20HH51J Hovedprosjekt/eksamen

20HH51J Hovedprosjekt/eksamen

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH51J
    • Studieprogram
      Tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Introduksjon

Emne 5 hovedprosjekt / eksamen gir studenten anledning til å fordype seg innen selvvalgt tema. Arbeidet skal være praksisrettet og knyttet til ett eller flere temaer i utdanningen.

For å kunne fremstille seg til muntlig eksamen må studenten ha bestått teorimodulene, praksis/prosjektperioden og fordypningsoppgave/ hovedprosjekt

Emnets innhold
  • Studentene skal i samråd med læreren konkretisere sin egen læringsutbyttebeskrivelse i henhold til tema for hovedprosjektet og den overordnede læringsutbyttebeskrivelsen for emnet.
  • Mål, litteraturoversikt og fremdriftsplan skal godkjennes av skolen innen et fastsatt tidspunkt
  • Studentene/ basisgruppen har tilbud om fire veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav to er obligatoriske.
  • I tillegg arrangeres oppgaveseminar der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder/ faglærer. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig arbeide.
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • Kan tilegne seg kunnskaper gjennom fordypning innenfor et valgt tema ved å innhente, vurdere og bearbeide teori og drøfte sammenheng mellom teori og praksis
  • Har innsikt i kunnskapsbasert praksis
  • Kan oppdatere sin kunnskap om faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeid med pasienter/brukere med ruslidelser og psykiske lidelser
  • Forstår sin faggruppes betydning i tverrfaglig samarbeid knyttet til rus- og psykisk helsearbeid
Ferdigheter

Studenten

  • Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til arbeid med pasienter/ bruker med ruslidelser og psykiske lidelser
  • Kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over en valgt problemstilling knyttet til arbeid med pasienter/brukere med ruslidelser og psykiske lidelser
  • Kan, innenfor eget ansvarsområde, planlegge, iverksette og evaluere tiltak og aktiviteter for pasienter/ brukere med ruslidelser og psykiske lidelser
Generell kompetanse

Studenten

  • Har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen helse- og omsorgstjenesten
  • Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at etiske prinsipper begrunnes om drøftes i oppgaven
Arbeidskrav

Skriftlig fordypningsoppgave – 7500 ord +/-10%. Påfølgende individuell muntlig eksamen

Vurdering

Eksamen vurderes med karakter A-F i forhold til kriteriene 1 – 6 i kap 3.1

  • Fordypningsoppgaven/ hovedprosjektet vurderes av en intern og en ekstern sensor
  • På bakgrunn av bestått skriftlig fordypningsoppgave gis foreløpig karakter 3 dager før muntlig høring. Ved ikke bestått skriftlig fordypning vil ikke studenten kunne gå opp til muntlig høring
  • Muntlig høring gjennomføres med en intern og en ekstern sensor
  • Endelig eksamenskarakter tildeles etter individuell muntlig eksamen
  • På studentenes vitnemål skal det stå en kort beskrivelse av fordypningsarbeidet/hovedprosjektet og dets innhold.
Pensumlitteratur
20HH51J Hovedprosjekt/eksamen
Litteratur

Pensumlitteratur, samt selvvalgt passende til valgt tema

 

Tilleggslitteratur

Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.