20HH54H Utviklingshemming

20HH54H Utviklingshemming

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH54H
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2024 Høst
Introduksjon

I denne modulen får du økt innsikt og kompetanse knyttet til mennesker med utviklingshemming og deres helse og livssituasjon. Det vil legges vekt på å kartlegge og forstå atferd/atferd som utfordrer, og legge til rette for mestring, verdighet og aktiv deltakelse. Du vil utvikle kompetanse innenfor tilpasset kommunikasjon og øke forståelsen for sentrale juridiske rammer i fagfeltet.

Tema

Funksjonsnedsettelse

Atferd, atferdsforstålse og kartlegging

Mestring, verdighet og deltagelse

Kommunikasjon

Lovgivning

Emnets innhold

Funksjonsnedsettelse

  • Kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser

  • Grader av utviklingshemming

  • Utviklingshemming og psykisk og fysisk helse (i et livsløpsperspektiv)

  • Sosiale og emosjonelle vansker

  • Funksjonsnedsettelse i et historisk og fremtidsrettet perspektiv

  • Seksualitet og overgrep

Atferd, atferdsforståelse og kartlegging

  • Vernepleiers arbeidsmodell

  • Forstå atferd

  • Utfordrende atferd, overskuddsadferd og underskuddsadferd

  • Anvendt atferdsanalyse

  • Kartleggingsverktøy

Mestring, verdighet og deltagelse

  • Selvstendighet og mestring for økt livskvalitet

  • Empowerment, brukermedvirkning og selvbestemmelse i dagliglivet

  • Aktiv støtte og beslutningsstøtte

  • Personorientert omsorg

  • Juridiske og etiske vurderinger ved målvalg

Kommunikasjon

  • Kommunikasjon tilpasset den enkelte

  • Motiverende intervju

  • Alternativ og supplerende kommunikasjon (Ask)

  • Tilnærmingsmåter

  • Pedagogiske prinsipper

Lovgivning

  • Aktuelt lovverk med forskrifter og rundskriv

  • CRPD

  • Rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt, Kapittel 9

  • Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse, Kapittel 4A

  • Dokumentasjonsplikt

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om normal utvikling og forstår begrepet utviklingshemming, hvilke variasjoner som eksisterer og hvordan graden av utviklingshemning klassifiseres

  • har kunnskap om kognitive, kommunikative, sensoriske og motoriske funksjonsnedsettelser, samt mulige utfordringer knyttet til helse og helseoppfølging

  • har kunnskap om utviklingshemmedes plass i samfunnet i dag og i historisk perspektiv

  • forstår betydningen av personsentrert omsorg og tjenestemottakers rett til medbestemmelse i arbeidet for selvstendighet, mestring og livskvalitet

  • har kunnskap om vernepleiers arbeidsmodell, atferdsanalytisk tilnærming og ulike kartleggingsverktøy i arbeid med mennesker med utviklingshemming

  • har kjennskap til helse og omsorgstjenesteloven (kap 9), helsepersonelloven, pasient- og brukerrettighetsloven, sosialtjenesteloven, forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene og CRPD

  • har kunnskap om ulike kommunikasjonsformer, motiverende intervju og pedagogiske prinsipper i samhandling med mennesker med utviklingshemming

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser for å identifisere ressurser og behov hos tjenestemottaker

  • kan anvende ulike kartleggingsverktøy innen målrettet miljøarbeid

  • kan kartlegge forekomster av overskudds- og underskuddsatferd i målrettet miljøarbeid

  • kan anvende alternativ og supplerende kommunikasjon for å sikre tjenestemottakers selvstendighet og medvirkning

  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer i individuelt tilpassede tiltak

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan samarbeide med tjenestemottaker på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter tjenestemottakers behov for meningsfull aktivitet

  • har forståelse for at atferd blir sett i sammenheng med de situasjoner som den forekommer i

  • har forståelse for etiske prinsipper og rettsikkerhet rundt bruk av tvang og makt

  • forstår viktigheten av å dokumentere faglige observasjoner

Arbeidskrav

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale. 
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær 
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå) 
  • Bidra til læring i gruppen/klassen 
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter 
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent. 

Tema for arbeidskrav i dette emnet:

Arbeidskrav 1: Utviklingshemming og atferd

Arbeidskrav 2: Kartlegging

Arbeidskrav 3: Mestring, verdighet og deltagelse

Refleksjonsnotat

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20HH54H Utviklingshemming
Litteratur

Bakken, T.L. (2015). Utviklingshemming og hverdagsvansker. Gyldendal akademiske forlag

Bakken, T.L (2020). Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming. Fagbokforlaget

Eknes, J. & Løkke, J.A.(2022). Utviklingshemming og habilitering. Universitetsforlaget

Eide, H. & Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk. Gyldendal akademiske

Haugland,S., Berge, U., Gjermestad, A.,Høium, K., Løkke, J.A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.

Helsedirektoratet (2022): Gode helse og omsorgtjenester til mennesker med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming

Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkeltpersoner med utviklingshemming IS-10/2015

NOU 2016:17 «På lik linje»

Tilleggslitteratur

evt. nye stortingsmeldinger og rapporter 

www.lovdata.no