20HH76H Rehabilitering og hverdagsmestring

20HH76H Rehabilitering og hverdagsmestring

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH76H
    • Studieprogram
      Rehabilitering og hverdagsmestring
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2025 Vår
Introduksjon

Dette emnet skal gi kunnskap om- og innsikt i rehabilitering og habilitering til de mest vanlige brukergruppene. Studenten får oversikt over- og praktiske ferdigheter i bruken av ulike hjelpemidler og velferdsteknologi, samt ulike kartleggingsverktøy og hvordan tilrettelegge for en bedre hverdag for den enkelte. Samarbeide med pårørende, andre frivillige og ulike nettverks og interesseorganisasjoner er også en del av dette emnet.

Tema

Rehabilitering og hverdagsmestring

Rehabilitering og habilitering av de mest vanlige brukergrupper

Ressurser i rehabiliteringsprosessen

Praktiske metoder og redskaper i rehabiliteringsprosessen

Rehabilitering

Hjelpemidler og tilrettelegging i hverdagen

Emnets innhold

Rehabilitering og habilitering av de mest vanlige brukergrupper

  • Ulike funksjonsnedsetteler og (re)habilitering av mennesker med ulike diagnoser

  • Nevrologiske sykdommer (CP, Parkinson, MS, hjerneslag)

  • Brudd (lårhalsbrudd og kompresjonsfrakturer i rygg)

  • Langvarige smerter

  • Hjertelidelser

  • Kreftlidelser

  • Rus og psykiske lidelser

  • Demens

  • Kols

Ressurser i rehabiliteringsprosessen

  • Aktiv omsorg

  • Målrettet miljøarbeid

  • Samfunnets ressurser og tilbud

  • Frivillig arbeid

  • Nettverksgrupper og interesseorganisasjoner

  • Pårørende som ressurs

Praktiske metoder og redskaper i rehabiliteringsprosessen, del 2

  • Samvalg

  • Praktisk hverdagsmestring og hjemme rehabilitering

  • Kommunikasjon knyttet til mennesker med funksjonsnedsettelser

Rehabilitering

  • Tverrfaglig samarbeid

  • Personorientert omsorg

  • Minoritets og migrasjonshelse

  • Seksuell helse

Tilrettelegging i hverdagen

  • Velferdsteknologi

  • Hjelpemidler

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om ulike fysiske og psykiske funksjonshemninger og funksjonsnedsettelser

  • har kunnskap om rehabilitering og habilitering av de mest vanlige funksjonsnedsettelsene og diagnosene 

  • har kunnskap om målrettet miljøarbeid i rehabilitering og hverdagsmestring

  • kan oppdatere sin kunnskap om akutte og kroniske sykdommer og lidelser, diagnostikk og behandlingsprinsipper  

  • har kunnskap om veiledning

  • har innsikt i universell utforming, hjelpemidler og tilrettelegging av omgivelsene

  • kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi og bruken av dette for å gi brukeren opplevelse av mestring og økt livskvalitet 

  • har innsikt i rettigheter og plikter knyttet til utarbeidelse av individuell plan 

  • har kunnskap om minoritets- og migrasjonshelse

  • har kunnskap om vanlige problemstillinger knyttet til seksualitet og seksuell helse

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap om smerter og smertelindring i observasjon, omsorg og sykepleie til brukeren

  • kan anvende metoder for personorientert omsorg i rehabilitering- og habiliteringsarbeidet for å sette individuelle mål 

  • kan anvende veiledning i møte med bruker og pårørende i rehabiliteringsarbeidet 

  • kan finne informasjon og fagstoff om ulike stønader, tjenester og hjelpemidler 

  • kan kartlegge hvordan funksjonsnedsettelse påvirker brukers aktivitet og deltagelse

  • kan kartlegge behov, iverksette tiltak og veilede bruker og pårørende i rehabiliteringsprosessen 

  • kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid

  • har større trygghet i møte med mennesker som trenger bistand med forskjellige utfordringer knyttet til seksuell helse

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for aktivitet og deltagelse i hverdagsmestring 

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom bruker- og pårørendeperspektiv i rehabiliteringsarbeidet 

  • kan utføre målrettet miljøarbeid i rehabiliterings- og habiliteringsarbeidet 

  • kan bygge relasjoner med brukere, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere i rehabiliteringsarbeidet 

  • har kompetanse til å kunne forstå temaer og problemstillinger knyttet til seksualitet

Arbeidskrav

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale. 
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær 
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
  • Bidra til læring i gruppen/klassen 
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter 
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent. 

Tema for arbeidskrav:

1. Hverdagsmestring, aktivitet og deltagelse

2. Tverrfaglig samarbeid

3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet,
maks 1000 ord

Vurdering

Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20HH76H Rehabilitering og hverdagsmestring
Litteratur

Romsland, Inga Grace, Dahl, Birgitta og Slettebø, Åshild (2015) Sykepleie og rehabilitering

Normann, Trine, Johans Tveit Sandvin, Hanne Thommesen (2013) Om rehabilitering, helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset

Tuntland, Hanne og Nils Erik Ness (2014) Hverdagsrehabilitering

Solvang, Per K (2019) (Re)habilitering - terapi, tilrettelegging, verdsetting. Fagbokforlaget. ISBN9788245023725

https://www.lhl.no/hjertesykdom/rehabilitering/

https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/mestre-livet-med-kreft/rehabilitering/

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/psykisk-helse-og-rus

https://www.lhl.no/lhl-hjerneslag/livet-etter/rehabilitering-etter-hjerneslag/

https://helsedirektoratet.no/demens/personsentrert-omsorg-og-miljobehandling-ved-demens

http://www.afasi.no/  

http://www.afasi.no/Nettbutikk/Bestill-fra-nettbutikken/Brosjyrer-og-hefter/Informasjonshefte-Hva-er-afasi

Helse og sosiallover www.lovdata.no  

Nasjonale planer fra departement og direktorat

Tilleggslitteratur

Almås Hallbjørg, Randi Grønseth og Dag-Gunnar Stubberud (2016) Klinisk sykepleie 1 og 2

Disch Per Gunnar, Gro Lorentzen og Anders Midtsundstad (2017) Aktiv omsorg – samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel

Fjerstad, Elin (2010), Frisk og kronisk syk – et psykologisk perspektiv på kronisk sykdom