20HH80C Helseteknologi i praksis

20HH80C Helseteknologi i praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH80C
    • Studieprogram
      Helseteknologi
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2025 Vår
Introduksjon

I emne 3 kommer alle temaer fra emne 1 og 2 sammen. Det jobbes mot sluttkompetansen og implementering av digitale løsninger i praksis.Kandidatene jobber i grupper med en fordypningsoppgave der tema og problemstillingen er relatert til helseteknologiske løsninger i praksis. Emnet avsluttes med en individuell muntlig eksamen som tar utgangspunkt i fordypningsoppgaven.

Tema

 Finne problemstilling, undersøke og presentere resultat.

 Implementering av ulike helseteknolgiske løsninger i praksis.   

 Fokus på samarbeidskompetanse. 

Arbeids- og læringsaktiviteter

I dette emnet skal det skrives en fordypningsoppgave, fortrinnsvis i gruppe. Fordypningsoppgaven gir studentene anledning til å fordype seg innen selvvalgt tema. Arbeidet skal være praksisrettet og knyttet til ett eller flere temaer i utdanningen. Oppgaven danner grunnlaget for en individuell muntlig eksamen.

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • kan finne løsninger på ulike typer utfordringer for den enkelte bruker ved hjelp av helseteknologiske hjelpemidler.
  • har kunnskap om endringsprosesser, både de psykologiske aspektene og de systemiske utfordringene.
  • har kunnskap om tjenestens ansvar / brukers ansvar og rettigheter.
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om ulike tekniske prosedyrer for å rette opp enkle tekniske feil og feilbruk (Enkel feilsøking kan være å sjekke om hjelpemiddelet er koblet til internett, er det strøm og lignende).
  • kan anvende en enkel teknisk sjekkliste hos bruker.
  • kan finne ulike informasjon og fagstoff, og kunne vurdere ulike tiltak tilpasset de ulike brukerne.
  • kan anvende kunnskap om de ulike tekniske løsninger som finnes, og komme med anbefalinger til løsning for ulike brukere etter kartlegging.
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for bruk av tverrfaglig kompetanse innen helseteknologi for å sikre gode anskaffelsesprosesser.
  • har forståelse for kompleksiteten i en implementeringsprosess, og forståelse for at brukeren skal stå i sentrum.
  • har  jobbet mot en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen praksis og gjennom kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer. 
  • kan utøve selvledelse samt veilede andre i arbeidet med velferdsteknologi
  • kan utføre arbeidet knyttet til helseteknologiske løsninger i tråd med organisasjonens overordnede systemer og metoder.
  • kan bygge relasjoner basert på brukermedvirkning og respekt slik at bruker og pårørende opplever trygghet og har tillitt til tjenestetilbudet. 
  • kan delta i kreative og innovative prosesser for å utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for arbeid med velferdsteknologi.
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1 og emne 2.

Arbeidskrav

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale. 
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær 
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
  • Bidra til læring i gruppen/klassen 
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter 
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent. 

Alle arbeidskrav bekjentgjøres for studentene ved oppstart av emnet.

  • skriftlig fordypningsoppgave gruppe-/ individuell besvarelse. Omfang: 3500 ord +/- 10% (3000 ord +/- 1+% ved individuell besvarelse)
  • Muntlig eksamen
Vurdering

Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriteriene for arbeidskravet. Ved emnets avslutning vurderes sluttkompetansen med karkateren A-F.

  • På bakgrunn av bestått skriftlig fordypningsoppgave gjennomføres en individuell muntlig eksamen. Det gis en foreløpig karakter på det skriftlig arbeidet før muntlig eksamen.
  • Skriftlig fordypningsoppgave og muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor
  • Individuell eksamenskarakter settes etter gjennomført muntlig eksamen med gradert karakter A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.
Pensumlitteratur
20HH80C Helseteknologi i praksis