20HH54H Utviklingshemming
20HH54H Utviklingshemming
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH54H
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2024 Høst
I denne modulen får du økt innsikt og kompetanse knyttet til mennesker med utviklingshemming og deres helse og livssituasjon. Det vil legges vekt på å kartlegge og forstå atferd/atferd som utfordrer, og legge til rette for mestring, verdighet og aktiv deltakelse. Du vil utvikle kompetanse innenfor tilpasset kommunikasjon og øke forståelsen for sentrale juridiske rammer i fagfeltet.
Funksjonsnedsettelse
Atferd, atferdsforstålse og kartlegging
Mestring, verdighet og deltagelse
Kommunikasjon
Lovgivning
Funksjonsnedsettelse
-
Kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
-
Grader av utviklingshemming
-
Utviklingshemming og psykisk og fysisk helse (i et livsløpsperspektiv)
-
Sosiale og emosjonelle vansker
-
Funksjonsnedsettelse i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
-
Seksualitet og overgrep
Atferd, atferdsforståelse og kartlegging
-
Vernepleiers arbeidsmodell
-
Forstå atferd
-
Utfordrende atferd, overskuddsadferd og underskuddsadferd
-
Anvendt atferdsanalyse
-
Kartleggingsverktøy
Mestring, verdighet og deltagelse
-
Selvstendighet og mestring for økt livskvalitet
-
Empowerment, brukermedvirkning og selvbestemmelse i dagliglivet
-
Aktiv støtte og beslutningsstøtte
-
Personorientert omsorg
-
Juridiske og etiske vurderinger ved målvalg
Kommunikasjon
-
Kommunikasjon tilpasset den enkelte
-
Motiverende intervju
-
Alternativ og supplerende kommunikasjon (Ask)
-
Tilnærmingsmåter
-
Pedagogiske prinsipper
Lovgivning
-
Aktuelt lovverk med forskrifter og rundskriv
-
CRPD
-
Rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt, Kapittel 9
-
Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse, Kapittel 4A
-
Dokumentasjonsplikt
Kandidaten
-
har kunnskap om normal utvikling og forstår begrepet utviklingshemming, hvilke variasjoner som eksisterer og hvordan graden av utviklingshemning klassifiseres
-
har kunnskap om kognitive, kommunikative, sensoriske og motoriske funksjonsnedsettelser, samt mulige utfordringer knyttet til helse og helseoppfølging
-
har kunnskap om utviklingshemmedes plass i samfunnet i dag og i historisk perspektiv
-
forstår betydningen av personsentrert omsorg og tjenestemottakers rett til medbestemmelse i arbeidet for selvstendighet, mestring og livskvalitet
-
har kunnskap om vernepleiers arbeidsmodell, atferdsanalytisk tilnærming og ulike kartleggingsverktøy i arbeid med mennesker med utviklingshemming
-
har kjennskap til helse og omsorgstjenesteloven (kap 9), helsepersonelloven, pasient- og brukerrettighetsloven, sosialtjenesteloven, forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene og CRPD
-
har kunnskap om ulike kommunikasjonsformer, motiverende intervju og pedagogiske prinsipper i samhandling med mennesker med utviklingshemming
Kandidaten
-
kan anvende faglig kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser for å identifisere ressurser og behov hos tjenestemottaker
-
kan anvende ulike kartleggingsverktøy innen målrettet miljøarbeid
-
kan kartlegge forekomster av overskudds- og underskuddsatferd i målrettet miljøarbeid
-
kan anvende alternativ og supplerende kommunikasjon for å sikre tjenestemottakers selvstendighet og medvirkning
-
kan anvende ulike kommunikasjonsformer i individuelt tilpassede tiltak
Kandidaten
-
kan samarbeide med tjenestemottaker på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter tjenestemottakers behov for meningsfull aktivitet
-
har forståelse for at atferd blir sett i sammenheng med de situasjoner som den forekommer i
-
har forståelse for etiske prinsipper og rettsikkerhet rundt bruk av tvang og makt
-
forstår viktigheten av å dokumentere faglige observasjoner
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav i dette emnet:
Arbeidskrav 1: Utviklingshemming og atferd
Arbeidskrav 2: Kartlegging
Arbeidskrav 3: Mestring, verdighet og deltagelse
Refleksjonsnotat
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Bakken, T.L. (2015). Utviklingshemming og hverdagsvansker. Gyldendal akademiske forlag
Bakken, T.L (2020). Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming. Fagbokforlaget
Eknes, J. & Løkke, J.A.(2022). Utviklingshemming og habilitering. Universitetsforlaget
Eide, H. & Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk. Gyldendal akademiske
Haugland,S., Berge, U., Gjermestad, A.,Høium, K., Løkke, J.A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.
Helsedirektoratet (2022): Gode helse og omsorgtjenester til mennesker med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkeltpersoner med utviklingshemming IS-10/2015
NOU 2016:17 «På lik linje»
Tilleggslitteratur
evt. nye stortingsmeldinger og rapporter