20HH76G Funksjonsnedsettelse, (re)habilitering og mestring
20HH76G Funksjonsnedsettelse, (re)habilitering og mestring
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH76G
- StudieprogramRehabilitering og hverdagsmestring
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2024 Høst
Dette emnet skal gi kunnskap om- og innsikt i hvordan det er å leve med ulike funksjonsnedsettelser og hvordan mestre dette i sin hverdag. Verdiget og deltagelse, samt søkelys på å finne den enkeltes ressurser vektlegges. Studenten får også innsikt i rehabilitering og habilitering på ulike nivåer og i et livsløpsperspektiv.
Rehabilitering og habilitering
Rehabilitering på ulike nivåer
Å leve med funksjonsnedsettelse
Kommunikasjon for motivasjon og endring
Praktiske metoder og redskaper i rehabiliteringsprosessen (del 1)
Pasient- og pårørendearbeid
Rehabilitering og habilitering
-
Forståelsen av faget rehabilitering i et livsløpsperspektiv
-
Forskjellige perspektiver på helse, f.eks salutogenese og SOC
-
Historisk perspektiv
-
Forebyggende og helsefremmende arbeid
-
Rehabiliteringsprosessen
-
Rehabilitering og tverrfaglig samarbeid
-
Individets ansvar for aktivitet og deltakelse
Rehabilitering på ulike nivåer
-
Rehabiliteringspyramiden
-
Rehabilitering på kommunalt nivå, institusjon og hjemmebasert omsorg
-
Hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
-
Rehabilitering i spesialisthelsetjenesten
-
Aktuelle styringsdokumenter og lovverk
Å leve med funksjonsnedsettelse
-
Identitet
-
Verdighet og deltakelse
-
Brukermedvirkning
-
Empowerment
-
Fysisk betingede reaksjoner
-
Psykisk betingede reaksjoner
-
ADL og mestring av daglige aktiviteter
-
GAP-modellen: sammenheng og forskjeller på begrepet funksjonshemning og funksjonsnedsettelse
Kommunikasjon for motivasjon og endring
-
Kommunikasjon for motivasjon og endring (løsningsfokusert terapi, motiverende samtale og personsentrert omsorg)
-
Veiledning av bruker/pasienter/pårørende og kolleger
Praktiske metoder og redskaper i rehabiliteringsprosessen, del 1
-
Individuell plan
-
Samtykkekompetanse
-
Individuelle mål og tiltak (SMART-modellen)
-
Kartleggingsverktøy, ICF-modell
Pasient- og pårørendearbeid
-
Familie og nettverk
-
Samarbeid med skole og arbeid
-
Sosialt samvær og deltagelse med jevnaldrende
-
Veiledning
-
Pasient-, bruker- og pårørenderolle
Kandidaten
-
har kunnskap om hva begrepene habilitering, rehabilitering og hverdagsmestring omhandler
-
har innsikt i ulike perspektiver på helse og forstår salutogenese
-
har kunnskap om funksjonshemning og funksjonsnedsettelse, samt hvordan dette påvirker ADL og hverdagsmestring
-
har kunnskap om fysiske og psykiske betingede reaksjoner
-
har kunnskap om aktivitet og deltagelse i rehabiliteringsprosess
-
har innsikt i rehabiliteringsarbeid på ulike nivå, kunnskap om tverrfaglig samarbeid og gangen i pasientforløp
-
har kunnskap om habilitering og rehabilitering i historisk, nåværende og fremtidsrettet perspektiv
-
forstår viktigheten av helsefremmende arbeid og forebyggende arbeid for å fremme mestring, selvstendighet og deltagelse
Kandidaten
-
kan anvende kunnskap om rehabilitering slik at bruker kan beholde sin verdighet, samt gjenvinne og opprettholde best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse
-
kan anvende kunnskap om brukermedvirkning og empowerment i møte med bruker og pårørende
-
Kan anvende veiledning av bruker til økt aktivitet og deltagelse i egen rehabiliteringsprosess
-
kan finne informasjon om hvordan det er å leve med fysiske, psykososiale og kognitive utfordringer som følge av funksjonsfall
-
kan anvende kunnskap om veiledning til å informere og veilede brukere og pårørende
-
kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Kandidaten
-
kan utføre rehabiliteringsarbeid som fremmer brukerens verdighet, aktivitet, deltagelse og mestring
-
har utviklet en yrkesetisk grunnholdning som ikke påvirkes av brukerens alder, kjønn, etnisitet, livssyn og seksuell legning
-
har forståelse for hvordan et sammensatt sykdomsbilde kan påvirke pasientens behov for omsorg og sykepleie
-
kan bygge relasjoner med brukere og pårørende for å gi omsorg og pleie til pasienter som opplever fysisk eller psykisk betingede reaksjoner
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
1. Kartleggingsverktøy
2. Hverdagsrehabilitering, aktivitet og deltakelse
3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet, max 1000 ord.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Tuntland, Hanne og Nils Erik Ness (2014) Hverdagsrehabilitering
Normann, Trine, Sandvin og Thommesen (2013) Om rehabilitering, helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset
Lingås, Lars Gunnar (2013) Ansvar for likeverd - Etikk i tverrfaglig arbeid med habilitering og rehabilitering
Haugan, Gørill og Rannestad, Toril (2014) Helsefremming i kommunehelsetjenesten.
Bredland, Ebba, Linge og Vik (2011) Det handler om verdighet og deltagelse
Solvang, Per K (2019) (Re)habilitering - terapi, tilrettelegging, verdsetting. Fagbokforlaget. ISBN9788245023725
Generelle styringsdokumenter
Tilleggslitteratur
Fjerstad, Elin (2010) Frisk og kronisk syk – et psykologisk perspektiv på kronisk sykdom
Tuntland, Hanne (2011/2012) Grunnbok i ADL for sykepleiere.
ISBN 9788276349696
Gammersvik, Åse og Larsen, Toril Bogsnes (2018), Helsefremmende sykepleie i teori og praksis. ISBN 9788245020854
Heggdal, Kristin (2008), Kroppskunnskaping, pasienten som ekspert i helsefremmende prosesser. ISBN 9788205331723