20HH54G Etikk, kommunikasjon og samhandling
20HH54G Etikk, kommunikasjon og samhandling
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH54G
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2024 Høst
Det innledende emnet er felles for helsefaglige fagskoleutdanninger. Formålet med emnet er at studentene utvikler nødvendig kunnskap og forståelse for en bærekraftig yrkesutøvere i helse- og sosialtjenestene. Sentrale temaer i emnet er kommunikasjonsverktøy, relasjonskompetanse og konflikthåndtering. Etikken er gjennomgående i hele emnet. Studentene får også en innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på fagskolenivå.
Arbeidsformer og metoder i studiet
Helse- og sosialfagene i samfunnet
Kommunikasjon og samhandling
Etikk
Sosiologi og psykologi
Arbeidsformer og metoder i studiet
-
Kunnskapsgrunnlag
-
Studieteknikk og kildekritikk
-
Refleksjon
-
Grunnleggende IKT
-
Samhandling i grupper
Helse- og sosialfagene i samfunnet
-
Helse- og sosialfagenes utvikling
-
Struktur og oppbygging i helsevesenet
-
En bærekraftig helsetjeneste
-
Lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren
Kommunikasjon og samhandling
-
Kommunikasjonsteori
-
Relasjonskompetanse
-
Veiledning
-
Konflikthåndtering
-
Tverrkulturell samhandling
Etikk
-
Menneskesyn
-
Yrkesetikk
-
Brukermedvirkning og verdighet
-
Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
-
Roller, makt og avmakt
-
Tvang og kontroll
Sosiologi og psykologi
-
Utviklingsteorier
-
Hjernens utvikling
-
Emosjoner, behov og motivasjon
-
Kriser og forsvarsmekanismer
Kandidaten
-
har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
-
har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
-
forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
-
har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
-
har kunnskap om velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske føringer og bærekraft i helse- og sosialtjenesten
-
har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
-
har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder i studiet, inkludert oppgaveskriving i henhold til APA 7th
Kandidaten
-
kan anvende kunnskap om yrkesetiske teorier, prinsipper og retningslinjer til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
-
kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer
-
kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
-
kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede pasient og pårørende
-
er bevisst egen yrkesrolle og egen etikk for å unngå unødig bruk av tvang og makt
-
kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
-
kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder til å løse oppgaver i studiet
Kandidaten
-
har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk, og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
-
har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen praksis og gjennom kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
-
kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
-
kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
-
kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
-
har forståelse for betydningen av sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon i egen yrkesutøvelse
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav i dette emnet:
1. Kommunikasjon og samhandling
2. Etikk
3. Muntlig individuell fagsamtale med utgangspunkt i emnets LUBer
4. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen. Emnet vurderes til bestått/ikke bestått.