20HH51F Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag
20HH51F Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH51F
- StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
- Studiepoeng11
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
Emne 1 danner et felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og oppvekstfag, og skal bidra til at studentene utvikler nødvendig kunnskap og forståelse i en felles referanseramme for yrkesutøvere i helse- og sosialtjenestene. Sentrale temaer i emne 1 er kommunikasjon og samhandling, etikk, sosiologi og psykologi, stats- og kommunalkunnskap, samt helse- og sosialpolitikk. Disse temaene er grunnleggende og skal videreføres i resterende emner
Arbeidsformer og metoder i studiet
- Kunnskapsgrunnlag
- Studieteknikk og kildekritikk
- Refleksjon
- Grunnleggende IKT
- Samhandling i grupper
Helse- og sosialfagene i samfunnet
- Helse- og sosialfagenes utvikling
- Struktur og oppbygging i helsevesenet
Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
- Folkehelse
- Hverdagsmestring
- Lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren
- Velferdsteknologi
Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Relasjonskompetanse
- Veiledning
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling
Etikk
- Menneskesyn
- Yrkesetikk
- Brukermedvirkning og verdighet
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Roller, makt og avmakt
- Tvang og kontroll
Sosiologi og psykologi
- Utviklingsteorier
- Hjernens utvikling
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Kriser og forsvarsmekanismer
Studenten
- har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med pasienter/brukere, pårørende og kolleger
- har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske føringer
- har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
- har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet inkl oppgaveskriving i hht APA 6
Studenten
- kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med pasienter/brukere, pårørende og kollegaer
- kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
- Kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
- Er bevisst egen yrkesrolle og egen etikk for å unngå unødig bruk av tvang og makt.
- kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
- kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Studenten
- har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
- har utviklet en etisk grunnholdning og ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
- Har kunnskap om helsefagarbeiderens yrkesrolle og yrkesstolthet
- Har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
- kan kommunisere og samhandle med pasienter/brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
- kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
- har forståelse for betydningen av sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
1.Kommunikasjon og samhandling
Skriftlig gruppeoppgave 2500 ord +/- 10%
2. Etikk
Skriftlig gruppeoppgave 2500 ord +/- 10% + muntlig framlegg
3. Muntlig individuell fagsamtale med utgangspunkt i på forhånd oppgitte LUBer i emnet
4. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet – maks 1000 ord
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav 1 og 4 vurderes med godkjent/ikke godkjent samt skriftlig og/eller muntlig tilbakemelding. Arbeidskrav 2 vurderes samlet med karakter A-F. Arbeidskrav 3 vurderes med karakter A-F.
Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat.
Eide, H. og Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk. Oslo: Gyldendal akademisk.
Grasaas, K. G., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon. Cappelen Damm Akademisk.
Helse- og omsorgslover www.lovdata.no
Håkonsen, Kjell Magne. (2014). Psykologi og psykiske lidelser. Oslo: Gyldendal akademisk.
Tilleggslitteratur
Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.
Meld.St.26 (2014-2015) «Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helthet»
Meld.St.29 (2012-2013) «Morgendagens omsorg»
Meld.St.47 (2008-2009) «Samhandlingsreformen»
SINTEF 2013, Prosjektrapport i Trygge spor