20HH51G Helsefremmende og forebyggende arbeid
20HH51G Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH51G
- StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
- Studiepoeng7
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
Emne 2 gir et innblikk i hvordan man kan forstå og forklare ulike rus- og psykiske lidelser, samt kombinasjon av disse. Videre hvordan innsats for mennesker med rus- og/eller psykiske lidelser og deres pårørende kan gjøres på ulike nivåer i samfunnet. Sentrale temaer i emne 2 er tverrfaglig samarbeid, juridiske rammer, ulike forklaringsmodeller, brukermedvirkning, nettverksarbeid, forebygging, livsmestring, resiliens, ressursfokus, tvang og makt m.m.
Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
- Psykiske lidelser og ruslidelser i et helhetsperspektiv (biologiske, psykologiske, sosiale og eksistensielle perspektiver)
- Psykiske lidelser og ruslidelser i et samfunnsperspektiv
- Aktivitet, ressursfokus, mestring
- Velferdsteknologi og omsorgsforskning tilknyttet rus og psykiske lidelser.
Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Fysisk og psykisk helse
- Livsstil og egenomsorg
- Sosialt nettverk, lærings og oppvekstmiljø
- Forebyggende arbeid/tidlig intervensjon
- Arbeid med barn og unge
- Brukermedvirkning, mestring og recovery
- Fysisk aktivitet og ernæring
Kommunikasjon og tverrfagligsamarbeid
- Kommunikasjonsprosessen
- Tverrfaglig samarbeid
- Veiledning overfor pasienter/brukere, pårørende, familie, barn og ungdom
- Barn som pårørende
- Flerkulturell forståelse i kommunikasjon og samhandling – bruk av tolk
- Konflikter og møte med vold, trusler, tvang og makt
- Sorg, tap og krisereaksjoner
Aktører i pasientforløpet
- Familieomsorg
- Kommunale helse- og omsorgstjenester
- Spesialisthelsetjenester
- Lovregulerte og tilrettelagte boliger
- Andre aktuelle tjenester
- Frivillig arbeid
Studenten
- Har kunnskap om hva som hemmer og fremmer god helse i ulike livsfaser for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
- Har kunnskap om forebyggende arbeid
- Har kunnskap om arbeid med pårørende, familieomsorg, lavterskelarbeid og frivillig arbeid
- Har kunnskaper om psykisk lidelser og ruslidelser i et helhets og samfunnsperspektiv
- Har innsikt i aktuelt lovverk innen psykisk helsevern og rusomsorg
- Har kunnskap om aktuelle veiledere og pakkeforløp
- Har innsikt i prosedyrer, retningslinjer og lovverk knytte opp mot arbeid med psykisk syke og rusmisbrukere, samt barn og andre pårørende.
Studenten
- Kan anvende ulike kommunikasjonsformer og veiledningsformer for å danne relasjoner, oppnå tillit og brukermedvirkning
- Kan identifisere ressurser og problemer hos pasienten/brukeren, relatert til vedkommende sitt nærmiljø og familiesituasjon
- Kan kartlegge, vurdere behov og iverksette tiltak for å fremme helse, øke mestring, forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse
- Kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
Studenten
- Kan utføre sitt arbeid i tråd med yrkesetiske retningslinjer og lovverket innen psykisk helsevern og rusomsorg
- Kan utvikle sine ferdigheter i kommunikasjon og veiledning i samarbeidet med bruker/pasient, pårørende og fagpersoner
- Kan reflektere over egne holdninger i pasientarbeidet
- Kan ivareta brukermedvirkning og behovet for meningsfull aktivitet for bruker/pasient
1.Brukermedvirkning og livskvalitet – individuell oppgave 2000 ord
2.Tiltak rettet mot mennesker med rus- og/eller psykisk lidelse – gruppeoppgave 2500 ord
3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet - maks 1000 ord
Det enkelte mappekrav vurderes med utgangspunkt i egne vurderingskriterier for mappekrav. Mappekrav 1 og 2 vurderes med karakter A-F. Mappekrav 3 vurderes med godkjent/ikke godkjent
Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat.
Eide, H. og Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk. Oslo: Gyldendal akademisk.
Evjen, R., Kielland, K.B og Øiern, T.(2018). Dobbelt opp – Om ruslider og psykiske lidelser. Oslo: Universitetsforlaget
Grasaas, K. G., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2014). Helsefagskolen – Etikk og kommunikasjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Helse- og omsorgslover www.lovdata.no
Håkonsen, Kjell Magne. (2014). Psykologi og psykiske lidelser. Oslo: Gyldendal akademisk.
Lauveng, Arnhild (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid. Oslo: Universitetsforlaget
Skårderud, F., Haugsgjerd, S. & Stänicke, E. (2010). Sinn, kropp, samfunn Oslo: Gyldendal Akademisk
Tilleggslitteratur
Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.
Hummelvoll, K. (2021). Helt ikke stykkevis og delt. Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-4203-1
Isdal, Per (2017). Smittet av vold Oslo: Fagbokforlaget.
ISBN 978-82-45-0220-25
Mesel, Terje og Leer-Salvesen, Paul (2013). Makt og avmakt – etiske perspektiver på feltet psykisk helse. Oslo: Portal
ISBN 978-82-92-7127-40
Pårørendeveilederen www.helsedirektoratet.no