20HH76I Organisering, system og ledelse
20HH76I Organisering, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH76I
- StudieprogramRehabilitering og hverdagsmestring
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2025 Vår
Dette emnet skal gi kunnskap om- og innsikt i hvordan studenten kan ivareta seg selv som yrkesutøver. Studenten skal også tilegne seg kunnskap om hvordan ulike tjenester og oppgaver organiseres og hvordan tildeling av tjenester foregår. Dokumentasjon, kunnskapsbasert praksis og hvordan de ulike tjenestetilbudene koordineres og samhandler er også en del av dette emnet.
Organisering og samhandling i pasientforløpet
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
Kommunikasjon og veiledning
Organisering og samhandling i pasientforløpet
-
Organisering og ledelse av ulike oppgaver
-
Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
-
Saksbehandling
-
Pasient- og pakkeforløp
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
-
Yrkesrolle og identitet
-
Kunnskapsbasert praksis
-
Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
-
Utviklingsarbeid
-
Kulturmangfold og yrkesutøvelse
-
Dokumentasjon og IKT
Kommunikasjon og veiledning
-
Relasjons kompetanse
-
Kommunikasjon- og veiledningsteknikker
-
Grunnleggende pedagogiske prinsipper
-
Etisk refleksjon
-
Aktivitet og deltagelse
Kandidaten
-
har kunnskap om pasient- og pakkeforløp
-
har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
-
har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
-
forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Kandidaten
-
kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
-
kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
-
kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
Kandidaten
-
kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
-
kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
-
har forståelse for viktigheten av god dokumentasjon som arbeidsverktøy i yrkesutøvelsen
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav:
1. valgfritt tema forankret i emnets LUBer
2. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet, maks 1000 ord
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Eide, Hilde og Eide, Tom (2017) Kommunikasjon i relasjoner. Samhandling, konfliktløsning og etikk
Disch Per Gunnar, Gro Lorentzen og Anders Midtsundstad (2017) Aktiv omsorg – samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel
Tveiten, Sissel (2013) Veiledning -mer enn ord
https://helsedirektoratet.no/velferdsteknologi
http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/