20HH50H Demens og psykiatriske lidelser

20HH50H Demens og psykiatriske lidelser

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH50H
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiepoeng
      13
    • Studienivå
      Fagskole
    • Startsemester
      2021 Høst
Emnets innhold

Personer med demens

  • årsaker til og konsekvenser av demens
  • de forskjellige demenssykdommene
  • kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
  • psykologiske og sosiale perspektiver og teorier relatert til demens
  • kommunikasjon og samhandling i personsentrert omsorg for personer med demens og deres pårørende
  • miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak
  • hverdagsmestring
  • dagaktivitetstilbud til personer med demens
  • yngre mennesker med demens
  • psykisk utviklingshemmede med demens
  • egen opplevelse av det å leve med demens
  • vurdering av samtykkekompetanse ved demens
  • forhåndssamtale og framtidsfullmakt

 

Personer med psykiske lidelser

  • årsaker til og konsekvenser av psykiske lidelser
  • kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på
  • kommunikasjon og samhandling i personsentrert omsorg for personer med psykiske lidelser og deres pårørende
  • hverdagsmestring
  • psykiske lidelser hos eldre (som psykoser, depresjoner, manipsykiske, angst, akutte forvirringstilstander, tvangslidelser, søvnproblemer, selvmord blant eldre)
  • miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak  

Utfordrende atferd

  • årsaker til og konsekvenser av utfordrende atferd, kartlegging, vurdering, forebyggende tiltak, måter å samhandle og intervenere på – kunnskap om lovverk for å forebygge tvang
  • nevropsykiatriske tilleggs-symptomer ved demens
  • utfordrende atferd hos personer med psykiske lidelser
  • etiske dilemmaer i arbeid med utfordrende adferd
  • bruk av tvang, etiske og juridiske retningslinjer, utfordringer og dilemmaer
  • holdningsplaner
  • TID-modellen
     

Forebyggende arbeid innen alderspsykiatri og demensomsorg.

  • mestring og omstilling
  • sosialt nettverk
  • nettverksbygging
  • ulykkesforebyggende arbeid
  • et demensvennlig samfunn
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • Studenten: typer demens, samt prinsipper og teorier for behandling og personsentrert omsorg
  • har kunnskap om forebyggende arbeid innen alderspsykiatri og demensomsorg
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om årsaker og konsekvenser ved utfordrende adferd for å forebygge bruk av makt og tvang
  • har kunnskap om miljøbehandling og miljøterapeutiske tiltak i personsentrert omsorg
  • har kunnskap om etiske dilemmaer og juridiske retningslinjer i arbeid med utfordrende adferd
Ferdigheter

Studenten:

  • kan utfør miljøbehandlingstiltak som ivaretar personsentrert omsorg for personer med demens og/eller psykiske lidelser
  • kan kartlegge utfordrende adferd og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for tilrettelegging og tillitsskapende tiltak
  • kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker for å oppnå tillit, brukermedvirkning og å unngå krenkelser og overgrep
  • kan anvende kunnskap om forebyggende arbeid, sykdom og funksjonsnedsettelse for å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientenes/ brukers behov for aktivitet, pleie og omsorg
  • kan kartlegge og rapportere tilstand og funksjonsnivå hos pasient/ bruker
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan kommunisere og samhandle med pasienter/ brukere og deres pårørende for å oppnå best mulig personsentrert omsorg
  • kan bygge relasjoner til kolleger og på tvers av avdelinger og etater for å legge til rette for pasient/ bruker sin mestring og omstilling
  • kan delta i utvikling av arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen om forebyggende tiltak ved utfordrende adferd gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Arbeidskrav
  1. Personer med demens. Individuell oppgave. 2000 ord
  2. Personer med psykiske lidelser. Besvares individuelt eller i gruppe.2500 ord
  3. Utfordrende adferd. Besvares i gruppe, m/ framlegg. 2500 ord
  4. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte- maks 1000 ord
Vurdering

Det enkelte mappekrav vurderes med utgangspunkt i egne vurderingskriterier for mappekrav. Mappekrav 1-3 vurderes med karakter A-F. Refleksjonsnotat vurderes med godkjent/ ikke godkjent

Arbeidsinnsats

 

Pensumlitteratur
20HH50H Demens og psykiatriske lidelser
Litteratur

Bøker:

Eskeland Kari Os (2017) Alderspsykiatri og omsorgsarbeid. Cappelen Damm Akademiske. ISBN: 978-82-02-51432-7

Tretteteig S. (red.) (2016) Demensboka. Forlaget aldring og helse

ISBN: 978-82-8061-260-1

Tretteteig S.(red) (2020)  Psykiske sykdommer i eldre år .Aldring og helse. ISBN: 978-82-8061-386-8

Rokstad A.M.M(2021) Se hvem jeg er. Personsentrert omsorg ved demens. Universitetsforlaget. 2.utgave

ISBN 978-82-15.03585-7

 

Nettressurser:

Sentrale lover og forskrifter www.lovdata.no

Helsedirektoratet.no: Nasjonale faglige retningslinjer om demens

https://app.magicapp.org/agreeToTerms?b=/guideline/2273

Helse- og omsorgsdepartementet (2018) Meld. St. 15(2017-2018) Leve hele livet- en kvalitetsreform for eldre

Helse- og omsorgsdepartementet (2015) Demensplan 2020. Et mer

demensvennlig samfunn

Helse- og omsorgsdepartementet (2020) Demensplan 2025

Helse- og omsorgsdepartementet (2013) Meld. St.29 (2012-2013) Morgendagens omsorg

Kompetansebroen.no

Aldringoghelse.no: Alderspsykiatri

Psyk.it- filmer/ foredrag

https://www.aldringoghelse.no/alderspsykiatri/psyk-it-info/

TID-manualen

https://tidmodell.no/wp-content/uploads/2019/10/TID-manual-2019.pdf

Bjørn Lichtwarck, Anette Væringstad, Kari-Anne Hoel. TID.

Tverrfaglig  Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens og andre psykiske tilstander Manual, 3. utgave.  Forskningssenter for Aldersrelatert Funksjonssvikt og Sykdom (AFS) Sykehuset Innlandet

 

Tilleggslitteratur

Engedal K. og P. K. Haugen (2018) Demens- sykdommer, diagnostikk og behandling. Forlaget aldring -og helse

ISBN: 9788280613394

Rokstad, A.M.M og K.L.Smeby (2020) Personer med demens. Møte og samhandling.2.utgave. Cappelen Damm Akademiske

ISBN: 9788202591076     

Rosness Tor Atle (2014) Tidstyven – hva det vil si å få demens i ung alder. Aldring og helse, Nasjonal kompetansetjeneste. ISBN: 9788280612298

Solheim Kirsti (2015) Demensguiden. Universitetsforlaget

Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.