20HH50F Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag
20HH50F Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH50F
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng11
- StudienivåFagskole
- Startsemester2022 Høst
Emne 1 danner et felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og oppvekstfag, og skal bidra til at studentene utvikler nødvendig kunnskap og forståelse i en felles referanseramme for yrkesutøvere i helse- og sosialtjenestene. Sentrale temaer i emne 1 er kommunikasjon og samhandling, etikk, sosiologi og psykologi, stats- og kommunalkunnskap, samt helse- og sosialpolitikk. Disse temaene er grunnleggende og skal videreføres i resterende emner.
Arbeidsformer og metoder i studiet
Helse- og sosialfagene i samfunnet
Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
Kommunikasjon og samhandling
Etikk
Sosiologi og psykologi
Arbeidsformer og metoder i studiet
- Kunnskapsgrunnlag
- Studieteknikk og kildekritikk
- Refleksjon
- Grunnleggende IKT
- Samhandling i grupper
Helse- og sosialfagene i samfunnet
- Helse- og sosialfagenes utvikling
- Struktur og oppbygging i helsevesenet
Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
- Folkehelse
- Hverdagsmestring
- Lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren
- Velferdsteknologi
Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Relasjonskompetanse
- Veiledning
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling
Etikk
- Menneskesyn
- Yrkesetikk
- Brukermedvirkning og verdighet
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Roller, makt og avmakt
- Tvang og kontroll
Sosiologi og psykologi
- Utviklingsteorier
- Hjernens utvikling
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Kriser og forsvarsmekanismer
Studenten:
- har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med pasienter/brukere, pårørende og kolleger
- har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske føringer
- har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
- har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet, inkludert oppgaveskriving i hht APA 6
Studenten:
- kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med pasienter/brukere, pårørende og kollegaer
- kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
- kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
- kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
- kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Studenten:
- har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
- ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med pasienter/brukere, pårørende og kollegaer
- kan kommunisere og samhandle med pasienter/brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
- kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
- har forståelse for betydningen sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:
1. Kommunikasjon og samhandling
2. Etikk
3. Muntlig individuell fagsamtale med utgangspunkt i emnets LUBer
4. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Det gis sluttvurdering i emnet med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.
Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Personorientering, samhandling, etikk. (3.utg.) Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-50056-3.
Grasaas, K. G., Sjursen, M. & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202616625
Håkonsen, K.M. (2018). Psykologi og psykiske lidelser. (5 utg.). Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205448544
Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat
Helse og omsorgsdepartementet (2008 – 2009) Samhandlingsreformen
Helse- og omsorgsdepartementet (2018) Meld. St. 15(2017-2018) Leve hele livet- en kvalitetsreform for eldre
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-15-20172018/id2599850/?ch=1
Helse- og omsorgsdepartementet (2015) Meld.St.26, Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet (2014-2015)
Helse og omsorgslover. https://lovdata.no/
Tilleggslitteratur
Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.