20HH50K Praksis
20HH50K Praksis
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH50K
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng14
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
Studenten kan velge mellom to ulike former for praksis
1. Praksis gjennomført som prosjektarbeid på egen arbeidsplass - et endringsarbeid/utviklingsarbeid innen fagfeltet tverrfaglig miljøarbeid i rus og psykisk helsearbeid på egen arbeidsplass
2. Praksisutplassering på ekstern arbeidsplass som tilbyr helsetjenester til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
Studentene må, i samarbeid med faglærer og praksisveileder, tilpasse læringsutbyttebeskrivelsene til praksisstedets egenart og eget læringsbehov
- Taushetsplikt
Studenter som gjennomfører sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv og blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13-13f). Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin opplæring ved fagskole
- Politiattest
Alle som ansettes eller får oppdrag innenfor helse og omsorgstjenestene i kommunene, skal godkjennes av politiet. Attesten må ikke være eldre enn tre måneder når den fremlegges for skolen og studenten må selv framskaffe dette i god tid innen praksisstart
Studenten:
- Har kunnskap om hva som kjennetegner pasienten/ brukeren med ruslidelser og psykisk lidelser og om hvordan kompleksiteten gir konsekvenser for omsorgsutøvelsen
- Har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå og helsesvikt hos pasienter med ruslidelser og psykiske lidelser
- Har kunnskap om organisering av omsorgstjenesten og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasientforløp
- Har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og kan oppdatere sin kunnskap i utviklingsarbeidet i praksisperioden
- Har et bevisst forhold til menneskesyn og etikk og kunnskap om hvordan dette påvirker relasjon
- Kan reflektere over egen praksis
- Har god relasjonskompetanse og kan etablere og utvikle god kontakt med bruker/pasient
- Viser respekt og gode holdninger overfor de en skal hjelpe
Studenten:
- Kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
- Kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid til å veilede personer med ruslidelser og psykiske lidelser i mestring når helse og funksjonsevne endres
- Kan anvende kunnskap om pasienten/ brukeren til å delta i miljøbehandling for å ivareta god omsorg og behandling
- Kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning til å informere og veilede brukere, pårørende og kolleger
- Kan kartlegge tilstand, ressurser og behov hos pasienter/brukere ved hjelp av standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
- Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
- Kan avdekke tidlige tegn på tilbakefall og bidra til å forebygge problemutvikling
- Respekterer brukers integritet
- Har fokus på brukers ressurser og mestring.
Studenten:
- Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar brukermedvirkning, pasient/ brukerens integritet, og faglig forsvarlighet i praksis.
- Kan utføre helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og/eller lindrende omsorg etter den pasientens/ brukerens individuelle behov.
- Kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til pasienter/ brukere
- Kan bidra til å utvikle konkrete miljøtiltak for å bedre kvaliteten på tjenestetilbudet på arbeidsplassen
- Kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Student med praksis som prosjekt på egen arbeidsplass
- Turnusplan
- Signert praksisavtale
- Signert skjema for midt –og sluttevaluering
- Konkretisere egne læringsutbytter
- 3 logger à maks 1000 ord
- Framdriftsplan/prosjektplan
- Prosjektrapport inkludert refleksjonsnotat for prosjekt på eget arbeidssted 5000 ord +/-10% gruppe, 4000 ord +/-10% individuelt
- Muntlig presentasjon av prosjektet
Student med praksisutplassering på ekstern arbeidsplass
- Turnusplan
- Signert praksisavtale
- Signert skjema for midt –og sluttevaluering
- Konkretisere egne læringsutbytter
- 3 logger à maks 1000 ord
- To casebeskrivelser fra praksis à 1500 ord +/- 10%
- Refleksjonsnotat maks 1000 ord
- Framføring, arbeidskrav og logg vurderes med godkjent/ ikke godkjent
- Praksis vurderes med bestått/ ikke bestått (målsamtale, midtvurdering og sluttvurdering blir gjennomført) Ved fare for ikke bestått skal dette varsles innen halvgått praksisperiode.
Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat.
Eide, H. og Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk. Gyldendal akademisk.
Grasaas, K. G., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon. Cappelen Damm Akademisk.
Helse- og omsorgslover www.lovdata.no
Håkonsen, Kjell Magne. (2014). Psykologi og psykiske lidelser. Gyldendal akademisk.
Tilleggslitteratur
Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.