20HH50H Demens og psykiatriske lidelser
20HH50H Demens og psykiatriske lidelser
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH50H
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng13
- StudienivåFagskole
- Startsemester2021 Høst
Personer med demens
- årsaker til og konsekvenser av demens
- de forskjellige demenssykdommene
- kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
- psykologiske og sosiale perspektiver og teorier relatert til demens
- kommunikasjon og samhandling i personsentrert omsorg for personer med demens og deres pårørende
- miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak
- hverdagsmestring
- dagaktivitetstilbud til personer med demens
- yngre mennesker med demens
- psykisk utviklingshemmede med demens
- egen opplevelse av det å leve med demens
- vurdering av samtykkekompetanse ved demens
- forhåndssamtale og framtidsfullmakt
Personer med psykiske lidelser
- årsaker til og konsekvenser av psykiske lidelser
- kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
- kommunikasjon og samhandling i personsentrert omsorg for personer med psykiske lidelser og deres pårørende
- hverdagsmestring
- psykiske lidelser hos eldre (som psykoser, depresjoner, manipsykiske, angst, akutte forvirringstilstander, tvangslidelser, søvnproblemer, selvmord blant eldre)
- miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak
Utfordrende atferd
- årsaker til og konsekvenser av utfordrende atferd, kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på – kunnskap om lovverk for å forebygge tvang
- nevropsykiatriske tilleggs-symptomer ved demens
- utfordrende atferd hos personer med psykiske lidelser
- etiske dilemmaer i arbeid med utfordrende adferd
- bruk av tvang, etiske og juridiske retningslinjer, utfordringer og dilemmaer
- holdningsplaner
- TID-modellen
Forebyggende arbeid innen alderspsykiatri og demensomsorg.
- mestring og omstilling
- sosialt nettverk
- nettverksbygging
- ulykkesforebyggende arbeid
- et demensvennlig samfunn
Studenten:
- Studenten: typer demens, samt prinsipper og teorier for behandling og personsentrert omsorg
- har kunnskap om forebyggende arbeid innen alderspsykiatri og demensomsorg
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om årsaker og konsekvenser ved utfordrende adferd for å forebygge bruk av makt og tvang
- har kunnskap om miljøbehandling og miljøterapeutiske tiltak i personsentrert omsorg
- har kunnskap om etiske dilemmaer og juridiske retningslinjer i arbeid med utfordrende adferd
Studenten:
- kan utfør miljøbehandlingstiltak som ivaretar personsentrert omsorg for personer med demens og/eller psykiske lidelser
- kan kartlegge utfordrende adferd og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for tilrettelegging og tillitsskapende tiltak
- kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker for å oppnå tillit, brukermedvirkning og å unngå krenkelser og overgrep
- kan anvende kunnskap om forebyggende arbeid, sykdom og funksjonsnedsettelse for å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientenes/ brukers behov for aktivitet, pleie og omsorg
- kan kartlegge og rapportere tilstand og funksjonsnivå hos pasient/ bruker
Studenten:
- kan kommunisere og samhandle med pasienter/ brukere og deres pårørende for å oppnå best mulig personsentrert omsorg
- kan bygge relasjoner til kolleger og på tvers av avdelinger og etater for å legge til rette for pasient/ bruker sin mestring og omstilling
- kan delta i utvikling av arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen om forebyggende tiltak ved utfordrende adferd gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
- Personer med demens. Individuell oppgave. 2000 ord
- Personer med psykiske lidelser. Besvares individuelt eller i gruppe.2500 ord
- Utfordrende adferd. Besvares i gruppe, m/ framlegg. 2500 ord
- Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte- maks 1000 ord
Det enkelte mappekrav vurderes med utgangspunkt i egne vurderingskriterier for mappekrav. Mappekrav 1-3 vurderes med karakter A-F. Refleksjonsnotat vurderes med godkjent/ ikke godkjent
Bøker:
Eskeland Kari Os (2017) Alderspsykiatri og omsorgsarbeid. Cappelen Damm Akademiske. ISBN: 978-82-02-51432-7
Tretteteig S. (red.) (2016) Demensboka. Forlaget aldring og helse
ISBN: 978-82-8061-260-1
Tretteteig S.(red) (2020) Psykiske sykdommer i eldre år .Aldring og helse. ISBN: 978-82-8061-386-8
Rokstad A.M.M(2021) Se hvem jeg er. Personsentrert omsorg ved demens. Universitetsforlaget. 2.utgave
ISBN 978-82-15.03585-7
Nettressurser:
Sentrale lover og forskrifter www.lovdata.no
Helsedirektoratet.no: Nasjonale faglige retningslinjer om demens
https://app.magicapp.org/agreeToTerms?b=/guideline/2273
Helse- og omsorgsdepartementet (2018) Meld. St. 15(2017-2018) Leve hele livet- en kvalitetsreform for eldre
Helse- og omsorgsdepartementet (2015) Demensplan 2020. Et mer
demensvennlig samfunn
Helse- og omsorgsdepartementet (2020) Demensplan 2025
Helse- og omsorgsdepartementet (2013) Meld. St.29 (2012-2013) Morgendagens omsorg
Kompetansebroen.no
Aldringoghelse.no: Alderspsykiatri
Psyk.it- filmer/ foredrag
https://www.aldringoghelse.no/alderspsykiatri/psyk-it-info/
TID-manualen
https://tidmodell.no/wp-content/uploads/2019/10/TID-manual-2019.pdf
Bjørn Lichtwarck, Anette Væringstad, Kari-Anne Hoel. TID.
Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens og andre psykiske tilstander Manual, 3. utgave. Forskningssenter for Aldersrelatert Funksjonssvikt og Sykdom (AFS) Sykehuset Innlandet
Tilleggslitteratur
Engedal K. og P. K. Haugen (2018) Demens- sykdommer, diagnostikk og behandling. Forlaget aldring -og helse
ISBN: 9788280613394
Rokstad, A.M.M og K.L.Smeby (2020) Personer med demens. Møte og samhandling.2.utgave. Cappelen Damm Akademiske
ISBN: 9788202591076
Rosness Tor Atle (2014) Tidstyven – hva det vil si å få demens i ung alder. Aldring og helse, Nasjonal kompetansetjeneste. ISBN: 9788280612298
Solheim Kirsti (2015) Demensguiden. Universitetsforlaget
Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.