20HH50I Organisering, system og ledelse
20HH50I Organisering, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH50I
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng6
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Høst
Aktører i pasientforløpet
Organisering og samhandling i pasientforløpet
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
Kommunikasjon og veiledning
Aktører i pasientforløpet
- Familieomsorg og pårørendearbeid
- Kommunale helse- og omsorgstjenester
- Spesialisthelsetjenester
- Lovregulerte og tilrettelagte boliger
- Andre aktuelle tjenester
- Frivillig arbeid
Organisering og samhandling i pasientforløpet
- Organisering og ledelse
- Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Samhandlingsreformen
- BEON – lavest effektiv omsorgsnivå
- Samarbeid med familie og frivillige aktører
- Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid
- Tiltakspakke demens
- Arbeidslag
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Yrkesrolle og identitet
- Kunnskapsbasert praksis
- Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
- Utviklingsarbeid
- Kulturmangfold og yrkesutøvelse
- Individuell plan
- E-helse
- Dokumentasjon og IKT
- Velferdsteknologi
- Saksbehandling
Kommunikasjon og veiledning
- Kommunikasjon- og veiledningskompetanse
- Grunnleggende pedagogiske prinsipper
Studenten
- har innsikt i pasientforløp og kunnskap om aktørenes roller og ansvar
- har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helsetjenester
- har kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
- har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
- har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
- forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Studenten
- kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
- kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
- kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Studenten
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:
- Organisering system og ledelse.
- Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F ,der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Bøker:
Sandvig H. (2017) Et langsomt farvel; årene med pappas demens-tvil, sorg og kjærlighet. Kagge forlag. ISBN: 978824892242 (kan eventuelt lastes ned som lydbok på Nextory)
Nettressurser:
Helse- og omsorgsdepartementet: Fremtidens primærhelsetjeneste- nærhet og helhet. Meld. St. 26(2014-2015) https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-26-2014-2015/id2409890/
Helse- og omsorgsdepartementet. NOU 2018:16 Det viktigste først https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2018-16/id2622153/
Helsedirektoratet (2017) Pårørendeveileder- veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder
Helsedirektoratet(2017)Nasjonale faglige retningslinjer for demens
https://app.magicapp.org/summary/guideline_2273.html
Aldring og helse:Veiviser demens