20HH80C Helseteknologi i praksis
20HH80C Helseteknologi i praksis
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH80C
- StudieprogramHelseteknologi
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2025 Vår
I emne 3 kommer alle temaer fra emne 1 og 2 sammen. Det jobbes mot sluttkompetansen og implementering av digitale løsninger i praksis.Kandidatene jobber i grupper med en fordypningsoppgave der tema og problemstillingen er relatert til helseteknologiske løsninger i praksis. Emnet avsluttes med en individuell muntlig eksamen som tar utgangspunkt i fordypningsoppgaven.
Finne problemstilling, undersøke og presentere resultat.
Implementering av ulike helseteknolgiske løsninger i praksis.
Fokus på samarbeidskompetanse.
I dette emnet skal det skrives en fordypningsoppgave, fortrinnsvis i gruppe. Fordypningsoppgaven gir studentene anledning til å fordype seg innen selvvalgt tema. Arbeidet skal være praksisrettet og knyttet til ett eller flere temaer i utdanningen. Oppgaven danner grunnlaget for en individuell muntlig eksamen.
Kandidaten
- kan finne løsninger på ulike typer utfordringer for den enkelte bruker ved hjelp av helseteknologiske hjelpemidler.
- har kunnskap om endringsprosesser, både de psykologiske aspektene og de systemiske utfordringene.
- har kunnskap om tjenestens ansvar / brukers ansvar og rettigheter.
Kandidaten
- kan anvende kunnskap om ulike tekniske prosedyrer for å rette opp enkle tekniske feil og feilbruk (Enkel feilsøking kan være å sjekke om hjelpemiddelet er koblet til internett, er det strøm og lignende).
- kan anvende en enkel teknisk sjekkliste hos bruker.
- kan finne ulike informasjon og fagstoff, og kunne vurdere ulike tiltak tilpasset de ulike brukerne.
- kan anvende kunnskap om de ulike tekniske løsninger som finnes, og komme med anbefalinger til løsning for ulike brukere etter kartlegging.
Kandidaten
- har forståelse for bruk av tverrfaglig kompetanse innen helseteknologi for å sikre gode anskaffelsesprosesser.
- har forståelse for kompleksiteten i en implementeringsprosess, og forståelse for at brukeren skal stå i sentrum.
- har jobbet mot en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen praksis og gjennom kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer.
- kan utøve selvledelse samt veilede andre i arbeidet med velferdsteknologi
- kan utføre arbeidet knyttet til helseteknologiske løsninger i tråd med organisasjonens overordnede systemer og metoder.
- kan bygge relasjoner basert på brukermedvirkning og respekt slik at bruker og pårørende opplever trygghet og har tillitt til tjenestetilbudet.
- kan delta i kreative og innovative prosesser for å utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for arbeid med velferdsteknologi.
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Alle arbeidskrav bekjentgjøres for studentene ved oppstart av emnet.
- skriftlig fordypningsoppgave gruppe-/ individuell besvarelse. Omfang: 3500 ord +/- 10% (3000 ord +/- 1+% ved individuell besvarelse)
- Muntlig eksamen
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriteriene for arbeidskravet. Ved emnets avslutning vurderes sluttkompetansen med karkateren A-F.
- På bakgrunn av bestått skriftlig fordypningsoppgave gjennomføres en individuell muntlig eksamen. Det gis en foreløpig karakter på det skriftlig arbeidet før muntlig eksamen.
- Skriftlig fordypningsoppgave og muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor
- Individuell eksamenskarakter settes etter gjennomført muntlig eksamen med gradert karakter A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.