20HH76G Funksjonsnedsettelse, (re)habilitering og mestring
20HH76G Funksjonsnedsettelse, (re)habilitering og mestring
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH76G
- StudieprogramRehabilitering og hverdagsmestring
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2024 Høst
Dette emnet skal gi kunnskap om- og innsikt i hvordan det er å leve med ulike funksjonsnedsettelser og hvordan mestre dette i sin hverdag. Verdiget og deltagelse, samt søkelys på å finne den enkeltes ressurser vektlegges. Studenten får også innsikt i rehabilitering og habilitering på ulike nivåer og i et livsløpsperspektiv.
Rehabilitering og habilitering
Rehabilitering på ulike nivåer
Å leve med funksjonsnedsettelse
Kommunikasjon for motivasjon og endring
Praktiske metoder og redskaper i rehabiliteringsprosessen (del 1)
Pasient- og pårørendearbeid
Rehabilitering og habilitering
-
Forståelsen av faget rehabilitering i et livsløpsperspektiv
-
Forskjellige perspektiver på helse, f.eks salutogenese og SOC
-
Historisk perspektiv
-
Forebyggende og helsefremmende arbeid
-
Rehabiliteringsprosessen
-
Rehabilitering og tverrfaglig samarbeid
-
Individets ansvar for aktivitet og deltakelse
Rehabilitering på ulike nivåer
-
Rehabiliteringspyramiden
-
Rehabilitering på kommunalt nivå, institusjon og hjemmebasert omsorg
-
Hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
-
Rehabilitering i spesialisthelsetjenesten
-
Aktuelle styringsdokumenter og lovverk
Å leve med funksjonsnedsettelse
-
Identitet
-
Verdighet og deltakelse
-
Brukermedvirkning
-
Empowerment
-
Fysisk betingede reaksjoner
-
Psykisk betingede reaksjoner
-
ADL og mestring av daglige aktiviteter
-
GAP-modellen: sammenheng og forskjeller på begrepet funksjonshemning og funksjonsnedsettelse
Kommunikasjon for motivasjon og endring
-
Kommunikasjon for motivasjon og endring (løsningsfokusert terapi, motiverende samtale og personsentrert omsorg)
-
Veiledning av bruker/pasienter/pårørende og kolleger
Praktiske metoder og redskaper i rehabiliteringsprosessen, del 1
-
Individuell plan
-
Samtykkekompetanse
-
Individuelle mål og tiltak (SMART-modellen)
-
Kartleggingsverktøy, ICF-modell
Pasient- og pårørendearbeid
-
Familie og nettverk
-
Samarbeid med skole og arbeid
-
Sosialt samvær og deltagelse med jevnaldrende
-
Veiledning
-
Pasient-, bruker- og pårørenderolle
Kandidaten
-
har kunnskap om hva begrepene habilitering, rehabilitering og hverdagsmestring omhandler
-
har innsikt i ulike perspektiver på helse og forstår salutogenese
-
har kunnskap om funksjonshemning og funksjonsnedsettelse, samt hvordan dette påvirker ADL og hverdagsmestring
-
har kunnskap om fysiske og psykiske betingede reaksjoner
-
har kunnskap om aktivitet og deltagelse i rehabiliteringsprosess
-
har innsikt i rehabiliteringsarbeid på ulike nivå, kunnskap om tverrfaglig samarbeid og gangen i pasientforløp
-
har kunnskap om habilitering og rehabilitering i historisk, nåværende og fremtidsrettet perspektiv
-
forstår viktigheten av helsefremmende arbeid og forebyggende arbeid for å fremme mestring, selvstendighet og deltagelse
Kandidaten
-
kan anvende kunnskap om rehabilitering slik at bruker kan beholde sin verdighet, samt gjenvinne og opprettholde best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse
-
kan anvende kunnskap om brukermedvirkning og empowerment i møte med bruker og pårørende
-
Kan anvende veiledning av bruker til økt aktivitet og deltagelse i egen rehabiliteringsprosess
-
kan finne informasjon om hvordan det er å leve med fysiske, psykososiale og kognitive utfordringer som følge av funksjonsfall
-
kan anvende kunnskap om veiledning til å informere og veilede brukere og pårørende
-
kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Kandidaten
-
kan utføre rehabiliteringsarbeid som fremmer brukerens verdighet, aktivitet, deltagelse og mestring
-
har utviklet en yrkesetisk grunnholdning som ikke påvirkes av brukerens alder, kjønn, etnisitet, livssyn og seksuell legning
-
har forståelse for hvordan et sammensatt sykdomsbilde kan påvirke pasientens behov for omsorg og sykepleie
-
kan bygge relasjoner med brukere og pårørende for å gi omsorg og pleie til pasienter som opplever fysisk eller psykisk betingede reaksjoner
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
1. Kartleggingsverktøy
2. Hverdagsrehabilitering, aktivitet og deltakelse
3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet, max 1000 ord.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 108 Time(r) | Deltid |
Selvstudium | 126 Time(r) | Deltid |
Undervisning/veiledning | 50 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 48 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 162 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Tuntland, Hanne og Nils Erik Ness (2014) Hverdagsrehabilitering
Normann, Trine, Sandvin og Thommesen (2013) Om rehabilitering, helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset
Lingås, Lars Gunnar (2013) Ansvar for likeverd - Etikk i tverrfaglig arbeid med habilitering og rehabilitering
Haugan, Gørill og Rannestad, Toril (2014) Helsefremming i kommunehelsetjenesten.
Bredland, Ebba, Linge og Vik (2011) Det handler om verdighet og deltagelse
Solvang, Per K (2019) (Re)habilitering - terapi, tilrettelegging, verdsetting. Fagbokforlaget. ISBN9788245023725
Generelle styringsdokumenter
Tilleggslitteratur
Fjerstad, Elin (2010) Frisk og kronisk syk – et psykologisk perspektiv på kronisk sykdom
Tuntland, Hanne (2011/2012) Grunnbok i ADL for sykepleiere.
ISBN 9788276349696
Gammersvik, Åse og Larsen, Toril Bogsnes (2018), Helsefremmende sykepleie i teori og praksis. ISBN 9788245020854
Heggdal, Kristin (2008), Kroppskunnskaping, pasienten som ekspert i helsefremmende prosesser. ISBN 9788205331723