20HH51J Hovedprosjekt/eksamen
20HH51J Hovedprosjekt/eksamen
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH51J
- StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
Emne 5 hovedprosjekt / eksamen gir studenten anledning til å fordype seg innen selvvalgt tema. Arbeidet skal være praksisrettet og knyttet til ett eller flere temaer i utdanningen.
For å kunne fremstille seg til muntlig eksamen må studenten ha bestått teorimodulene, praksis/prosjektperioden og fordypningsoppgave/ hovedprosjekt
- Studentene skal i samråd med læreren konkretisere sin egen læringsutbyttebeskrivelse i henhold til tema for hovedprosjektet og den overordnede læringsutbyttebeskrivelsen for emnet.
- Mål, litteraturoversikt og fremdriftsplan skal godkjennes av skolen innen et fastsatt tidspunkt
- Studentene/ basisgruppen har tilbud om fire veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav to er obligatoriske.
- I tillegg arrangeres oppgaveseminar der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder/ faglærer. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig arbeide.
Studenten
- Kan tilegne seg kunnskaper gjennom fordypning innenfor et valgt tema ved å innhente, vurdere og bearbeide teori og drøfte sammenheng mellom teori og praksis
- Har innsikt i kunnskapsbasert praksis
- Kan oppdatere sin kunnskap om faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeid med pasienter/brukere med ruslidelser og psykiske lidelser
- Forstår sin faggruppes betydning i tverrfaglig samarbeid knyttet til rus- og psykisk helsearbeid
Studenten
- Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til arbeid med pasienter/ bruker med ruslidelser og psykiske lidelser
- Kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over en valgt problemstilling knyttet til arbeid med pasienter/brukere med ruslidelser og psykiske lidelser
- Kan, innenfor eget ansvarsområde, planlegge, iverksette og evaluere tiltak og aktiviteter for pasienter/ brukere med ruslidelser og psykiske lidelser
Studenten
- Har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen helse- og omsorgstjenesten
- Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at etiske prinsipper begrunnes om drøftes i oppgaven
Eksamen vurderes med karakter A-F i forhold til kriteriene 1 – 6 i kap 3.1
- Fordypningsoppgaven/ hovedprosjektet vurderes av en intern og en ekstern sensor
- På bakgrunn av bestått skriftlig fordypningsoppgave gis foreløpig karakter 3 dager før muntlig høring. Ved ikke bestått skriftlig fordypning vil ikke studenten kunne gå opp til muntlig høring
- Muntlig høring gjennomføres med en intern og en ekstern sensor
- Endelig eksamenskarakter tildeles etter individuell muntlig eksamen
- På studentenes vitnemål skal det stå en kort beskrivelse av fordypningsarbeidet/hovedprosjektet og dets innhold.