20HH76H Rehabilitering og hverdagsmestring
20HH76H Rehabilitering og hverdagsmestring
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH76H
- StudieprogramRehabilitering og hverdagsmestring
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2025 Vår
Dette emnet skal gi kunnskap om- og innsikt i rehabilitering og habilitering til de mest vanlige brukergruppene. Studenten får oversikt over- og praktiske ferdigheter i bruken av ulike hjelpemidler og velferdsteknologi, samt ulike kartleggingsverktøy og hvordan tilrettelegge for en bedre hverdag for den enkelte. Samarbeide med pårørende, andre frivillige og ulike nettverks og interesseorganisasjoner er også en del av dette emnet.
Rehabilitering og hverdagsmestring
Rehabilitering og habilitering av de mest vanlige brukergrupper
Ressurser i rehabiliteringsprosessen
Praktiske metoder og redskaper i rehabiliteringsprosessen
Rehabilitering
Hjelpemidler og tilrettelegging i hverdagen
Rehabilitering og habilitering av de mest vanlige brukergrupper
-
Ulike funksjonsnedsetteler og (re)habilitering av mennesker med ulike diagnoser
-
Nevrologiske sykdommer (CP, Parkinson, MS, hjerneslag)
-
Brudd (lårhalsbrudd og kompresjonsfrakturer i rygg)
-
Langvarige smerter
-
Hjertelidelser
-
Kreftlidelser
-
Rus og psykiske lidelser
-
Demens
-
Kols
Ressurser i rehabiliteringsprosessen
-
Aktiv omsorg
-
Målrettet miljøarbeid
-
Samfunnets ressurser og tilbud
-
Frivillig arbeid
-
Nettverksgrupper og interesseorganisasjoner
-
Pårørende som ressurs
Praktiske metoder og redskaper i rehabiliteringsprosessen, del 2
-
Samvalg
-
Praktisk hverdagsmestring og hjemme rehabilitering
-
Kommunikasjon knyttet til mennesker med funksjonsnedsettelser
Rehabilitering
-
Tverrfaglig samarbeid
-
Personorientert omsorg
-
Minoritets og migrasjonshelse
-
Seksuell helse
Tilrettelegging i hverdagen
-
Velferdsteknologi
-
Hjelpemidler
Kandidaten
-
har kunnskap om ulike fysiske og psykiske funksjonshemninger og funksjonsnedsettelser
-
har kunnskap om rehabilitering og habilitering av de mest vanlige funksjonsnedsettelsene og diagnosene
-
har kunnskap om målrettet miljøarbeid i rehabilitering og hverdagsmestring
-
kan oppdatere sin kunnskap om akutte og kroniske sykdommer og lidelser, diagnostikk og behandlingsprinsipper
-
har kunnskap om veiledning
-
har innsikt i universell utforming, hjelpemidler og tilrettelegging av omgivelsene
-
kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi og bruken av dette for å gi brukeren opplevelse av mestring og økt livskvalitet
-
har innsikt i rettigheter og plikter knyttet til utarbeidelse av individuell plan
-
har kunnskap om minoritets- og migrasjonshelse
-
har kunnskap om vanlige problemstillinger knyttet til seksualitet og seksuell helse
Kandidaten
-
kan anvende faglig kunnskap om smerter og smertelindring i observasjon, omsorg og sykepleie til brukeren
-
kan anvende metoder for personorientert omsorg i rehabilitering- og habiliteringsarbeidet for å sette individuelle mål
-
kan anvende veiledning i møte med bruker og pårørende i rehabiliteringsarbeidet
-
kan finne informasjon og fagstoff om ulike stønader, tjenester og hjelpemidler
-
kan kartlegge hvordan funksjonsnedsettelse påvirker brukers aktivitet og deltagelse
-
kan kartlegge behov, iverksette tiltak og veilede bruker og pårørende i rehabiliteringsprosessen
-
kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
-
har større trygghet i møte med mennesker som trenger bistand med forskjellige utfordringer knyttet til seksuell helse
Kandidaten
-
har forståelse for aktivitet og deltagelse i hverdagsmestring
-
har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom bruker- og pårørendeperspektiv i rehabiliteringsarbeidet
-
kan utføre målrettet miljøarbeid i rehabiliterings- og habiliteringsarbeidet
-
kan bygge relasjoner med brukere, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere i rehabiliteringsarbeidet
-
har kompetanse til å kunne forstå temaer og problemstillinger knyttet til seksualitet
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav:
1. Hverdagsmestring, aktivitet og deltagelse
2. Tverrfaglig samarbeid
3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet,
maks 1000 ord
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Romsland, Inga Grace, Dahl, Birgitta og Slettebø, Åshild (2015) Sykepleie og rehabilitering
Normann, Trine, Johans Tveit Sandvin, Hanne Thommesen (2013) Om rehabilitering, helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset
Tuntland, Hanne og Nils Erik Ness (2014) Hverdagsrehabilitering
Solvang, Per K (2019) (Re)habilitering - terapi, tilrettelegging, verdsetting. Fagbokforlaget. ISBN9788245023725
https://www.lhl.no/hjertesykdom/rehabilitering/
https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/mestre-livet-med-kreft/rehabilitering/
https://helsedirektoratet.no/folkehelse/psykisk-helse-og-rus
https://www.lhl.no/lhl-hjerneslag/livet-etter/rehabilitering-etter-hjerneslag/
https://helsedirektoratet.no/demens/personsentrert-omsorg-og-miljobehandling-ved-demens
Helse og sosiallover www.lovdata.no
Nasjonale planer fra departement og direktorat
Tilleggslitteratur
Almås Hallbjørg, Randi Grønseth og Dag-Gunnar Stubberud (2016) Klinisk sykepleie 1 og 2
Disch Per Gunnar, Gro Lorentzen og Anders Midtsundstad (2017) Aktiv omsorg – samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel
Fjerstad, Elin (2010), Frisk og kronisk syk – et psykologisk perspektiv på kronisk sykdom