20HH54I Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid

20HH54I Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH54I
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2025 Vår
Introduksjon

I denne modulen legges vekt på å styrke tjenestemottakers evne til å mestre hverdagens utfordringer. Du blir bedre rustet til å samarbeide tverrfaglig og anvende arbeidsmetoder innenfor målrettet miljøarbeid som vil fremme hverdagsmestring, trivsel og livskvalitet hos mennesker med utviklingshemming. Vi arbeider ut i fra etiske, juridiske, positivt atferdsstøttende og atferdsanalytiske tilnærminger.

Tema

Målrettet miljøarbeid og arbeidsmetoder i faget

Tverrfaglig samarbeid

Hverdagsmestring - ADL

Emnets innhold

Målrettet miljøarbeid og arbeidsmetoder i faget

  • Vernepleierens arbeidsmodell 

  • Habilitering

  • Miljøarbeid vs. miljøbehandling vs. omsorg

  • Forsterkningsprosedyrer, opplæringstiltak, atferdsavtaler

  • Etiske og juridiske vurderinger ved valg av tiltak og ved evalueringer

  • Positivt atferdsstøttende og atferdsanalytisk tilnærming

  • Aktive og passive metoder i møte med utfordrende atferd

  • Individuell plan/IP

  • Behandlingsintegritet

  • Dokumentasjon 

Tverrfaglig samarbeid

  • Teamarbeid, ansvar og roller – inkludert helsearbeiderens ansvars-, funksjons- og kompetanseområde

  • Samarbeid mellom ulike sektorer i hjelpeapparatet og innen pedagogisk virksomhet

  • Nettverksbygging og inkludering

Hverdagsmestring - ADL

  • Selvstendighet, samtykkekompetanse og mestring

  • Sysselsetting, aktiviteter, fritidsarbeid og utdanning

  • Personorientert og aktiv omsorg

  • Tjenestemottakerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon

  • Velferdsteknologi og andre hjelpemidler

  • Tilrettelegging av omgivelsene i hjem og nærmiljø

  • Universell utforming

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om helsearbeiderens ansvars-, funksjons- og kompetanseområde innen målrettet miljøarbeid

  • har kunnskap om ADL, vernepleierens arbeidsmodell, ulike kartleggingsverktøy, hjelpemidler og arbeidsmetoder i arbeid med mennesker med ulik utviklingshemming

  • har kjennskap til ulike tiltaksformer fra målrettet miljøbehandling, herunder forsterkningsprosedyrer, opplæringstiltak, atferdsavtaler og motivasjonsendrende tiltak

  • har kunnskaper om metodisk arbeid som varierer fra omsorgsarbeid for ivaretakelse, miljøarbeid for tilrettelegging for deltakelse og mestring til miljøbehandling av krevende utfordringer

  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap og kjenne til ulike faglige tidsskrifter rettet mot målrettet miljøarbeid og miljøarbeid generelt

  • har kunnskap om behandlingsintegritet og måling av denne i målrettet miljøarbeid

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder innen målrettet miljøarbeid for å bidra til å iverksette og følge opp tiltak

  • kan registrere og evaluere tiltak for å bidra til nødvendige tilpasninger i miljøarbeidet etter etiske og faglige vurderinger

  • kan finne informasjon og fagstoff om habilitering/ADL med sikte på størst mulig selvstendighet og livskvalitet på tjenestemottakers premisser

  • kan anvende kunnskap om velferdsteknologi, hjelpemidler og tilrettelegging til mennesker med utviklingshemming for å bidra til økt aktivitet og selvstendighet

  • kan sette i gang tiltak for å fremme nettverksbygging rundt tjenestemottakeren

  • kan anvende kunnskap om miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon for å ivareta individuelle behov

  • kan legge til rette for aktiv deltakelse og mestring for mennesker med utviklingshemming

  • kan legge til rette for læring av nye atferder ved å bruke ulike opplæringstiltak

  • kan å etablere hensiktsmessig atferd og/eller avvikle uhensiktsmessig atferd hos tjenestemottaker

  • kan oppdatere sin kunnskap om aktive og passive metoder for å møte utfordrende atferd.

  • kan legge til rette for brukermedvirkning og samvalg ved kartlegginger av verdier og bidra til utforming av mål og tiltak

  • kan evaluere effekten av iverksatte tiltak fortløpende og etter endt forløp

  • kan dokumentere observasjoner og bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i tjenesten

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for viktigheten av nettverksbygging og inkludering i samfunnet

  • har forståelse for viktigheten av tverrfaglig samarbeid i planlegging og tilrettelegging av tjenesten både med og uten individuell plan

  • kan bygge relasjoner i tverrfaglig samarbeid

  • kan utvikle sine arbeidsmetoder i planlegging av og tilrettelegging for miljøtiltak tilpasset den enkelte tjenestemottaker

  • kan utføre målrettet miljøarbeid og legge til rette for at tjenestemottakeren opplever mestring og deltakelse på aktuelle arenaer

  • har forståelse for viktigheten av at tjenestemottakers styrker, interesser og verdier står sentralt ved utarbeidelse av tiltak i målrettet miljøarbeid.

  • forstår viktigheten av å dokumentere faglige observasjoner og bidra til å vurdere tiltak basert på analyse av observasjonene for å oppnå god kvalitet på tjenestene

  • har utviklet evne til refleksjon over egen yrkesutøvelse gjennom erfaringsdeling med medstudenter, kollegaer og fagfeller

  • kan etablere og opprettholde lik praksis når mange personer skal gjennomføre tiltaksarbeid

  • kan bruke sjekkpunktlister for å måle behandlingsintegritet i målrettet miljøarbeid

Arbeidskrav

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet:

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale. 
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær 
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå) 
  • Bidra til læring i gruppen/klassen 
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter 
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent. 

Tema for arbeidskrav i dette emnet:

Arbeidskrav 1: Valgfritt aktuelt tema fra emne 3

Arbeidskrav 2: Mestring av dagliglivet / arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid

Refleksjonsnotat

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20HH54I Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid
Litteratur

Bakken, T.L (2020). Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming. Gyldendal akademiske

Eknes, J. & Løkke, J.A. (2022). Utviklingshemming og habilitering. Universitetsforlaget

Haugland,S., Berge, U., Gjermestad, A.,Høium, K., Løkke, J.A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.

Isaksen, J. Karlsen, A., (2018). Innføring i atferdsanalyse. Universitetsforlaget 

Tuntland, Hanne (2018). En innføring i ADL – teori og intervensjon. Høyskoleforlaget

www.lovdata.no

Forskrift om habilitering, rehabilitering, individuell plan og koordinator: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-16-1256

Helsedirektoratet (2022) Veileder om habilitering, rehabilitering, individuell plan og koordinator https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/rehabilitering-habilitering-individuell-plan-og-koordinator

Helsedirektoratet (2022): Gode helse og omsorgtjenester til mennesker med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming

sist endret 20.12.22