20HH54J Organisering, system og ledelse
20HH54J Organisering, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH54J
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2026 Vår
I denne modulen gis kunnskap om organisering og organisasjonsteori, samt ledelse, kultur og arbeidsglede. Du vil få økt innsikt i hvordan man ivaretar seg som hjelper, samt helsefagarbeiderens rolle i et helhetlig pasientforløp. Pårørendesamarbeid og bruk av frivillige aktører i et bærekraftig perspektiv vektlegges.
Yrkesutøvelse, arbeidsverktøy og veiledningskompetanse
Organisering og samhandling i pasientforløpet
Organisering og samhandling i pasientforløpet
- Organsiering og ledelse
- Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Helhetlig pasientforløp
- Beon prinsippet
- Samarbeid med interesseorganisasjoner og frivillige aktører
- Familieomsorg / pårørendesamarbeid
Yrkesutøvelse, arbeidsverktøy og veiledningskompetanse
- Yrkesrolle og identitet
- Ivareta seg selv som hjelper
- Kunnskapsbasert praksis
- Arbeidskultur, kreativitet, endringskompetanse og utviklingsarbeid
- Kulturmangfold og yrkesutøvelse
- Individuell plan
- Velferdsteknologi
- Saksbehandling
Kandidaten
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helse- og omsorgstjenester
- har kunnskap om ledelse, organisasjonsoppbygging, medarbeiderskap og organisasjonskultur i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon knyttet til mennesker med utviklingshemming
- har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
- har kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kjennskap til forskning knyttet til målrettet miljøarbeid
- har kunnskap om velferdsteknologi og innovasjon i helse-og omsorgssektoren rettet mot mennesker med utviklingshemming
- forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
- har kunnskap om å ivareta seg selv og balansere mellom å brenne for og brenne ut
Kandidaten
- kan anvende kunnskap om pasientforløp og om aktørenes roller og ansvar i arbeid med utviklingshemmede
- kan anvende kunnskap om tverrfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helse- og omsorgstjenester
- kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede tjenestemottakere, pårørende og kollegaer
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan anvende velferdsteknologi tilpasset den enkelte tjenestemottakers forutsetninger og behov
- Kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie, frivillige og annet nettverk
- kan finne og bruke grunnleggende empiri fra målrettet miljøarbeid og bidra til kunnskapsbasert praksis i tjenesten
Kandidaten
- kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og etater og samarbeide om tjenestetilbud knyttet til mennesker med utviklingshemming
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav i dette emnet:
Arbeidskrav 1: Selvvalgt tema fra emne 4
Arbeidskrav 2: Muntlig fagsamtale omkring arbeidskrav 1
Refleksjonsnotat
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Bakken, T.L (2020). Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming. Fagbokforlaget
Disch, Per Gunnar, Lorentzen, Gro og Midtsundstad, Anders (2017) Aktiv omsorg – Samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel
Eknes, J. & Løkke, J.A. (2022), Utviklingshemming og habilitering.
Haugland,S., Berge, U., Gjermestad, A.,Høium, K., Løkke, J.A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.
Helsedirektoratet (2022): Gode helse og omsorgtjenester til mennesker med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming