Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

20HH50H Demens og psykiatriske lidelser

20HH50H Demens og psykiatriske lidelser

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH50H
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiepoeng
      13
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Tema

Personer med demens

Personer med psykiske lidelser

Utfordrende atferd

Forebyggende arbeid innen alderspsykiatri og demensomsorg

Emnets innhold

Personer med demens

  • årsaker til og konsekvenser av demens
  • de forskjellige demenssykdommene
  • kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
  • psykologiske og sosiale perspektiver og teorier relatert til demens
  • kommunikasjon og samhandling i personsentrert omsorg for personer med demens og deres pårørende
  • miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak
  • hverdagsmestring
  • dagaktivitetstilbud til personer med demens
  • yngre mennesker med demens
  • psykisk utviklingshemmede med demens
  • egen opplevelse av det å leve med demens
  • vurdering av samtykkekompetanse ved demens
  • forhåndssamtale og framtidsfullmakt

Personer med psykiske lidelser

  • årsaker til og konsekvenser av psykiske lidelser
  • kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
  • kommunikasjon og samhandling i personsentrert omsorg for personer med psykiske lidelser og deres pårørende
  • hverdagsmestring
  • psykiske lidelser hos eldre (som psykoser, depresjoner, bipolar lidelse, angst, akutte forvirringstilstander, tvangslidelser, søvnproblemer, selvmord blant eldre)
  • miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak  

Utfordrende atferd

  • årsaker til og konsekvenser av utfordrende atferd, kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på – kunnskap om lovverk for å forebygge tvang
  • APSD: Adferdsmessige og psykologiske symptomer ved demens
  • utfordrende atferd hos personer med psykiske lidelser
  • etiske dilemmaer i arbeid med utfordrende adferd
  • bruk av tvang, etiske og juridiske retningslinjer, utfordringer og dilemmaer
  • holdningsplaner
  • TID-modellen

Forebyggende arbeid innen alderspsykiatri og demensomsorg

  • mestring og omstilling
  • sosialt nettverk
  • nettverksbygging
  • et demensvennlig samfunn
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • typer demens, samt prinsipper og teorier for behandling og personsentrert omsorg
  • har kunnskap om forebyggende arbeid innen alderspsykiatri og demensomsorg
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om årsaker og konsekvenser ved utfordrende adferd for å forebygge bruk av makt og tvang
  • har kunnskap om miljøbehandling og miljøterapeutiske tiltak i personsentrert omsorg
  • har kunnskap om etiske dilemmaer og juridiske retningslinjer i arbeid med utfordrende adferd
Ferdigheter

Studente

  • kan utfør miljøbehandlingstiltak som ivaretar personsentrert omsorg for personer med demens og/eller psykiske lidelser
  • kan kartlegge utfordrende adferd og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for tilrettelegging og tillitsskapende tiltak
  • kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker for å oppnå tillit, brukermedvirkning og å unngå krenkelser og overgrep
  • kan anvende kunnskap om forebyggende arbeid, sykdom og funksjonsnedsettelse for å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientenes/ brukers behov for aktivitet, pleie og omsorg
  • kan kartlegge og rapportere tilstand og funksjonsnivå hos pasient/ bruker
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere og samhandle med pasienter/ brukere og deres pårørende for å oppnå best mulig personsentrert omsorg
  • kan bygge relasjoner til kolleger og på tvers av avdelinger og etater for å legge til rette for pasient/ bruker sin mestring og omstilling
  • kan delta i utvikling av arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen om forebyggende tiltak ved utfordrende adferd gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:

  1. Personer med demens. 
  2. Personer med psykiske lidelser
  3. Utfordrende adferd
  4. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte
Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F ,der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20HH50H Demens og psykiatriske lidelser
Litteratur

Bøker:

Eskeland, K.O (2017). Alderspsykiatri og omsorgsarbeid. Cappelen Damm Akademiske ISBN: 9788202514327

Håkonsen, K.M. (2018). Psykologi og psykiske lidelser. (5 utg.). Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205448544

Rokstad, A.M.M. (2021). Se hvem jeg er!: Personsentrert omsorg ved demens. (2. utg.).Universitetsforlaget ISBN: 9788215022970

Tretteteig S. (red.) (2016) Demensboka. Aldring og helse, Nasjonal kompetansetjeneste ISBN: 9788280612601

Tretteteig S.(red) (2020) Psykiske sykdommer i eldre år. Aldring og helse.ISBN: 978-82-8061-386-8

Nettressurser:

Lichtwarck, B., Væringstad, A. & Hoel, K_A (2019). Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens og andre psykiske tilstander. Manual. (3.utg.). Forskningssenter for Aldersrelatert Funksjonssvikt og Sykdom, Sykehuset Innlandet.

https://tidmodell.no/wp-content/uploads/2020/09/TID-manual-2019.pdf

Norsk psykiatrisk forening (2010). Plandokument for norsk alderspsykiatri 2011–2020 https://www.legeforeningen.no/contentassets/b632e574a48d4879b643fe004490cfa7/plandokument.pdf

Røen, I.M & Storlien, M.S. (2015). Strukturert miljøbehandling i demensomsorgen. (Temahefte) Aldring og helse, Nasjonal kompetansetjeneste https://butikk.aldringoghelse.no/file/digitalarkiv-nettbutikk/haandbok-strukturert-miljobehandling-21x24-2015_2021-web.pdf

Helsedirektoratet.no: Nasjonale faglige retningslinjer om demens https://app.magicapp.org/agreeToTerms?b=/guideline/2273

Helse- og omsorgsdepartementet (2018) Meld. St. 15(2017-2018) Leve hele livet- en kvalitetsreform for eldre

https://www.regjeringen.no/no/tema/helse-og-omsorg/innsikt/leve-hele-livet/id2547684/

Helse- og omsorgsdepartementet (2015) Demensplan 2020. Et mer demensvennlig samfunn

https://www.regjeringen.no/contentassets/3bbec72c19a04af88fa78ffb02a203da/demensplan_2020.pdf

Helse- og omsorgsdepartementet (2020) Demensplan 2025

https://www.regjeringen.no/contentassets/b3ab825ce67f4d73bd24010e1fc05260/demensplan-2025.pdf

Kompetansebroen.no

Aldringoghelse.no

Psyk.it- filmer/ foredraghttps://www.aldringoghelse.no/alderspsykiatri/psyk-it-info/

https://tidmodell.no/wp-content/uploads/2019/10/TID-manual-2019.pdf

Tilleggslitteratur

Rokstad, A.M.M og Smeby K.L. (2020) Personer med demens. Møte og samhandling.2.utgave. Cappelen Damm Akademiske. ISBN: 9788202591076