20HH54J Organisering, system og ledelse

20HH54J Organisering, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH54J
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      5
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2026 Vår
Introduksjon

I denne modulen gis kunnskap om organisering og organisasjonsteori, samt ledelse, kultur og arbeidsglede. Du vil få økt innsikt i hvordan man ivaretar seg som hjelper, samt helsefagarbeiderens rolle i et helhetlig pasientforløp. Pårørendesamarbeid og bruk av frivillige aktører i et bærekraftig perspektiv vektlegges.

Tema

Yrkesutøvelse, arbeidsverktøy og veiledningskompetanse

Organisering og samhandling i pasientforløpet

Emnets innhold

Organisering og samhandling i pasientforløpet

  • Organsiering og ledelse
  • Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
  • Helhetlig pasientforløp
  • Beon prinsippet
  • Samarbeid med interesseorganisasjoner og frivillige aktører
  • Familieomsorg / pårørendesamarbeid

Yrkesutøvelse, arbeidsverktøy og veiledningskompetanse

  • Yrkesrolle og identitet
  • Ivareta seg selv som hjelper
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Arbeidskultur, kreativitet, endringskompetanse og utviklingsarbeid
  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • Individuell plan
  • Velferdsteknologi 
  • Saksbehandling
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helse- og omsorgstjenester
  • har kunnskap om ledelse, organisasjonsoppbygging, medarbeiderskap og organisasjonskultur i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon knyttet til mennesker med utviklingshemming
  • har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
  • har kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kjennskap til forskning knyttet til målrettet miljøarbeid
  • har kunnskap om velferdsteknologi og innovasjon i helse-og omsorgssektoren rettet mot mennesker med utviklingshemming
  • forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
  • har kunnskap om å ivareta seg selv og balansere mellom å brenne for og brenne ut
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om pasientforløp og om aktørenes roller og ansvar i arbeid med utviklingshemmede
  • kan anvende kunnskap om tverrfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helse- og omsorgstjenester
  • kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede tjenestemottakere, pårørende og kollegaer
  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • kan anvende velferdsteknologi tilpasset den enkelte tjenestemottakers forutsetninger og behov
  • Kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie, frivillige og annet nettverk
  • kan finne og bruke grunnleggende empiri fra målrettet miljøarbeid og bidra til kunnskapsbasert praksis i tjenesten
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og etater og samarbeide om tjenestetilbud knyttet til mennesker med utviklingshemming
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon
Arbeidskrav

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale. 
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær 
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå) 
  • Bidra til læring i gruppen/klassen 
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter 
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent. 

Tema for arbeidskrav i dette emnet:

Arbeidskrav 1: Selvvalgt tema fra emne 4

Arbeidskrav 2: Muntlig fagsamtale omkring arbeidskrav 1 

Refleksjonsnotat 

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20HH54J Organisering, system og ledelse
Litteratur

Bakken, T.L (2020). Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming. Fagbokforlaget

Disch, Per Gunnar, Lorentzen, Gro og Midtsundstad, Anders (2017) Aktiv omsorg – Samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel

Eknes, J. & Løkke, J.A. (2022), Utviklingshemming og habilitering.

Haugland,S., Berge, U., Gjermestad, A.,Høium, K., Løkke, J.A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.

Helsedirektoratet (2022): Gode helse og omsorgtjenester til mennesker med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming