20HH51N Organisering, system og ledelse
20HH51N Organisering, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH51N
- StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2025 Høst
Emne 4 gir kunnskap om organisering, ledelse, selvledelse og endringskompetanse. Videre skal kandidaten etter endt emne ha kunnskap om sømløse tjenester, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og lavterskel-/frivillig arbeid. Sentrale temaer i emne 4 er ivaretakelse av hjelperen, arbeidsmiljø og arbeidsverktøy. Helsefagarbeiderens yrkesrolle og samarbeid med bruker/pasient og andre profesjoner, i et bærekraftig perspektiv.
Organisering og samhandling i pasientforløpet
-
Organisering og ledelse
-
Samhandling, koordinering og flyt mellom tjenestetilbudene
-
Helhetlige pasientforløp
-
BEON – beste effektive omsorgsnivå
-
Samarbeid med familie, pårørende og frivillige aktører
-
Tverrfaglig og flerfaglig samarbeid
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
-
Yrkesrolle og identitet
-
Ivaretakelse av hjelperen
-
Kunnskapsbasert praksis
-
Arbeidskultur, endringskompetanse og utviklingsarbeid
-
Individuell plan
-
Dokumentasjon og bruk av dokumentasjonsverktøy
-
Velferdsteknologi tilknyttet ruslidelser og psykiske lidelser
-
Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
Kandidaten
-
har innsikt i pakkeforløp, pasientforløp og sømløse tjenester
-
har kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, og er kjent med aktørenes roller og ansvar samt saksbehandling og koordinering av helsetjenester
-
har kunnskap om dokumentasjon, samt innsikt i og kunnskap om hvilke plikter man har som helsepersonell og lovverk som regulerer dette
-
har kunnskap om ledelse, selvledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur
-
har innsikt i kunnskapsbasert praksis
-
har innsikt i hvordan en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
-
har kunnskap om å ivareta hjelperen og en bærekraftig balanse mellom å brenne for og å brenne ut
Kandidaten
-
kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
-
kan ivareta seg selv og kollegaer i yrker som er emosjonelt krevende
-
kan kartlegge og observere, samt rapportere, dokumentere og bruke dokumentasjonsverktøy innen helse og omsorg
-
kan anvende velferdsteknologi innen rus og psykisk helsearbeid
-
kan anvende metoder og verktøy innen relasjons- og endringsarbeid
Kandidaten
-
kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
-
kan bidra til å benytte og utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
-
har forståelse for hvilken betydning et helhetlig og sammenhengende pasientforløp, med ivaretakelse av brukermedvirkning, har for kvalitet i en bærekraftig helsetjeneste
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
-
Aktiv deltakelse i opplæringen
-
Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
-
Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
-
Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
-
-
Bidra til læring i gruppen/klassen
-
Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
-
Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav i dette emnet
-
Ivaretakelse av hjelperen – skriftlig gruppeoppgave og individuell fagsamtale
-
Faglig refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen. Emnet vurderes til bestått/ikke bestått.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 25 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 24 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 81 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Undervisning/veiledning | 56 Time(r) | Deltid |
Selvstudium | 74 Time(r) | Deltid |
Eide, H. og Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Gyldendal akademisk.
Evjen, R., Kielland, K.B og Øiern, T.(2018). Dobbelt opp – Om ruslider og psykiske lidelser. (4.utg.). Universitetsforlaget
Grasaas, K.K., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2020). Fag, etikk og kommunikasjon. (3.utg.). Cappelen Damm Akademisk.
Håkonsen, Kjell Magne. (2018) Psykologi og psykiske lidelser (5. utg.) Gyldendal akademisk.
Isdal, Per. (2017) Smittet av vold. Fagbokforlaget
Lauveng, Arnhild (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid. Universitetsforlaget
Skårderud, F., Haugsgjerd, S. & Stänicke, E. (2019). Psykiatriboken Sinn, kropp, samfunn (3.utg.). Gyldendal Akademisk
Aktuelle styringsdokumenter innen helse og omsorg.
Tilleggslitteratur
Andersen, E.S & Schwencke, E. (2020) Prosjektarbeid. (5.utg.). Fagbokforlaget
Hummelvoll, K. (2021). Helt ikke stykkevis og delt. Gyldendal Akademisk