20HH54H Utviklingshemming

20HH54H Utviklingshemming

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH54H
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2024 Høst
Introduksjon

I denne modulen får du økt innsikt og kompetanse knyttet til mennesker med utviklingshemming og deres helse og livssituasjon. Det vil legges vekt på å kartlegge og forstå atferd/atferd som utfordrer, og legge til rette for mestring, verdighet og aktiv deltakelse. Du vil utvikle kompetanse innenfor tilpasset kommunikasjon og øke forståelsen for sentrale juridiske rammer i fagfeltet.

Tema

Funksjonsnedsettelse

Atferd, atferdsforstålse og kartlegging

Mestring, verdighet og deltagelse

Kommunikasjon

Lovgivning

Emnets innhold

Funksjonsnedsettelse

  • Kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser

  • Grader av utviklingshemming

  • Utviklingshemming og psykisk og fysisk helse (i et livsløpsperspektiv)

  • Sosiale og emosjonelle vansker

  • Funksjonsnedsettelse i et historisk og fremtidsrettet perspektiv

  • Seksualitet og overgrep

Atferd, atferdsforståelse og kartlegging

  • Vernepleiers arbeidsmodell

  • Forstå atferd

  • Utfordrende atferd, overskuddsadferd og underskuddsadferd

  • Anvendt atferdsanalyse

  • Kartleggingsverktøy

Mestring, verdighet og deltagelse

  • Selvstendighet og mestring for økt livskvalitet

  • Empowerment, brukermedvirkning og selvbestemmelse i dagliglivet

  • Aktiv støtte og beslutningsstøtte

  • Personorientert omsorg

  • Juridiske og etiske vurderinger ved målvalg

Kommunikasjon

  • Kommunikasjon tilpasset den enkelte

  • Motiverende intervju

  • Alternativ og supplerende kommunikasjon (Ask)

  • Tilnærmingsmåter

  • Pedagogiske prinsipper

Lovgivning

  • Aktuelt lovverk med forskrifter og rundskriv

  • CRPD

  • Rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt, Kapittel 9

  • Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse, Kapittel 4A

  • Dokumentasjonsplikt

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om normal utvikling og forstår begrepet utviklingshemming, hvilke variasjoner som eksisterer og hvordan graden av utviklingshemning klassifiseres

  • har kunnskap om kognitive, kommunikative, sensoriske og motoriske funksjonsnedsettelser, samt mulige utfordringer knyttet til helse og helseoppfølging

  • har kunnskap om utviklingshemmedes plass i samfunnet i dag og i historisk perspektiv

  • forstår betydningen av personsentrert omsorg og tjenestemottakers rett til medbestemmelse i arbeidet for selvstendighet, mestring og livskvalitet

  • har kunnskap om vernepleiers arbeidsmodell, atferdsanalytisk tilnærming og ulike kartleggingsverktøy i arbeid med mennesker med utviklingshemming

  • har kjennskap til helse og omsorgstjenesteloven (kap 9), helsepersonelloven, pasient- og brukerrettighetsloven, sosialtjenesteloven, forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene og CRPD

  • har kunnskap om ulike kommunikasjonsformer, motiverende intervju og pedagogiske prinsipper i samhandling med mennesker med utviklingshemming

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser for å identifisere ressurser og behov hos tjenestemottaker

  • kan anvende ulike kartleggingsverktøy innen målrettet miljøarbeid

  • kan kartlegge forekomster av overskudds- og underskuddsatferd i målrettet miljøarbeid

  • kan anvende alternativ og supplerende kommunikasjon for å sikre tjenestemottakers selvstendighet og medvirkning

  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer i individuelt tilpassede tiltak

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan samarbeide med tjenestemottaker på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter tjenestemottakers behov for meningsfull aktivitet

  • har forståelse for at atferd blir sett i sammenheng med de situasjoner som den forekommer i

  • har forståelse for etiske prinsipper og rettsikkerhet rundt bruk av tvang og makt

  • forstår viktigheten av å dokumentere faglige observasjoner

Arbeidskrav

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale. 
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær 
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå) 
  • Bidra til læring i gruppen/klassen 
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter 
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent. 

Tema for arbeidskrav i dette emnet:

Arbeidskrav 1: Utviklingshemming og atferd

Arbeidskrav 2: Kartlegging

Arbeidskrav 3: Mestring, verdighet og deltagelse

Refleksjonsnotat

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetStudieform
Undervisning/veiledning
112 Time(r)
Deltid
Selvstudium
148 Time(r)
Deltid
Pensumlitteratur
20HH54H Utviklingshemming
Litteratur

Bakken, T.L. (2015). Utviklingshemming og hverdagsvansker. Gyldendal akademiske forlag

Bakken, T.L (2020). Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming. Fagbokforlaget

Eknes, J. & Løkke, J.A.(2022). Utviklingshemming og habilitering. Universitetsforlaget

Eide, H. & Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk. Gyldendal akademiske

Haugland,S., Berge, U., Gjermestad, A.,Høium, K., Løkke, J.A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.

Helsedirektoratet (2022): Gode helse og omsorgtjenester til mennesker med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming

Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkeltpersoner med utviklingshemming IS-10/2015

NOU 2016:17 «På lik linje»

Tilleggslitteratur

evt. nye stortingsmeldinger og rapporter 

www.lovdata.no