20HH50L Aldring og psykiske sykdommer hos eldre
20HH50L Aldring og psykiske sykdommer hos eldre
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH50L
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2024 Høst
I dette emnet vil det være fokus på naturlig aldring, alderdommens utfordring og psykiske sykdommer hos eldre. Ved hjelp av kartlegging og identifisering av ressurser og behov, funksjonsnivå og helsevikt reflekteres det over metoder for samhandling og personsentrert omsorg. Sentrale tema i dette emnet vil være forebygging av sykdom og funksjonsnedsettelse, kommunikasjon, miljøbehandling, brukermedvirkning, mestring og verdighet.
Aldring
Rettsikkerhet, lover og trygdeordninger
Mestring, verdighet og deltagelse
Forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
Psykiske sykdommer hos eldre
Aldring
-
synet på aldring og eldre mennesker i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
-
demografi, psykologiske og biologiske aldersforandringer
-
kartlegge funksjonsnivå av fysisk, sansemessig, miljømessig, atferdsmessig og psykososial karakter
-
tap, ensomhet, isolasjon og sosiale nettverk
-
eldre og misbruk av rusmidler
-
eldre sin opplevelse av sykdom, og det å være mottaker av hjelp
-
eldre som pårørende
-
innovasjon og velferdsteknologi
Rettsikkerhet hos eldre
-
lover og forskrifter knyttet til eldre og aldring
-
framtidsfullmakt og forhåndssamtale
-
etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
-
overgrep mot eldre
Mestring, verdighet og brukermedvirkning
-
mestringsstrategier for økt livskvalitet
-
brukermedvirkning
-
respekt, verdighet og personsentrert omsorg
Forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
-
identifisere ressurser og behov, iverksette og evaluere personsentrerte tiltak
-
samarbeid med bruker og pårørende
Personer med psykiske sykdommer
-
psykiske sykdommer hos eldre: delirium, angst, depresjon, psykose, personlighetsforstyrrelser, selvmord hos eldre
-
kartlegging, iverksette og evaluere tiltak
-
kommunikasjon og samhandling med personer med psykiske sykdommer og deres pårørende
-
identifisere ressurser og tilrettelegge for mestring
-
miljøbehandling og medikamentell behandling
Kandidaten
-
har kunnskap om normale aldersforandringer av fysisk, sansemessig, miljømessig, atferdsmessig og psykososial karakter
-
har kunnskap om forebygging av psykiske sykdommer hos eldre
-
har innsikt i etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
-
har innsikt i lover og forskrifter som regulerer tjenesten, og pasientens rettigheter
-
forstår betydningen av hvordan brukermedvirkning og mestringsstrategier og deltagelse i personsentrert omsorg kan gi økt livskvalitet for den enkelte pasient/bruker
-
har kunnskap om hvordan ulike former for tap kan gi psykiske og sosiale problemer slik at funksjonsevne og livskvalitet påvirkes
-
kan oppdatere sin kunnskap om innovasjon og velferdsteknologi
Kandidaten
-
kan anvende faglig kunnskap for å identifisere ressurser og behov, og iverksette tiltak for å forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
-
kan anvende kunnskap om mestringsstrategier for at pasienter/brukere skal kunne ta i bruk egne ressurser
-
kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker for å oppnå tillit, brukermedvirkning og å unngå krenkelser og overgrep
-
kan kartlegge og rapportere tilstand og funksjonsnivå hos pasient/bruker
-
kan tilegne seg kunnskap om bruker og pårørendes påvirkning og konsekvens av sykdom og aldring
Kandidaten
-
kan samarbeide med pasient/bruker og pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
-
har forståelse for personsentrert omsorg i arbeidet for å forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
-
kan kommunisere og samhandle med pasienter/brukere og deres pårørende for å oppnå best mulig personsentrert omsorg
-
kan bygge relasjoner til kolleger og på tvers av avdelinger og etater for å legge til rette for pasient/bruker sin mestring og omstilling
-
kan delta i utvikling av arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, presentasjoner, deltagelse i diskusjonsforum, refleksjoner, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav:
- Aldring i lys av livshistorien.
- Psykiske sykdommer: Mestring, verdighet og deltagelse
- Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Bøker:
Eskeland, K.O (2017). Alderspsykiatri og omsorgsarbeid. Cappelen Damm Akademiske ISBN: 9788202514327
Grasaas, K. G., Sjursen, M. & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202616625
Håkonsen, K.M. (2018). Psykologi og psykiske lidelser. (5 utg.). Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205448544
Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A.H. (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3. utg.). Gyldendal Akademisk ISBN: 9788205464490
Nettressurser:
Sentrale lover og forskrifter, www.lovdata.no
Helse- og omsorgsdepartementet (2018) Meld. St. 15(2017-2018) Leve hele livet- en kvalitetsreform for eldre
Helsedirektoratet (2018) Kosthåndboken-veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten
https://mhfa.no/kosthandboken---veileder-i-ernaringsarbeid-i-helse--og-omsorgstjenesten