20HH54G Etikk, kommunikasjon og samhandling

20HH54G Etikk, kommunikasjon og samhandling

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH54G
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2024 Høst
Introduksjon

Det innledende emnet er felles for helsefaglige fagskoleutdanninger. Formålet med emnet er at studentene utvikler nødvendig kunnskap og forståelse for en bærekraftig yrkesutøvere i helse- og sosialtjenestene. Sentrale temaer i emnet er kommunikasjonsverktøy, relasjonskompetanse og konflikthåndtering. Etikken er gjennomgående i hele emnet. Studentene får også en innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på fagskolenivå.

Tema

Arbeidsformer og metoder i studiet 

Helse- og sosialfagene i samfunnet 

Kommunikasjon og samhandling

Etikk 

Sosiologi og psykologi 

Emnets innhold

Arbeidsformer og metoder i studiet 

  • Kunnskapsgrunnlag 

  • Studieteknikk og kildekritikk 

  • Refleksjon 

  • Grunnleggende IKT 

  • Samhandling i grupper 

Helse- og sosialfagene i samfunnet 

  • Helse- og sosialfagenes utvikling 

  • Struktur og oppbygging i helsevesenet 

  • En bærekraftig helsetjeneste

  • Lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren 

Kommunikasjon og samhandling 

  • Kommunikasjonsteori 

  • Relasjonskompetanse 

  • Veiledning  

  • Konflikthåndtering 

  • Tverrkulturell samhandling 

Etikk 

  • Menneskesyn 

  • Yrkesetikk 

  • Brukermedvirkning og verdighet 

  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller 

  • Roller, makt og avmakt 

  • Tvang og kontroll 

Sosiologi og psykologi 

  • Utviklingsteorier 

  • Hjernens utvikling 

  • Emosjoner, behov og motivasjon 

  • Kriser og forsvarsmekanismer 

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren 

  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren 

  • forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger 

  • har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå 

  • har kunnskap om velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske føringer og bærekraft i helse- og sosialtjenesten

  • har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk 

  • har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder i studiet, inkludert oppgaveskriving i henhold til APA 7th 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om yrkesetiske teorier, prinsipper og retningslinjer til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren 

  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer 

  • kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring 

  • kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede pasient og pårørende 

  • er bevisst egen yrkesrolle og egen etikk for å unngå unødig bruk av tvang og makt 

  • kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse 

  • kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder til å løse oppgaver i studiet 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk, og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen 

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen praksis og gjennom kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer 

  • kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet 

  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet 

  • kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger 

  • har forståelse for betydningen av sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon i egen yrkesutøvelse 

Arbeidskrav

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale. 
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær 
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå) 
  • Bidra til læring i gruppen/klassen 
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter 
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent. 

Tema for arbeidskrav i dette emnet:

1. Kommunikasjon og samhandling  

2. Etikk    

3. Muntlig individuell fagsamtale med utgangspunkt i emnets LUBer

4. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet 

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. 

Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen. Emnet vurderes til bestått/ikke bestått.

Pensumlitteratur
20HH54G Etikk, kommunikasjon og samhandling