20HH51M Ruslidelser og psykiske lidelser - forståelse og tilnærming

20HH51M Ruslidelser og psykiske lidelser - forståelse og tilnærming

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH51M
    • Studieprogram
      Tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2025 Vår
Introduksjon

Emne 3 gir kunnskap om ruslidelser og psykiske lidelser, samt forståelse for hvordan lidelsene kan oppstå, forebygges og behandles. Vesentlig er helsefagarbeiderens rolle i det tverrfaglige samarbeidet. Sentrale temaer i emne 3 er ulike diagnoser og lidelser, forståelse og identifikasjon av tidlige tegn og forebygging av problemutvikling. 

Tema

Ruslidelser og psykiske lidelser – forståelse, tilnærming og helsefagarbeiderens rolle i arbeidet 

Emnets innhold

Ruslidelser og psykiske lidelser - forståelse, tilnærming og helsefagarbeiderens rolle i arbeidet 

  • Samtidig ruslidelse og psykisk lidelse (ROP-lidelse) 

  • Rusmidlenes virkning og somatiske og psykiske skadevirkninger 

  • Avhengighetsproblematikk 

  • Psykose 

  • Depresjon 

  • Bipolar lidelse 

  • Tvangslidelse 

  • Angst 

  • Traumer, PTSD 

  • Spiseforstyrrelse 

  • Personlighetsforstyrrelse 

  • Selvmord, selvmordsforsøk 

  • Selvskading 

  • ADHD 

  • Autismespekterforstyrrelse og psykisk utviklingshemming 

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten 

  • har kunnskap om ulike diagnoser innen rus og psykisk helse 

  • har kunnskap om hvordan ruslidelser og psykiske lidelser kan oppstå, oppdages, forebygges og behandles 

  • har kunnskap som kan bidra til å øke livskvalitet for personer som lever med ruslidelse og/eller psykisk lidelse 

  • er faglig oppdatert innen kartlegging og anbefalte tilnærminger innen miljøarbeid og miljøterapi 

Ferdigheter

Kandidaten 

  • kan anvende faglig kunnskap i sitt miljøarbeid ovenfor mennesker med ruslidelse og psykisk lidelse, samt deres pårørende 

  • kan anvende ulike helsefremmende og forebyggende tiltak i samarbeid med pasient/bruker, pårørende og fagpersoner  

  • kan bidra til å avdekke tegn på psykiske lidelser og ruslidelser, samt bidra til å forebygge tilbakefall 

  • kan anvende kartlegging og ulike tilnærmingsmetoder innenfor eget kompetanseområde 

  • kan utarbeide planer og mål i miljøarbeid sammen med pasient/bruker og andre fagpersoner  

Generell kompetanse

Kandidaten 

  • kan utføre tiltak, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i psykisk helsearbeid og rusarbeid 

  • kan bruke tilnærmingsmetoder, hjelpemidler og tilpasning av omgivelser ovenfor mennesker med ruslidelse og psykisk lidelse, med mål om selvstendighet og mestringsfølelse  

  • kan utvikle og forbedre sin kompetanse innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid gjennom aktivt å oppdatere sin kunnskap og sine ferdigheter. 

  • kan bygge helsefremmende relasjoner med brukere/pasienter og deres pårørende 

Arbeidskrav

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale 
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær 
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå) 
  • Bidra til læring i gruppen/klassen 
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter 
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent 

Tema for arbeidskrav i dette emnet

1. Tilnærmingsmetoder ved ruslidelse og/eller psykisk lidelse  

2. Tverrfaglig samarbeid  

3. Faglig refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet  

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke. 

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.  

Pensumlitteratur
20HH51M Ruslidelser og psykiske lidelser - forståelse og tilnærming
Litteratur

Eide, H. og Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Gyldendal akademisk.

Evjen, R., Kielland, K.B og Øiern, T.(2018). Dobbelt opp – Om ruslider og psykiske lidelser. (4.utg.). Universitetsforlaget

Grasaas, K.K., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2020). Fag, etikk og kommunikasjon. (3.utg.). Cappelen Damm Akademisk.

Håkonsen, Kjell Magne. (2018) Psykologi og psykiske lidelser (5. utg.) Gyldendal akademisk.

Isdal, Per. (2017) Smittet av vold. Fagbokforlaget

Lauveng, Arnhild (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid. Universitetsforlaget

Skårderud, F., Haugsgjerd, S. & Stänicke, E. (2019). Psykiatriboken Sinn, kropp, samfunn (3.utg.). Gyldendal Akademisk

Aktuelle styringsdokumenter innen helse og omsorg. 

Tilleggslitteratur

Andersen, E.S & Schwencke, E. (2020) Prosjektarbeid. (5.utg.). Fagbokforlaget

Hummelvoll, K. (2021). Helt ikke stykkevis og delt. Gyldendal Akademisk