20HH44D Instruktør – og veiledningskompetanse
20HH44D Instruktør – og veiledningskompetanse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH44D
- StudieprogramKlinisk helsefagarbeid
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2026 Vår
Studenten vil i dette emnet tilegne seg en generell veiledningskompetanse i forhold til pasient, pårørende og kollegaer. Etter endt emne vil studenten være ferdig sertifisert HHLR- instruktør, samt kunne organisere og gjennomføre simuleringsbasert trening. Dette vil gjøre studenten til en viktig ressursperson på egen arbeidsplass, og en attraktiv jobbsøker.
Veiledning og pedagogikk
-
Rammer for god veiledning
-
Metoder
-
Meg og min rolle
-
Begrepsforklaring
-
Pedagogiske prinsipper
-
Endringskompetanse
-
Kommunikasjon og relasjonskompetanse
-
Motiverende intervju
-
Personsentrert omsorg
Medisinsk simulering
-
HHLR instruktør
-
Brief, simulering, debrief etter modellen fra klin obs kommune
-
Utstyr og rammefaktorer
Kandidaten
- har grunnleggende kunnskap om begrep, prosesser og teorier innenfor veiledningsfaget, og vet hvordan disse kan benyttes i egen yrkesutøvelse
- har kunnskap om HHLR og hvordan denne kunnskapen og tilhørende ferdigheter læres bort
- har kunnskap om viktigheten av god forberedelse og detaljerte planer for opplæringssituasjoner enten det er veiledning eller simulering
- har kjennskap til pedagogiske prinsipper som anvendes ved veiledning og motiverende intervju
- har kunnskap om pedagogiske prinsipper ved simuleringsbasert trening og modeller som brukes ved debrief
- kan følge med i ulike fora slik at veilednings- og instruktørrollen kan utøves med fokus på ny og oppdatert kunnskap
- kan finne, vise forståelse for og henvise til teoretisk kunnskap om veiledning og simuleringsbasert trening
- forstår betydningen av veiledning for å sikre medvirkning, mestring og motivasjon, og dermed bidra til verdiskapning
- har forståelse for at egen kompetanseheving innen veiledning og undervisning bidrar til å forbedre kvaliteten i tjenesten
Kandidaten
- kan reflektere, kommunisere og samhandle med veisøker og andre aktuelle parter for å skape tillit i opplæringssituasjoner
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssituasjoner
- kan kartlegge veisøkers forutsetninger og identifisere individuelle behov og tilpasse veiledningen deretter
- kan utøve praktiske veiledningsferdigheter både individuelt og i gruppe
- kan planlegge og gjennomføre simuleringsbasert trening med brief, scenariotrening og debrief
- kan anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante opplæringssituasjoner innen klinisk kompetanse for ansatte i helsetjenesten
- kan lære bort HHLR til studenter eller annet helsepersonell
Kandidaten
- kan utføre veiledning tilpasset ulike brukergruppers behov og læreforutsetninger, i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan bygge relasjoner med kollegaer på egen arbeidsplass og andre, slik at det gis trygge rammer for kompetanseheving i helsetjenesten
- kan anvende pedagogiske prinsipper i veiledning og ved simuleringsbasert trening, og bidra til kompetanseheving etter arbeidslivets behov
- kan gjennomføre HHLR opplæring av andre, og sette denne opplæringen i system på egen arbeidsplass
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- deltakelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale
- sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle spesifikke arbeidskrav, som innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen. Emnet sluttvurderes med bestått/ikke bestått og for studenter som går Klinisk helsefagarbeid vil emnet sluttvurderes med en praktisk eksamen.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 50 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 48 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 162 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
- Caspersen, K. og Hallan, G. (2015) Veiledning som praksis, Vei Vis AS
- Kversøy, K. S. og Alhassan, A-R K. (2021) Etikk - en praktisk vinkling En verktøykasse med ni perspektiver. Fagbokforlaget
- Tveiten, S. (2019). Veiledning – mer enn ord. Bergen. Fagbokforlaget.
- Ødegården, T. Struksnes, S. og Hofman, B. (2015) Pasientsimulering i helsefag. (1. utg) Gyldendal Akademisk.