20HH75D Palliative tjenestetilbud, organisering og forløp
20HH75D Palliative tjenestetilbud, organisering og forløp
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH75D
- StudieprogramPalliasjon
- Studiepoeng6
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2022 Høst
Organisering av det palliative tilbudet
- Kommunale helse- og omsorgstjenester
- Spesialisthelsetjenester
- Familieomsorg
- Frivillig arbeid og brukerorganisasjoner
- Samhandling og koordinering av tjenester
- Pasienttilpassede forløp
- Velferdsteknologi
- Sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
- Det palliative tjenestetilbudet til barn og unge og deres familie
- Rehabiliterende tiltak
Yrkesutøvelse, kommunikasjons- og veiledningskompetanse
- Yrkesrolle og identitet
- Tverrfaglig samarbeid
- Kunnskapsbasert praksis
- Fagutviklingsarbeid
- Dokumentasjon
- Evne til å se og la seg berøre
- Evne til å lytte
- Mot til samtale
Kandidaten:
· har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten
· har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og kjennskap til ulike aktører og samarbeidsparters ansvar og oppgaver i ulike pasient- og omsorgsforløp
· har innsikt i pasienttilpassede forløp, deriblant pakkeforløp
· har innsikt i sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
· har kunnskap om familieomsorg, frivillig arbeid og brukerorganisasjoner knyttet til palliativ omsorg
· har innsikt i kunnskapsbasert praksis
· har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
· har kjennskap til regionale kompetansetjenester for lindrende behandling
· kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske løsninger knyttet til palliasjon
· har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier
· har innsikt i rettigheter knyttet til individuell plan og hvordan en slik plan kan bidra til en helhetlig og kontinuerlig tjenesteyting for pasienter med alvorlig sykdom
Kandidaten:
· kan anvende kommunikasjonsferdigheter og teknikker i samtale med alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende
· kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede pasienter og pårørende
· kan finne relevant informasjon og fagstoff til å kunne informere og veilede pasient og pårørende om det palliative tjenestetilbudet, sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
· kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur til å bidra til et godt arbeidsmiljø
· kan anvende individuell plan som verktøy i arbeidet med et helhetlig tilbud for personer som har kreftsykdom
· kan anvende kunnskap om rehabilitering av alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke pasienter for å opprettholde funksjoner og lindre plagsomme symptomer
· kan anvende individuell plan som verktøy i arbeidet med et helhetlig tilbud for personer i palliativ fase av sin sykdom
Kandidaten:
· har et bevisst forhold til egne verdier knyttet til sykdom, lidelse og død og til eget faglig og personlig engasjement og begrensninger
· har mot til å samtale med alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende
· kan bygge relasjoner og delta i tverrfaglig samarbeid med kollegaer på tvers av fag, avdelinger og etater
· har forståelse for betydningen av tverrfaglig samarbeid i oppfølging av kreftpasienten og deres pårørende og er bevisst viktigheten av dette samarbeidet slik at pasient og pårørende kan ha en best mulig livskvalitet under og etter behandling
· kan bidra til kvalitetsforbedring i palliativ omsorg på arbeidsplassen ved å planlegge utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Arbeidskrav bekjentgjøres ved oppstart av emnet.
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Vurders med bestått/ikke bestått.
Det gis sluttvurdering i emnet med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.
Eide, Hilde og Eide, Tom (2017) Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling - konfliktløsning og etikk. Oslo: Gyldendal akademisk
ISBN:9788205326897
Grasaas, K. G., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon. Cappelen Damm Akademisk.
Helse- og omsorgslover [online] URL: http://www.lovdata.no/
Meld.St.26, (2014-2015). Helse- og omsorgsdepartementet , Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet
Kaasa, Stein (2016) Palliasjon. Oslo: Gyldendal Norske Forlag. ISBN: 9788205351813
Reitan, Anne Marie og Tore kr. Schjølberg (2017) Kreftsykepleie. Akribe. ISBN: 9788279501442
Kjellevold (2020), Retten til individuell plan, Fagbokforlaget, 9788245034295
Tilleggslitteratur:
Romsland, Dahl og Slettebø (2015), Sykepleie og rehabilitering, Gyldendal Norsk Forlag AS, EAN: 9788205436398