20HH50N Organisering, system og ledelse
20HH50N Organisering, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH50N
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2026 Vår
Emne 4 gir kunnskap om organisering, ledelse, selvledelse og endringskompetanse, tverrfaglig samarbeid og frivillig arbeid. Sentrale temaer er metoder for å sikre gode pasientforløp, samhandling og koordinering av tjenestetilbud, samarbeid med pårørende, frivillige, arbeidsmiljø og endringskompetanse. Kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon vil bli vektlagt.
Aktører i pasientforløpet
Organisering og samhandling i pasientforløpet
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
Aktører i pasientforløpet
-
pårørendearbeid
-
kommunale helse- og omsorgstjenester
-
spesialisthelsetjenester
-
frivillig arbeid og andre aktuelle tjenester
Organisering og samhandling i pasientforløpet
-
Organisering og ledelse
-
samhandling og koordinering av tjenestetilbud
-
Samarbeid med pårørende og frivillige aktører
-
Tverrfaglig og flerfaglig samarbeid
-
Metoder for å sikre gode pasientforløp
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
-
Yrkesrolle og identitet
-
Kunnskapsbasert praksis
-
Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
-
Samarbeidskompetanse
-
Utviklingsarbeid og bærekraftige tjenester
-
Dokumentasjon
-
Saksbehandling
Kandidaten
-
har innsikt i pasientforløp og kunnskap om aktørenes roller og ansvar
-
har kunnskap om tverrfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helsetjenester
-
har kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
-
har kunnskap om pårørendestøtte og frivillig arbeid
-
har innsikt i kunnskapsbasert praksis
-
har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
Kandidaten
-
kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
-
kan observere, kartlegge, dokumentere og rapportere relevante pasientopplysninger innad i egen avdeling og på tvers av omsorgsnivåer
-
kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med pasient, pårørende, kollegaer og andre samarbeidspartnere
Kandidaten
-
kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av ulike avdelinger i helse- og omsorgssektoren
-
kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, presentasjoner, deltagelse i diskusjonsforum, refleksjoner, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav:
- Organisering system og ledelse.
- Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F ,der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Bøker:
Sandvig H. (2017) Et langsomt farvel; årene med pappas demens-tvil, sorg og kjærlighet. Kagge forlag. ISBN: 978824892242 (kan eventuelt lastes ned som lydbok på Nextory)
Nettressurser:
Helse- og omsorgsdepartementet: Fremtidens primærhelsetjeneste- nærhet og helhet. Meld. St. 26(2014-2015) https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-26-2014-2015/id2409890/
Helse- og omsorgsdepartementet. NOU 2018:16 Det viktigste først https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2018-16/id2622153/
Helsedirektoratet (2017) Pårørendeveileder- veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder
Helsedirektoratet(2017)Nasjonale faglige retningslinjer for demens
https://app.magicapp.org/summary/guideline_2273.html
Aldring og helse:Veiviser demens