20HH51N Organisering, system og ledelse

20HH51N Organisering, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH51N
    • Studieprogram
      Tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
    • Studiepoeng
      5
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2026 Vår
Introduksjon

Emne 4 gir kunnskap om organisering, ledelse, selvledelse og endringskompetanse. Videre skal kandidaten etter endt emne ha kunnskap om sømløse tjenester, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og lavterskel-/frivillig arbeid. Sentrale temaer i emne 4 er ivaretakelse av seg selv som hjelper, arbeidsmiljø og arbeidsverktøy. Helsefagarbeiderens yrkesrolle og samarbeid med bruker/pasient og andre profesjoner, i et bærekraftig perspektiv.

Tema

Organisering og samhandling i pasientforløpet

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

Emnets innhold

Organisering og samhandling i pasientforløpet

  • Organisering og ledelse

  • Samhandling, koordinering og flyt mellom tjenestetilbudene

  • Helhetlige pasientforløp 

  • BEON – beste effektive omsorgsnivå

  • Samarbeid med familie, pårørende og frivillige aktører

  • Tverrfaglig og flerfaglig samarbeid

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Yrkesrolle og identitet

  • Ivareta seg selv som hjelper

  • Kunnskapsbasert praksis

  • Arbeidskultur, endringskompetanse og utviklingsarbeid

  • Individuell plan

  • Dokumentasjon og bruk av dokumentasjonsverktøy

  • Velferdsteknologi tilknyttet ruslidelser og psykiske lidelser

  • Kommunikasjons- og veiledningskompetanse

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har innsikt i pakkeforløp, pasientforløp og sømløse tjenester

  • har kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, og er kjent med aktørenes roller og ansvar samt saksbehandling og koordinering av helsetjenester

  • har kunnskap om dokumentasjon, samt innsikt i og kunnskap om hvilke plikter man har som helsepersonell og lovverk som regulerer dette

  • har kunnskap om ledelse, selvledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur

  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis

  • har innsikt i hvordan en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet

  • har kunnskap om å ivareta seg selv og balansere mellom å brenne for og å brenne ut

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø

  • kan ivareta seg selv i yrker som er emosjonelt krevende

  • kan kartlegge og observere, samt rapportere, dokumentere og bruke dokumentasjonsverktøy innen helse og omsorg

  • kan anvende velferdsteknologi innen rus og psykisk helsearbeid

  • kan anvende metoder og verktøy innen relasjon- og endringsarbeid

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren

  • kan bidra til å benytte og utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale. 
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær 
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå) 
  • Bidra til læring i gruppen/klassen 
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter 
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent. 

Tema for arbeidskrav i dette emnet

  1. Å ivareta seg selv som hjelper – skriftlig gruppeoppgave og individuell fagsamtale 
  2. Faglig refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet 

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen. Emnet vurderes til bestått/ikke bestått.

Pensumlitteratur
20HH51N Organisering, system og ledelse
Litteratur

Eide, H. og Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Gyldendal akademisk.

Evjen, R., Kielland, K.B og Øiern, T.(2018). Dobbelt opp – Om ruslider og psykiske lidelser. (4.utg.). Universitetsforlaget

Grasaas, K.K., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2020). Fag, etikk og kommunikasjon. (3.utg.). Cappelen Damm Akademisk.

Håkonsen, Kjell Magne. (2018) Psykologi og psykiske lidelser (5. utg.) Gyldendal akademisk.

Isdal, Per. (2017) Smittet av vold. Fagbokforlaget

Lauveng, Arnhild (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid. Universitetsforlaget

Skårderud, F., Haugsgjerd, S. & Stänicke, E. (2019). Psykiatriboken Sinn, kropp, samfunn (3.utg.). Gyldendal Akademisk

Aktuelle styringsdokumenter innen helse og omsorg. 

Tilleggslitteratur

Andersen, E.S & Schwencke, E. (2020) Prosjektarbeid. (5.utg.). Fagbokforlaget

Hummelvoll, K. (2021). Helt ikke stykkevis og delt. Gyldendal Akademisk