20HH75D Palliative tjenestetilbud, organisering og forløp
20HH75D Palliative tjenestetilbud, organisering og forløp
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH75D
- StudieprogramPalliasjon
- Studiepoeng6
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Høst
Organisering av det palliative tilbudet
- Kommunale helse- og omsorgstjenester
- Spesialisthelsetjenester
- Familieomsorg
- Frivillig arbeid og brukerorganisasjoner
- Samhandling og koordinering av tjenester
- Pasienttilpassede forløp
- Velferdsteknologi
- Sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
- Det palliative tjenestetilbudet til barn og unge og deres familie
- Rehabiliterende tiltak
Yrkesutøvelse, kommunikasjons- og veiledningskompetanse
- Yrkesrolle og identitet
- Tverrfaglig samarbeid
- Kunnskapsbasert praksis
- Fagutviklingsarbeid
- Dokumentasjon
- Evne til å se og la seg berøre
- Evne til å lytte
- Mot til samtale
Studenten
- har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasient- og omsorgsforløp
- har innsikt i pasienttilpassede forløp, deriblant pakkeforløp
- har innsikt i sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
- har kunnskap om familieomsorg, frivillig arbeid og brukerorganisasjoner knyttet til palliativ omsorg
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
- har kjennskap til regionale kompetansetjenester for lindrende behandling
- kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske løsninger knyttet til palliasjon
- har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier
- har innsikt i rettigheter knyttet til individuell plan og hvordan en slik plan kan bidra til en helhetlig og kontinuerlig tjenesteyting for pasienter med alvorlig sykdom
Studenten
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter og teknikker i samtale med alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende
- kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede pasienter og pårørende
- kan finne relevant informasjon og fagstoff til å kunne informere og veilede pasient og pårørende om det palliative tjenestetilbudet, sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur til å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan anvende individuell plan som verktøy i arbeidet med et helhetlig tilbud for personer som har kreftsykdom
- kan anvende kunnskap om rehabilitering av alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke pasienter for å opprettholde funksjoner og lindre plagsomme symptomer
Studenten
har et bevisst forhold til egne verdier knyttet til sykdom, lidelse og død og til eget faglig og personlig engasjement og begrensninger
har mot til å samtale med alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende
kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og etater
har forståelse for betydningen av tverrfaglig samarbeid i oppfølging av kreftpasienten og deres pårørende og er bevisst viktigheten av dette samarbeidet slik at pasient og pårørende kan ha en best mulig livskvalitet under og etter behandling
kan bidra til kvalitetsforbedring i palliativ omsorg på arbeidsplassen ved å planlegge utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Arbeidskrav bekjentgjøres ved oppstart av emnet.
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Vurders med bestått/ikke bestått.
Det gis sluttvurdering i emnet med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.
Eide, Hilde og Eide, Tom (2017) Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling - konfliktløsning og etikk. Oslo: Gyldendal akademisk
ISBN:9788205326897
Grasaas, K. G., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon. Cappelen Damm Akademisk.
Helse- og omsorgslover [online] URL: http://www.lovdata.no/
Meld.St.26, (2014-2015). Helse- og omsorgsdepartementet , Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet
Kaasa, Stein (2016) Palliasjon. Oslo: Gyldendal Norske Forlag. ISBN: 9788205351813
Reitan, Anne Marie og Tore kr. Schjølberg (2017) Kreftsykepleie. Akribe. ISBN: 9788279501442
Kjellevold (2020), Retten til individuell plan, Fagbokforlaget, 9788245034295
Tilleggslitteratur:
Romsland, Dahl og Slettebø (2015), Sykepleie og rehabilitering, Gyldendal Norsk Forlag AS, EAN: 9788205436398