20HH76C Rehabilitering og hverdagsmestring
20HH76C Rehabilitering og hverdagsmestring
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH76C
- StudieprogramRehabilitering og hverdagsmestring
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2022 Høst
Rehabilitering og habilitering av de mest vanlige brukergrupper
Ressurser i rehabiliteringsprosessen
Praktiske metoder og redskaper i rehabiliteringsprosessen
Rehabilitering
Rehabilitering og habilitering av de mest vanlige brukergrupper
- Nevrologiske sykdommer
- Brudd (hoftebrudd, lårhalsbrudd og kompresjonsfrakturer i rygg)
- Amputasjoner
- Langvarige smerter
- Sammensatte lidelser
- Hjertelidelser
- Kreftlidelser
- Rus og psykiske lidelser
- Demens
Ressurser i rehabiliteringsprosessen
- Pårørende
- Tverrfaglig samarbeid
- Samfunnets ressurser og tilbud
- Frivillig arbeid
- Nettverksgrupper og interesseorganisasjoner
Praktiske metoder og redskaper i rehabiliteringsprosessen
- Personorientert omsorg (egenomsorg)
- Individuell plan
- Samtykkekompetanse
- Samvalg
- Aktuelle kartleggingsverktøy
- Kommunikasjon knyttet til funksjonsnedsettelser hos brukers kommunikasjonsferdigheter
- Målrettet miljøarbeid
- Individuelle mål og tiltak (SMART modellen)
- Aktiv omsorg
Rehabilitering
- Hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- Hjelpemidler
Studenten:
- Har kunnskap om ulike fysiske og psykiske funksjonshemminger og funksjonsnedsettelser
- Har kunnskap om rehabilitering og habilitering av de mest vanlige funksjonsnedsettelsene og diagnosene
- Har kunnskap om målrettet miljøarbeid i rehabilitering og hverdagsmestring
- Kan oppdatere sin kunnskap om akutte og kroniske sykdommer og lidelser, diagnostikk og behandlingsprinsipper
Studenten:
- Kan anvende metoder for personorientert omsorg i rehabilitering- og habiliteringsarbeidet for å sette individuelle mål
- Kan finne informasjon og fagstoff om ulike stønader, tjenester og hjelpemidler
- Kan kartlegge behov, iverksette tiltak og veilede bruker og pårørende i rehabiliteringsprosessen
Studenten:
- Har forståelse for aktivitet og deltagelse i hverdagsmestring
- Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom bruker- og pårørendeperspektiv i rehabiliteringsarbeidet
- Kan utføre målrettet miljøarbeid i rehabiliterings- og habiliteringsarbeidet
- Kan bygge relasjoner med brukere, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere i rehabiliteringsarbeidet
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:
1. Kartleggingsverktøy
2. Tverrfaglig samarbeid
3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet,
maks 1000 ord
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Romsland, Inga Grace, Dahl, Birgitta og Slettebø, Åshild (2015) Sykepleie og rehabilitering
Normann, Trine, Johans Tveit Sandvin, Hanne Thommesen (2013) Om rehabilitering, helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset
Tuntland, Hanne og Nils Erik Ness (2014) Hverdagsrehabilitering
Solvang, Per K (2019) (Re)habilitering - terapi, tilrettelegging, verdsetting. Fagbokforlaget. ISBN9788245023725
https://www.lhl.no/hjertesykdom/rehabilitering/
https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/mestre-livet-med-kreft/rehabilitering/
https://helsedirektoratet.no/folkehelse/psykisk-helse-og-rus
https://www.lhl.no/lhl-hjerneslag/livet-etter/rehabilitering-etter-hjerneslag/
https://helsedirektoratet.no/demens/personsentrert-omsorg-og-miljobehandling-ved-demens
Helse og sosiallover www.lovdata.no
Nasjonale planer fra departement og direktorat
Tilleggslitteratur
Almås Hallbjørg, Randi Grønseth og Dag-Gunnar Stubberud (2016) Klinisk sykepleie 1 og 2
Disch Per Gunnar, Gro Lorentzen og Anders Midtsundstad (2017) Aktiv omsorg – samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel
Fjerstad, Elin (2010), Frisk og kronisk syk – et psykologisk perspektiv på kronisk sykdom