20HH44A Anatomi, fysiologi og sykdomslære
20HH44A Anatomi, fysiologi og sykdomslære
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH44A
- StudieprogramKlinisk helsefagarbeid
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2024 Høst
Emnet omfatter en enkel oversikt over kroppens anatomiske strukturer og organenes fysiologiske prosesser. Videre gir emnet en oversikt over tilstander og funksjoner i kroppen som kan gi akutt svikt i deler eller hele organet. Læringsutbyttet skal gi studenten en oversikt over oppbygging og funksjon til sirkulasjonssystemet, respirasjonssystemet, nervesystemet, fordøyelsessystemet, det endokrine systemet og nyre- og urinveissystemet. Hovedfokuset vil legges på fysiologien. I tillegg skal det gi en oversikt over symptomer og behandling av de tilstandene som utgjør den største forekomsten av sykdom i Norge i dag.
Sirkulasjonssystemet
Respirasjonssystemet
Nervesystemet
Fordøyelsessystemet
Det endokrine systemet
Nyre- og urinveissystemet
Akutt sykdom og skade
Sirkulasjonssystemet
-
Hjerte- og karsykdommer
-
Blodårer og blodtrykk
-
Naturlige aldringsforandringer i sirkulasjonssystemet
Respirasjonssystemet
-
Luftveier og ventilasjon
-
Naturlige aldersforandringer i respirasjonssystemet
-
Akutt respirasjonssvikt
-
KOLS og astma
Nervesystemet
-
Kroppens nervesystem
-
Naturlige aldersforandringer i nervesystemet
-
MS
-
Parkinson
-
Epilepsi
-
Hjerneslag
Fordøyelsessystemet
-
Prosesser i fordøyelsen
-
Naturlige aldersforandringer i fordøyelsessystemet
-
Akutt abdomen
-
Crohns, Ulcerøs kolitt
Det endokrine systemet
-
Hormoner og stoffskifte
-
Væske- og elektrolyttbalanse
-
Naturlige aldersforandringer i det endokrine systemet
-
Diabetes
-
Høyt og lavt stoffskifte
Nyre- og urinveissystemet
-
Oppbygging av nyrene og urinveiene
-
Kroppens væskebalanse
-
Naturlige aldersforandringer i nyrene og urinveier
-
UVI og urinretensjon
-
Nyresvikt
-
Prostata
Akutt sykdom og skader
-
Brudd
-
Akutte infeksjoner
-
Sepsis
-
Ulike traumer
-
Anafylaktiske reaksjoner
-
Delir og akutt funksjonssvikt
Kandidaten
- har kunnskap om anatomi og fysiologi knyttet til de ulike organsystemene
- har kunnskap om hvordan alder påvirker kroppens fysiologi og utvikling av sykdom
- har kunnskap om observasjoner av vanlige sykdomstegn ved kronisk sykdom, avvik fra det normale og/eller tegn på akutt og gradvis forverring
- har kunnskap om noen utvalgte akutte sykdommer, sykdomsmekanismer, symptomer og behandling, og om tiltak som må iverksettes ved behov for øyeblikkelig hjelp
- har kunnskap om begreper og fagterminologi og kan bruke disse i yrkesutøvelsen for å sikre kommunikasjonen
- kan finne, tilegne seg og anvende ny og relevant fagkunnskap innen anatomi, fysiologi og sykdomslære
- har kunnskap om hvordan livsstilssykdommer oppstår og at denne kunnskapen er viktig i det helsefremmende og forbyggende perspektivet
Kandidaten
- kan beskrive samspillet mellom de ulike organsystemene
- kan gjøre rede for symptomer på forverring og akutt kritisk sykdom, og anvende denne kunnskapen til å iverksette forebyggende og behandlende tiltak på et tidlig tidspunkt
- kan anvende kunnskap om de vanligste kroniske sykdommer for å kunne delta i behandling og observasjon, og til å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pleie og omsorgen til den kronisk syke pasient
- kan anvende kunnskap om konsekvenser av sykdom og funksjonssvikt i observasjon av symptomer hos den enkelte pasient for å identifisere behov og iverksette tiltak i samarbeid med pasient og annet helsepersonell
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen anatomi, fysiologi og sykdomslære
Kandidaten
- er bevisst egen fagrolle, ansvar og oppgaver i møte med mennesker som har kronisk sykdom, forverret sykdomstilstand og/eller er akutt kritisk syk
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse for hva det innebærer å ha en kronisk sykdom og hvordan dette kan påvirke pasient og pårørende
- kan gjennom observasjoner og kunnskap om anatomi, fysiologi og sykdomslære vurdere pasientens helsetilstand, og gjennom kjennskap til eget og andres kompetanseområde bidra til faglig forsvarlig praksis
- kan anvende fagterminologi og synspunkter i faglige diskusjoner for å bedre pasientbehandlingen på egen arbeidsplass, på tvers av avdelinger og tjenestenivåer
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- deltakelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale
- sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle spesifikke arbeidskrav, som innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Emnet sluttvurderes med en sluttprøve hvor bokstavkarakterene A-F benyttes. Det kreves karakteren E for å bestå emnet.
- Sand, O., Sjaastad, Ø.V., Haug, E., og Bjålie J.G. (2018) Menneskekroppen. Fysiologi og anatomi. (3.utg). Gyldendal Akademisk.
- Sand, O., Sjaastad, Ø.V., Haug, E., og Bjålie J.G. (2018) Arbeidsbok til Menneskekroppen. Fysiologi og anatomi. (3.utg). Gyldendal Akademisk
- Stubberud, D-G., Grønseth, R. (2022) Klinisk sykepleie 1. (6. utg). Gyldendal Norsk Forlag.
- Stubberud, D-G., Grønseth, R. (2022) Klinisk sykepleie 2. (6. utg). Gyldendal Norsk Forlag.
- MedEasy. (2024). www.medeasy.no