20HH51L Grunnlagsforståelse, helsefremmende og forebyggende arbeid
20HH51L Grunnlagsforståelse, helsefremmende og forebyggende arbeid
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH51L
- StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2024 Høst
Emne 2 gir kunnskap om hvordan man kan forstå og forklare ulike rus- og psykiske lidelser, samt kombinasjon av disse. Videre hvordan innsats for mennesker med rus- og/eller psykiske lidelser og deres pårørende kan gjøres på ulike nivåer i samfunnet. Sentrale temaer i emne 2 er tverrfaglig samarbeid, juridiske rammer, ulike forklaringsmodeller, utviklingspsykologi, brukermedvirkning, nettverksarbeid, forebygging, livsmestring, resiliens, ressursfokus, tvang og makt.
Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
Helsefremmende og forebyggende arbeid
Kommunikasjon og tverrfaglig samarbeid
Aktører i pasientforløpet
Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
-
Ruslidelser og psykiske lidelser i et helhetsperspektiv (biologiske, psykologiske og sosiale perspektiver)
-
Ruslidelse og psykisk lidelse i et livsløps- og samfunnsperspektiv
-
Samtidig ruslidelse og psykisk lidelse (ROP-lidelse)
-
Aktivitet, ressursfokus og folkehelse
Helsefremmende og forebyggende arbeid
-
Fysisk og psykisk helse
-
Livsstil, hverdagsmestring og egenomsorg
-
Sosialt nettverk
-
Forebyggende arbeid og tidlig intervensjon
-
Arbeid med barn og unge, selvregulering
-
Brukermedvirkning, mestring og recovery
Kommunikasjon og tverrfaglig samarbeid
-
Tverrfaglig samarbeid
-
Veiledning av pasienter/brukere, pårørende, familie, barn og ungdom
-
Pårørendearbeid og nettverk
-
Flerkulturell forståelse i kommunikasjon og samhandling
-
Konflikter og møte med vold, trusler, tvang og makt
Aktører i pasientforløpet
-
Familieomsorg
-
Kommunale helse- og omsorgstjenester
-
Spesialisthelsetjenester
-
Andre aktuelle tjenester
-
Frivillig arbeid
Kandidaten
-
har kunnskap om hva som hemmer og fremmer god helse i ulike livsfaser for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
-
har kunnskap om forebyggende arbeid
-
har kunnskap om arbeid med pårørende, familieomsorg, lavterskelarbeid og frivillig arbeid
-
har kunnskaper om psykisk lidelser og ruslidelser i et helhets- og samfunnsperspektiv
-
har kunnskap om aktuelle lovverk, veiledere, retningslinjer, pasientforløp og ulike aktører innen psykisk helsevern og rusomsorg
Kandidaten
-
kan anvende kommunikasjon og veiledning for å bygge relasjoner, oppnå tillit, brukermedvirkning og bidra til hverdagsmestring
-
kan identifisere ressurser og utfordringer hos pasienten/brukeren, relatert til vedkommende sitt nærmiljø og familiesituasjon
-
kan kartlegge, vurdere behov og iverksette tiltak for å fremme helse, øke mestring, forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse
-
kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i tverrfaglig samarbeid med kolleger og medstudenter
Kandidaten
-
kan utføre sitt arbeid i tråd med etiske og faglige retningslinjer og lovverket innen psykisk helsevern og rusomsorg
-
kan utvikle sine ferdigheter i kommunikasjon og veiledning i samarbeidet med bruker/pasient, pårørende og fagpersoner
-
kan reflektere over egne holdninger i pasientarbeidet
-
kan ivareta brukermedvirkning og behovet for meningsfull aktivitet for bruker/pasient
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær.
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå).
- Bidra til læring i gruppen/klassen.
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter.
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav i dette emnet:
1.Brukermedvirkning og livskvalitet.
2.Helsefremmende/ forebyggende tiltak innen rus og psykisk helse.
3. Faglig refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet.
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F,der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er kandidatens samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen. Emnet vurderes med bokstavkarakterene A-F.
Eide, H. og Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Gyldendal akademisk.
Evjen, R., Kielland, K.B og Øiern, T. (2018). Dobbelt opp – Om ruslider og psykiske lidelser. (4.utg.). Universitetsforlaget
Grasaas, K.K., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2020). Fag, etikk og kommunikasjon. (3.utg.). Cappelen Damm Akademisk.
Håkonsen, Kjell Magne. (2018) Psykologi og psykiske lidelser (5. utg.) Gyldendal akademisk.
Isdal, Per. (2017) Smittet av vold. Fagbokforlaget
Lauveng, Arnhild (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid. Universitetsforlaget
Skårderud, F., Haugsgjerd, S. & Stänicke, E. (2019). Psykiatriboken Sinn, kropp, samfunn (3.utg.). Gyldendal Akademisk
Aktuelle styringsdokumenter innen helse og omsorg.
Tilleggslitteratur
Andersen, E.S & Schwencke, E. (2020) Prosjektarbeid. (5.utg.). Fagbokforlaget
Hummelvoll, K. (2021). Helt ikke stykkevis og delt. Gyldendal Akademisk