20HH51G Helsefremmende og forebyggende arbeid

20HH51G Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH51G
    • Studieprogram
      Tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
    • Studiepoeng
      7
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Introduksjon

Emne 2 gir et innblikk i hvordan man kan forstå og forklare ulike rus- og psykiske lidelser, samt kombinasjon av disse. Videre hvordan innsats for mennesker med rus- og/eller psykiske lidelser og deres pårørende kan gjøres på ulike nivåer i samfunnet. Sentrale temaer i emne 2 er tverrfaglig samarbeid, juridiske rammer, ulike forklaringsmodeller, brukermedvirkning, nettverksarbeid, forebygging, livsmestring, resiliens, ressursfokus, tvang og makt m.m.

Emnets innhold

Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid

  • Psykiske lidelser og ruslidelser i et helhetsperspektiv (biologiske, psykologiske, sosiale og eksistensielle perspektiver)
  • Psykiske lidelser og ruslidelser i et samfunnsperspektiv
  • Aktivitet, ressursfokus, mestring
  • Velferdsteknologi og omsorgsforskning tilknyttet rus og psykiske lidelser.

Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Fysisk og psykisk helse
  • Livsstil og egenomsorg
  • Sosialt nettverk, lærings og oppvekstmiljø
  • Forebyggende arbeid/tidlig intervensjon
  • Arbeid med barn og unge
  • Brukermedvirkning, mestring og recovery
  • Fysisk aktivitet og ernæring

Kommunikasjon og tverrfagligsamarbeid

  • Kommunikasjonsprosessen
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Veiledning overfor pasienter/brukere, pårørende, familie, barn og ungdom
  • Barn som pårørende
  • Flerkulturell forståelse i kommunikasjon og samhandling – bruk av tolk
  • Konflikter og møte med vold, trusler, tvang og makt
  • Sorg, tap og krisereaksjoner

Aktører i pasientforløpet

  • Familieomsorg
  • Kommunale helse- og omsorgstjenester
  • Spesialisthelsetjenester
  • Lovregulerte og tilrettelagte boliger
  • Andre aktuelle tjenester
  • Frivillig arbeid
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om hva som hemmer og fremmer god helse i ulike livsfaser for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
  • Har kunnskap om forebyggende arbeid
  • Har kunnskap om arbeid med pårørende, familieomsorg, lavterskelarbeid og frivillig arbeid
  • Har kunnskaper om psykisk lidelser og ruslidelser i et helhets og samfunnsperspektiv
  • Har innsikt i aktuelt lovverk innen psykisk helsevern og rusomsorg
  • Har kunnskap om aktuelle veiledere og pakkeforløp
  • Har innsikt i prosedyrer, retningslinjer og lovverk knytte opp mot arbeid med psykisk syke og rusmisbrukere, samt barn og andre pårørende.
Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende ulike kommunikasjonsformer og veiledningsformer for å danne relasjoner, oppnå tillit og brukermedvirkning
  • Kan identifisere ressurser og problemer hos pasienten/brukeren, relatert til vedkommende sitt nærmiljø og familiesituasjon
  • Kan kartlegge, vurdere behov og iverksette tiltak for å fremme helse, øke mestring, forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse
  • Kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan utføre sitt arbeid i tråd med yrkesetiske retningslinjer og lovverket innen psykisk helsevern og rusomsorg
  • Kan utvikle sine ferdigheter i kommunikasjon og veiledning i samarbeidet med bruker/pasient, pårørende og fagpersoner
  • Kan reflektere over egne holdninger i pasientarbeidet
  • Kan ivareta brukermedvirkning og behovet for meningsfull aktivitet for bruker/pasient
Arbeidskrav

1.Brukermedvirkning og livskvalitet – individuell oppgave 2000 ord

2.Tiltak rettet mot mennesker med rus- og/eller psykisk lidelse – gruppeoppgave 2500 ord

3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet - maks 1000 ord

Vurdering

Det enkelte mappekrav vurderes med utgangspunkt i egne vurderingskriterier for mappekrav. Mappekrav 1 og 2 vurderes med karakter A-F. Mappekrav 3 vurderes med godkjent/ikke godkjent

Pensumlitteratur
20HH51G Helsefremmende og forebyggende arbeid
Litteratur

Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat.

Eide, H. og Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk. Oslo: Gyldendal akademisk.

Evjen, R., Kielland, K.B og Øiern, T.(2018). Dobbelt opp – Om ruslider og psykiske lidelser. Oslo: Universitetsforlaget

Grasaas, K. G., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2014). Helsefagskolen – Etikk og kommunikasjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Helse- og omsorgslover www.lovdata.no

Håkonsen, Kjell Magne. (2014). Psykologi og psykiske lidelser. Oslo: Gyldendal akademisk.

Lauveng, Arnhild (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid. Oslo: Universitetsforlaget

Skårderud, F., Haugsgjerd, S. & Stänicke, E. (2010). Sinn, kropp, samfunn Oslo: Gyldendal Akademisk

 

Tilleggslitteratur

Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.

Hummelvoll, K. (2021). Helt ikke stykkevis og delt. Oslo: Gyldendal Akademisk

ISBN 978-82-05-4203-1

Isdal, Per (2017). Smittet av vold Oslo: Fagbokforlaget.

ISBN 978-82-45-0220-25

Mesel, Terje og Leer-Salvesen, Paul (2013). Makt og avmakt – etiske perspektiver på feltet psykisk helse. Oslo: Portal

ISBN 978-82-92-7127-40

Pårørendeveilederen www.helsedirektoratet.no