20HH75B Palliasjon
20HH75B Palliasjon
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH75B
- StudieprogramPalliasjon
- Studiepoeng7
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Høst
Hva er palliasjon?
Alvorlig og uhelbredelig sykdom
Døden i et historisk og kulturelt perspektiv
Pleie og omsorg ved livets slutt
Barnepalliasjon
Hva er palliasjon?
- Hospicefilosofien
- Livshjelp og eutanasi
- Behandlingsavslutning
- Pasientsentrert tilnærming
- Integritet, livskvalitet, håp og mestring
- Livsforlengende behandling
- Forhåndssamtaler
Alvorlig og uhelbredelig sykdom – omsorg og utfordringer i møte med den palliative pasient og pårørende
- Akutt og kronisk syk
- Psykiske reaksjoner, krise og sorg
- Åndelige og eksistensielle utfordringer
- Betydningen av sosialt nettverk
- Den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i møte med alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende
Døden i et historisk og kulturelt perspektiv
Pleie og omsorg ved livets slutt
Tegn på nær forestående død
Aktuell tiltaksplan ved livets slutt (LSD)
Etiske utfordringer i livets sluttfase
Ivaretagelse av pårørende
Hjemmedød
Barnepalliasjon
Studenten
- har kunnskap om palliativ behandling, omsorg og pleie
- forstår hva det betyr å ha en pasientsentrert tilnærming i palliativ behandling, pleie og omsorg
- har kunnskap om hvordan alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og død kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
- har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner knyttet til det å få eller å være nær pårørende til en som får alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom
- har kunnskap om hva livshjelp innebærer og hvordan det kan bidra til å fremme livskvalitet, mestring og håp hos alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende og deres pårørende
- har kunnskap om hospice filosofiens grunnverdier, egenart og plass i samfunnet
- har kunnskap om døden i et historisk og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om LSD, tiltaksplan for døende
- har innsikt i nasjonale handlingsprogram og retningslinjer innen palliativ omsorg
Studenten
- kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming for å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter
- kan finne relevant informasjon om ulike kulturelle aspekter knyttet til alvorlig sykdom og død og anvende dette for å møte individuelle ønsker og behov hos pasient og pårørende
- kan anvende kunnskap om psykiske reaksjoner på sorg og krise i møte med pasienter med alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og deres pårørende
- kan kartlegge situasjoner hos pasienter i livets sluttfase, og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
- kan anvende kunnskap om betydningen av pårørendes rolle i palliativ sykdomsfase og styrke pårørende i å være en ressurs for pasienten
Studenten
- kan utøve pleie og omsorg for alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter i tråd med verdigrunnlaget for palliasjon, hospicefilosofien og pasientsentrert tilnærming
- har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende
- kan observere og anvende aktuelle kartleggingsverktøy
- har forståelse for og kan reflektere over faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i livets sluttfase
- kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer og andre yrkesgrupper for å ivareta pasientens helhetlige behov knyttet til sykdom, lidelse og død
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske arbeidskrav i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Arbeidskrav presenteres ved starten av emnet.
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
Det gis sluttvurdering i emnet med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.
ST.meld.nr 24 (2019-2020) Lindrende behandling og omsorg - Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-24-20192020/id2700942/
Kaasa, Stein (2016) Palliasjon. Oslo: Gyldendal Norske Forlag. ISBN: 978-82-05-35181-3
Reitan, Anne Marie og Tore kr. Schjølberg (2017) Kreftsykepleie. Akribe. ISBN: 9788279501442
Tilleggslitteratur:
Bugge, Kari E., Hilde Eriksen og Oddbjørn Sandvik (2018) Sorg. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-7674-708-9
Rønsen, Astrid og Jakobsen, Rita (2016), "Å fullføre ett liv"