20HH44B Medisinske prosedyrer

20HH44B Medisinske prosedyrer

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH44B
    • Studieprogram
      Klinisk helsefagarbeid
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2025 Høst
Introduksjon

Denne modulen skal gi deg som student økt kompetanse og ferdighetstrening i ulike medisinske prosedyrer som du vil ha nytte av i din arbeidshverdag. Vi ønsker bærekraftige helsetjenester og god kvalitet på arbeidet vi utfører. Denne modulen skal bidra til bedre fordeling av arbeidsoppgaver, godt tverrfaglig samarbeid og organisering av arbeidshverdagen på en hensiktsmessig måte.

Tema

Medisinske prosedyrer tilknyttet:

Sirkulasjonssystemet 

Respirasjonssystemet 

Nyre- og urinveissystemet

Fordøyelsessystemet 

Det endokrine systemet

Akutt sykdom og skade  

Emnets innhold

Sirkulasjonssystemet 

  • Telemetri, EKG-oppkobling    
  • Koble ned iv/antibiotika    
  • Innleggelse, stell og seponering av PVK
  • Stell av CVK og VAR

Respirasjonssystemet 

  • Inhalasjon og ulike forstøverapparater
  • Innblikk i cpap og bipap behandling 
  • Oksygenbehandling 

Fordøyelsessystemet 

  • Stomistell 
  • Skylle dren  

Nyre- og urinveissystemet 

  • Engangskateterisering kvinner
  • Permanent kateter kvinner
  • Stell av nefrostomi-/pyeolostomi- og suprapubiskateter

Det endokrine systemet

  • Blodprøvetaking 

Akutt sykdom og skade 

  • Sårstell/sårskift etter prosedyre
  • Generelle smitterutiner  
  • Sårskader og blødninger  
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om medisinske prosedyrer knyttet til sirkulasjon, respirasjon, fordøyelse, endokrinologi og nyrer og urinveier
  • har kunnskap om prosedyrer knyttet til sårskader og blødninger
  • har kunnskap om hygieniske prinsipper ved invasive prosedyrer, kateter, stomier og sårstell 
  • har kunnskap om når ulike prosedyrer skal iverksettes ut ifra observasjon og vurdering av pasientens helsetilstand
  • kan oppdatere sin faglige kunnskap innenfor medisinske prosedyrer  
  • har kunnskap om kliniske tegn og risiko for infeksjoner knyttet til invasive prosedyrer 
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjennomføre medisinske prosedyrer ved hjelp av VAR-prosedyrebibliotek
  • kan justere egen utøvelse av ulike medisinske prosedyrer under veiledning av kollegaer
  • kan finne fagstoff og anvende kunnskap om utvalgte medisinske prosedyrer, og gjøre rede for behandling og de tiltak kandidaten setter i gang innenfor eget ansvars- og kompetanseområde
  • kan trene praktisk og reflektere systematisk for å bidra til økt pasientsikkerhet, økt oppgavefordeling og en bærekraftig helsetjeneste
  • kan koble til telemetri- og EKG-elektroder, gjennomføre prosedyren og forstå viktigheten av rett plassering
  • kan gjennomføre stell og seponering av perifer venekanyle (PVK), stell av sentralt venekateter CVK og veneport (VAP), og nedkobling av intravenøse væsker og antibiotika
  • kan legge inn intermitterende og permanent urinkateter på kvinner, skylling og stell av nefrostomi og suprapubiskateter
  • kan utføre stell av ulike stomier og skylling av dren, registrere væske fra dren og sonder og se resultatene i sammenheng med pasientens helsetilstand
  • kan gjennomføre stell av rene og urene sår etter prosedyre, og sette i gang tiltak ved blødning.
  • kunne forebygge og oppdage tidlige tegn til infeksjoner ved invasive prosedyrer, igangsette og dokumentere relevante tiltak
  • kan ta kapillære og venøse blodprøver etter rekvisisjon
  • kan legge perifer venekanyle (PVK) etter prosedyre
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan gjennom kunnskapsdeling, veiledning og tverrfaglig samarbeid bidra til god oppgavefordeling på arbeidsplassen
  • forstår fagterminologi og kan være med å utvikle arbeidsmetoder for medisinske prosedyrer gjennom kunnskapsdeling og faglige diskusjoner på arbeidsplassen
  • har forståelse for eget ansvars- og kompetanseområde ved vurdering, gjennomføring og dokumentasjon av medisinske prosedyrer, og har gode rutiner som ivaretar kvaliteten og pasientsikkerheten i arbeidet
  • kan bidra til at oppgaver knyttet til medisinske prosedyrer fordeles på en hensiktsmessig måte på arbeidsplassen, og at de utføres i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • kan vurdere om medisinske prosedyrer gjennomføres i tråd med lovverkets krav til samtykkekompetanse, bruk av tvang og makt og plikten til å gi øyeblikkelig hjelp
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

  • aktiv deltakelse i opplæringen
    • deltakelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale
    • sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
    • minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
  • bidra til læring i gruppen/klassen
  • aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
  • alle spesifikke arbeidskrav, som  innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen, og emnet sluttvurderes med bestått/ikke bestått.

Pensumlitteratur
20HH44B Medisinske prosedyrer
Litteratur