20HH50I Organisering, system og ledelse
20HH50I Organisering, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH50I
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng6
- Startsemester2021 Høst
Aktører i pasientforløpet
- Familieomsorg og pårørendearbeid
- Kommunale helse- og omsorgstjenester
- Spesialisthelsetjenester
- Lovregulerte og tilrettelagte boliger
- Andre aktuelle tjenester
- Frivillig arbeid
Organisering og samhandling i pasientforløpet
- Organisering og ledelse
- Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Samhandlingsreformen
- BEON – lavest effektiv omsorgsnivå
- Samarbeid med familie og frivillige aktører
- Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid
- Tiltakspakke demens
- Arbeidslag
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Yrkesrolle og identitet
- Kunnskapsbasert praksis
- Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
- Utviklingsarbeid
- Kulturmangfold og yrkesutøvelse
- Individuell plan
- E-helse
- Dokumentasjon og IKT
- Velferdsteknologi
- Saksbehandling
Kommunikasjon og veiledning
- Kommunikasjon- og veiledningskompetanse
- Grunnleggende pedagogiske prinsipper
Studenten:
- har innsikt i pasientforløp og kunnskap om aktørenes roller og ansvar
- har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helsetjenester
- har kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
- har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
- har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
- forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet:
Studenten:
- kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
- kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
- kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Studenten:
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
- Organisering system og ledelse. Oppgave besvares i gruppe med framlegg og gruppevis redgjørelse. 2500 ord.
- Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet, maks 1000 ord.
Oppgave 1 vurderes med individuell karakter fra A-F. Refleksjonsnotat vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Eide, Hilde og Eide, Tom (2017) Kommunikasjon i relasjoner. Gyldendal forlag. 3. utgave
Jakobsen R. og S. Homelien (2011)Pårørende til personer med demens.
ISBN: 978-82-05-39937-2. Gyldendal Akademiske
Sandvig H.(2017) Et langsomt farvel; årene med pappas demens-tvil, sorg og kjærlighet. Kagge forlag ISBN 978824892242
Tretteteig S. (red.) (2016) Demensboka. Forlaget aldring og helse.
Nettressurser:
Helse- og omsorgsdepartementet: Fremtidens primærhelsetjeneste- nærhet og helhet. Meld. St. 26(2014-2015) https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-26-2014-2015/id2409890/
Helse- og omsorgsdepartementet. NOU 2018:16 Det viktigste først https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2018-16/id2622153/
Helsedirektoratet (2017) Pårørendeveileder- veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder
Helse- og omsorgsdepartementet (2011) Innovasjon i omsorg NOU 2011:11 Oslo: Statens forvaltningstjeneste
Tilleggslitteratur
Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.