20HH44D Instruktør – og veiledningskompetanse

20HH44D Instruktør – og veiledningskompetanse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH44D
    • Studieprogram
      Klinisk helsefagarbeid
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2026 Vår
Introduksjon

Studenten vil i dette emnet tilegne seg en generell veiledningskompetanse i forhold til pasient, pårørende og kollegaer. Etter endt emne vil studenten være ferdig sertifisert HHLR- instruktør, samt kunne organisere og gjennomføre simuleringsbasert trening. Dette vil gjøre studenten til en viktig ressursperson på egen arbeidsplass, og en attraktiv jobbsøker.

Tema

Veiledning og pedagogikk

Medisinsk simulering

Emnets innhold

Veiledning og pedagogikk 

  • Rammer for god veiledning 

  • Metoder 

  • Meg og min rolle 

  • Begrepsforklaring 

  • Pedagogiske prinsipper  

  • Endringskompetanse 

  • Kommunikasjon og relasjonskompetanse 

  • Motiverende intervju

  • Personsentrert omsorg 

Medisinsk simulering 

  • HHLR instruktør 

  • Brief, simulering, debrief etter modellen fra klin obs kommune 

  • Utstyr og rammefaktorer 

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har grunnleggende kunnskap om begrep, prosesser og teorier innenfor veiledningsfaget, og vet hvordan disse kan benyttes i egen yrkesutøvelse
  • har kunnskap om HHLR og hvordan denne kunnskapen og tilhørende ferdigheter læres bort
  • har kunnskap om viktigheten av god forberedelse og detaljerte planer for opplæringssituasjoner enten det er veiledning eller simulering
  • har kjennskap til pedagogiske prinsipper som anvendes ved veiledning og motiverende intervju
  • har kunnskap om pedagogiske prinsipper ved simuleringsbasert trening og modeller som brukes ved debrief
  • kan følge med i ulike fora slik at veilednings- og instruktørrollen kan utøves med fokus på ny og oppdatert kunnskap
  • kan finne, vise forståelse for og henvise til teoretisk kunnskap om veiledning og simuleringsbasert trening
  • forstår betydningen av veiledning for å sikre medvirkning, mestring og motivasjon, og dermed bidra til verdiskapning
  • har forståelse for at egen kompetanseheving innen veiledning og undervisning bidrar til å forbedre kvaliteten i tjenesten
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan reflektere, kommunisere og samhandle med veisøker og andre aktuelle parter for å skape tillit i opplæringssituasjoner
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssituasjoner
  • kan kartlegge veisøkers forutsetninger og identifisere individuelle behov og tilpasse veiledningen deretter 
  • kan utøve praktiske veiledningsferdigheter både individuelt og i gruppe 
  • kan planlegge og gjennomføre simuleringsbasert trening med brief, scenariotrening og debrief
  • kan anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante opplæringssituasjoner innen klinisk kompetanse for ansatte i helsetjenesten
  • kan lære bort HHLR til studenter eller annet helsepersonell
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan utføre veiledning tilpasset ulike brukergruppers behov og læreforutsetninger, i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan bygge relasjoner med kollegaer på egen arbeidsplass og andre, slik at det gis trygge rammer for kompetanseheving i helsetjenesten
  • kan anvende pedagogiske prinsipper i veiledning og ved simuleringsbasert trening, og bidra til kompetanseheving etter arbeidslivets behov
  • kan gjennomføre HHLR opplæring av andre, og sette denne opplæringen i system på egen arbeidsplass
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

  • aktiv deltakelse i opplæringen
    • deltakelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale
    • sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
    • minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
  • bidra til læring i gruppen/klassen
  • aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
  • alle spesifikke arbeidskrav, som  innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F ,der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen. Emnet sluttvurderes med bokstavkarakter og for studenter som går Klinisk helsefagarbeid vil emnet sluttvurderes med en eksamen.

Pensumlitteratur
20HH44D Instruktør – og veiledningskompetanse
Litteratur
  • Caspersen, K. og Hallan, G. (2015) Veiledning som praksis, Vei Vis AS
  • Kversøy, K. S. og Alhassan, A-R K. (2021)  Etikk - en praktisk vinkling En verktøykasse med ni perspektiver. Fagbokforlaget 
  • Tveiten, S. (2019). Veiledning – mer enn ord. Bergen. Fagbokforlaget. 
  • Ødegården, T. Struksnes, S. og Hofman, B. (2015) Pasientsimulering i helsefag. (1. utg) Gyldendal Akademisk.