20HH54I Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid
20HH54I Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH54I
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2025 Vår
I denne modulen legges vekt på å styrke tjenestemottakers evne til å mestre hverdagens utfordringer. Du blir bedre rustet til å samarbeide tverrfaglig og anvende arbeidsmetoder innenfor målrettet miljøarbeid som vil fremme hverdagsmestring, trivsel og livskvalitet hos mennesker med utviklingshemming. Vi arbeider ut i fra etiske, juridiske, positivt atferdsstøttende og atferdsanalytiske tilnærminger.
Målrettet miljøarbeid og arbeidsmetoder i faget
-
Vernepleierens arbeidsmodell
-
Habilitering
-
Miljøarbeid vs. miljøbehandling vs. omsorg
-
Forsterkningsprosedyrer, opplæringstiltak, atferdsavtaler
-
Etiske og juridiske vurderinger ved valg av tiltak og ved evalueringer
-
Positivt atferdsstøttende og atferdsanalytisk tilnærming
-
Aktive og passive metoder i møte med utfordrende atferd
-
Individuell plan/IP
-
Behandlingsintegritet
-
Dokumentasjon
Tverrfaglig samarbeid
-
Teamarbeid, ansvar og roller – inkludert helsearbeiderens ansvars-, funksjons- og kompetanseområde
-
Samarbeid mellom ulike sektorer i hjelpeapparatet og innen pedagogisk virksomhet
-
Nettverksbygging og inkludering
Hverdagsmestring - ADL
-
Selvstendighet, samtykkekompetanse og mestring
-
Sysselsetting, aktiviteter, fritidsarbeid og utdanning
-
Personorientert og aktiv omsorg
-
Tjenestemottakerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon
-
Velferdsteknologi og andre hjelpemidler
-
Tilrettelegging av omgivelsene i hjem og nærmiljø
-
Universell utforming
Kandidaten
-
har kunnskap om helsearbeiderens ansvars-, funksjons- og kompetanseområde innen målrettet miljøarbeid
-
har kunnskap om ADL, vernepleierens arbeidsmodell, ulike kartleggingsverktøy, hjelpemidler og arbeidsmetoder i arbeid med mennesker med ulik utviklingshemming
-
har kjennskap til ulike tiltaksformer fra målrettet miljøbehandling, herunder forsterkningsprosedyrer, opplæringstiltak, atferdsavtaler og motivasjonsendrende tiltak
-
har kunnskaper om metodisk arbeid som varierer fra omsorgsarbeid for ivaretakelse, miljøarbeid for tilrettelegging for deltakelse og mestring til miljøbehandling av krevende utfordringer
-
kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap og kjenne til ulike faglige tidsskrifter rettet mot målrettet miljøarbeid og miljøarbeid generelt
-
har kunnskap om behandlingsintegritet og måling av denne i målrettet miljøarbeid
Kandidaten
-
kan anvende ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder innen målrettet miljøarbeid for å bidra til å iverksette og følge opp tiltak
-
kan registrere og evaluere tiltak for å bidra til nødvendige tilpasninger i miljøarbeidet etter etiske og faglige vurderinger
-
kan finne informasjon og fagstoff om habilitering/ADL med sikte på størst mulig selvstendighet og livskvalitet på tjenestemottakers premisser
-
kan anvende kunnskap om velferdsteknologi, hjelpemidler og tilrettelegging til mennesker med utviklingshemming for å bidra til økt aktivitet og selvstendighet
-
kan sette i gang tiltak for å fremme nettverksbygging rundt tjenestemottakeren
-
kan anvende kunnskap om miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon for å ivareta individuelle behov
-
kan legge til rette for aktiv deltakelse og mestring for mennesker med utviklingshemming
-
kan legge til rette for læring av nye atferder ved å bruke ulike opplæringstiltak
-
kan å etablere hensiktsmessig atferd og/eller avvikle uhensiktsmessig atferd hos tjenestemottaker
-
kan oppdatere sin kunnskap om aktive og passive metoder for å møte utfordrende atferd.
-
kan legge til rette for brukermedvirkning og samvalg ved kartlegginger av verdier og bidra til utforming av mål og tiltak
-
kan evaluere effekten av iverksatte tiltak fortløpende og etter endt forløp
-
kan dokumentere observasjoner og bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i tjenesten
Kandidaten
-
har forståelse for viktigheten av nettverksbygging og inkludering i samfunnet
-
har forståelse for viktigheten av tverrfaglig samarbeid i planlegging og tilrettelegging av tjenesten både med og uten individuell plan
-
kan bygge relasjoner i tverrfaglig samarbeid
-
kan utvikle sine arbeidsmetoder i planlegging av og tilrettelegging for miljøtiltak tilpasset den enkelte tjenestemottaker
-
kan utføre målrettet miljøarbeid og legge til rette for at tjenestemottakeren opplever mestring og deltakelse på aktuelle arenaer
-
har forståelse for viktigheten av at tjenestemottakers styrker, interesser og verdier står sentralt ved utarbeidelse av tiltak i målrettet miljøarbeid.
-
forstår viktigheten av å dokumentere faglige observasjoner og bidra til å vurdere tiltak basert på analyse av observasjonene for å oppnå god kvalitet på tjenestene
-
har utviklet evne til refleksjon over egen yrkesutøvelse gjennom erfaringsdeling med medstudenter, kollegaer og fagfeller
-
kan etablere og opprettholde lik praksis når mange personer skal gjennomføre tiltaksarbeid
-
kan bruke sjekkpunktlister for å måle behandlingsintegritet i målrettet miljøarbeid
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet:
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav i dette emnet:
Arbeidskrav 1: Valgfritt aktuelt tema fra emne 3
Arbeidskrav 2: Mestring av dagliglivet / arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid
Refleksjonsnotat
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Bakken, T.L (2020). Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming. Gyldendal akademiske
Eknes, J. & Løkke, J.A. (2022). Utviklingshemming og habilitering. Universitetsforlaget
Haugland,S., Berge, U., Gjermestad, A.,Høium, K., Løkke, J.A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.
Isaksen, J. Karlsen, A., (2018). Innføring i atferdsanalyse. Universitetsforlaget
Tuntland, Hanne (2018). En innføring i ADL – teori og intervensjon. Høyskoleforlaget
Forskrift om habilitering, rehabilitering, individuell plan og koordinator: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-16-1256
Helsedirektoratet (2022) Veileder om habilitering, rehabilitering, individuell plan og koordinator https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/rehabilitering-habilitering-individuell-plan-og-koordinator
Helsedirektoratet (2022): Gode helse og omsorgtjenester til mennesker med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
sist endret 20.12.22