20HH45B Klinisk kompetanse for kommunehelsetjenesten – del 1
20HH45B Klinisk kompetanse for kommunehelsetjenesten – del 1
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH45B
- StudieprogramKlinisk helsefagarbeid
- Studiepoeng7.5
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2026 Vår
Som ansatt i helse- og omsorgstjenesten møter du stadig sykere pasienter og brukere med sammensatte og komplekse behov. Arbeidsoppgavene endrer seg raskt, og det stilles høye krav til faglig kompetanse, selvstendighet, relasjonsferdigheter og evne til etisk vurdering. For å sikre pasientsikkerhet, kvalitet i omsorgen og bærekraftige tjenester, er solid klinisk kompetanse avgjørende.
Ved å styrke den kliniske kompetansen står helsepersonell bedre rustet til å møte nye og endrede arbeidsoppgaver, samtidig som krav til kvalitet, pasientsikkerhet og bærekraft ivaretas.
I modulen Klinisk kompetanse for kommunehelsetjenesten – del 1 lærer du hvordan relasjoner, etikk og lovverk påvirker faglige beslutninger og bidrar til omsorgsfull og faglig forsvarlig praksis. Du vil bli kjent med begreper som strukturert kommunikasjon, brukermedvirkning, etiske verdier og personsentrert omsorg.
Arbeidsformer og metoder i studiet
Kommunikasjon og samhandling
Etikk
Helse- og sosialfagene i samfunnet
Arbeidsformer og metoder i studiet
- kunnskapsgrunnlag
- studieteknikk
- refleksjon
- grunnleggende IKT
- samhandling i grupper
Kommunikasjon og samhandling
- kommunikasjonsteori
- relasjonskompetanse
- veiledning
- konflikthåndtering
- emosjoner, behov og motivasjon
- kriser og forsvarsmekanismer
Etikk
- menneskesyn
- yrkesetikk
- brukermedvirkning og verdighet
- etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- roller, makt og avmakt
- tvang og kontroll
Helse- og sosialfagene i samfunnet
- en bærekraftig helsetjeneste
- lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren
- endringskompetanse
Arbeidsformer i modulen
Arbeidsformene skal støtte utvikling av god praksis. Studentene har erfaring fra helse- og omsorgssektoren, og undervisningen bygger på erfaringsbaserte og studentrettede metoder. Det er viktig å tilrettelegge for læring som styrker yrkesrollen. Modulen krever høy grad av egenaktivitet og ansvar for egen læring, både individuelt og i samarbeid. Målet er å innpasse teori og praksis, skape trygge læringsmiljø og bruke metoder som fremmer faglig og personlig utvikling.
Arbeidsmetoder
Forelesninger, dialog, muntlige framlegg, presentasjoner, prosjektarbeid, praksis, refleksjon, selvstudium med nettstøtte og gruppearbeid som rollespill og simulering. Arbeidskrav løses individuelt eller i gruppe, og forutsetter aktiv deltakelse.Oppfølging og digitale verktøy
Studentenes læring følges opp med veiledning og vurdering. Digital læringsplattform brukes aktivt, og studentene får opplæring i PC og programmer som Word og Teams. IKT-ansvarlig gir støtte ved behov gjennom modulen.
Undervisningen skal legge til rette for:
- aktiv deltakelse og støtte til studentenes egne initiativ
- arbeid med virkelighetsnære problemstillinger fra praksis og relevant teori
- faglig forståelse og refleksjon over egen praksis og etiske spørsmål som fremmer læring og utvikling for den enkelte student.
- tverrfaglig samarbeid for økt forståelse og respekt for ulike fagområder
Pedagogiske metoder i modulen
Veiledning og refleksjon
Lærerens rolle er å veilede og tilrettelegge for fleksibel læring. Veiledning brukes ved oppgaveløsning og gruppeprosesser som støtte for personlig og faglig utvikling.
