Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

20HH76I Organisering, system og ledelse

20HH76I Organisering, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH76I
    • Studieprogram
      Rehabilitering og hverdagsmestring
    • Studiepoeng
      5
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2025 Vår
Introduksjon

Dette emnet skal gi kunnskap om- og innsikt i hvordan studenten kan ivareta seg selv som yrkesutøver. Studenten skal også tilegne seg kunnskap om hvordan ulike tjenester og oppgaver organiseres og hvordan tildeling av tjenester foregår. Dokumentasjon, kunnskapsbasert praksis og hvordan de ulike tjenestetilbudene koordineres og samhandler er også en del av dette emnet.

Tema

Organisering og samhandling i pasientforløpet

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

Kommunikasjon og veiledning

Emnets innhold

Organisering og samhandling i pasientforløpet

  • Organisering og ledelse av ulike oppgaver

  • Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene

  • Saksbehandling

  • Pasient- og pakkeforløp

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Yrkesrolle og identitet

  • Kunnskapsbasert praksis

  • Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse

  • Utviklingsarbeid

  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse

  • Dokumentasjon og IKT

Kommunikasjon og veiledning

  • Relasjons kompetanse

  • Kommunikasjon- og veiledningsteknikker

  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper

  • Etisk refleksjon

  • Aktivitet og deltagelse

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om pasient- og pakkeforløp

  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning

  • har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren

  • forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø

  • kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer

  • kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren  

  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon

  • har forståelse for viktigheten av god dokumentasjon som arbeidsverktøy i yrkesutøvelsen

Arbeidskrav

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale. 
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær 
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
  • Bidra til læring i gruppen/klassen 
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter 
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.

Tema for arbeidskrav:

1. valgfritt tema forankret i emnets LUBer

2. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet, maks 1000 ord

Vurdering

Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20HH76I Organisering, system og ledelse
Litteratur

Eide, Hilde og Eide, Tom (2017) Kommunikasjon i relasjoner. Samhandling, konfliktløsning og etikk

Disch Per Gunnar, Gro Lorentzen og Anders Midtsundstad (2017) Aktiv omsorg – samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel

Tveiten, Sissel (2013) Veiledning -mer enn ord

www.lovdata.no

https://helsedirektoratet.no/velferdsteknologi

http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/

https://www.sintef.no/velferdsteknologi

https://www.helsedirektoratet.no/individuellplan