Studentene skal aktivt søke veiledning. Veiledning og refleksjon styrker kompetansen
Basisgrupper
Studentene organiseres i grupper for diskusjon, gruppearbeid, oppgaveløsning og veiledning. Gruppene gir rom for refleksjon, etisk bevissthet og utvikling av fagkunnskap. Deltakelse er obligatorisk og forpliktende.
Teori, litteratur og oppgaver
Selvstudium er en viktig del av modulen. Studentene tilegner seg teori individuelt og i samarbeid gjennom basisgrupper, diskusjoner og veiledning. Det legges vekt på skriftlig og muntlig formidling. Oppgaver leveres skriftlig og/eller presenteres muntlig, individuelt eller i grupper.
Bruk av kunstig intelligens (KI)
Fagskolen Innlandet oppfordrer til en aktiv og reflektert tilnærming til bruk av kunstig intelligens som et hjelpemiddel i læringsprosessen.
Det gir studentene muligheten til å utvikle en dypere forståelse av teknologiens potensial, samtidig som de lærer å forholde seg kritisk til dens begrensninger.
Gjennom veiledning og undervisning skal Fagskolen Innlandet sikre at studentene er godt rustet til å bruke KI på en måte som fremmer læring, innovasjon og etisk bevissthet.
Vi henviser videre til rutine 1.5.1.2 Retningslinjer for bruk av kunstig intelligens (KI) i undervisning og vurdering i Fagskolen Innlandets kvalitetssystem.
Kandidaten:
- har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
- har kunnskaper om yrkesetikk, taushetsplikt, dokumentasjonsplikt og brukermedvirkning, samt aktuelle retningslinjer, forskrifter og lovverk knyttet til dette
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og tverrkulturelt samarbeid, og forstår viktigheten av dette i arbeidet mot et helhetlig og koordinert tjenestetilbud
- har kunnskap om FNs bærekraftsmål, med særlig på god helse og livskvalitet, og endringskompetansen betydning for helse- og sosialtjenesten
- har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder i studiet, inkludert oppgaveskriving og faglig forankring
Kandidaten:
- kan anvende kunnskap om yrkesetiske teorier og prinsipper, og vise kritisk og etisk refleksjon ved bruk av etisk refleksjonsmodell
- kan reflektere over betydningen av kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former har for å evne å samhandle profesjonelt med pasienter, pårørende og kollegaer
- er bevisst egen yrkesrolle og gjør etiske vurderinger for å unngå unødig bruk av tvang og makt
- kan anvende kunnskap til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opple
- kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
- kan reflektere over eget ansvars- og funksjonsområde i et tverrfaglig samarbeid på arbeidsplassen og justere egen praksis under veiledning
- kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder for å løse oppgaver i studiet
Kandidaten:
- har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
- kan bruke aktuelt lovverk og forstå betydningen av å dokumentere pasientrettede observasjoner, vurderinger og handlinger
- kan bidra til et godt samarbeid ved å bygge relasjoner til pasienter, pårørende og kollegaer, også på tvers av kulturer
- har forståelse for hvordan kommunikasjon og samhandling påvirker yrkesutøvelsen, og ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunne den faglig og etisk
- har forståelse for betydningen av etikk, kommunikasjon og bærekraft i egen yrkesutøvelse
- har forståelse for hvilken betydning et helhetlig og sammenhengende pasientforløp, med ivaretakelse av brukermedvirkning, har for kvalitet i en bærekraftig helsetjeneste
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
-
Aktiv deltakelse i opplæringen
-
Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
-
Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
-
Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
-
-
Bidra til læring i gruppen/klassen
-
Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
-
Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav og vurderingskriterier kommuniseres ved oppstart av emnet og lærer fastsetter om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
| Aktivitet | Varighet | Studieform |
|---|---|---|
Undervisning/veiledning | 38 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 36 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 122 Time(r) | Nettbasert med samlinger |