20HH07R Ammeproblemer
20HH07R Ammeproblemer
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH07R
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2025 Høst
Barnepleiere har en viktig rolle i føde- og barselomsorgen i forbindelse med etablering av amming for nybakte mødre. Det er i dag det veldokumentert at amming og morsmelksernæring har stor betydning for helse hos både mor og barn, både på kort og lang sikt. Offisiell norsk politikk og anbefalinger om amming legger dermed til grunn forskningsbasert kunnskap.
Hensikten med videreutdanningsmodul i ammeproblemer er å gi økt kompetanse til barnepleiere som i sitt daglige arbeid er i kontakt med ammende mødre. Modulen skal gi kunnskap i form av en bedre teoretisk forståelsesramme og økte praktiske ferdigheter.
Modulen skal gjøre barnepleiere i stand til å bidra til at alle mødre som ønsker det, skal gis mulighet for å kunne amme barnet sitt uten problemer og så lenge de ønsker. Oppfølging, veiledning og rådgivning må gis og tilpasses individuelt, slik at flest mulige barn i Norge får morsmelk og ammes i tråd med Nasjonal faglig retningslinje for spedbarnsernæring (Helsedirektoratet, 2016).
Modulen forutsetter grunnkunnskaper om amming og ammeveiledning i henhold til innholdet i AmmE-Læring fra NTNU. Modulen vil gå i dybden med veiledning rundt vanlige ammeproblemer og hvordan forebygge og løse disse.
Følgende temaer inngår i modulen:
-
Svangerskapets og fødselens betydning for ammestarten
-
Forutsetninger for en god ammestart
-
Etablering av melkeproduksjonen
-
Ammestillinger og dietak
-
Såre brystknopper
-
Mastitt
-
Sopp
-
Vanlige årsaker til problemer med melkeproduksjonen
-
Hjelpemidler
Svangerskapets og fødselens betydning for ammestarten
-
Anatomi og fysiologi
-
Fødselspraksis
-
Bruk av medikamenter og inngrep under fødselen
-
Hud-mot-hud de første timene etter fødsel
Forutsetninger for en god ammestart og etablering av melkeproduksjonen
-
Hormonendringene de første dagene etter fødsel
-
Ammingens fysiologi
Ammestillinger og dietak
-
Ammeobservasjon som verktøy
-
Ammestillinger som optimaliserer muligheten for et bra dietak
Såre brystknopper
-
Årsaker
-
Forebygging
-
Behandling
Mastitt
-
Årsaker
-
Forebygging
-
Behandling
Sopp
-
Årsaker
-
Forebygging
-
Behandling
Vanlige årsaker til problemer med melkeproduksjonen
-
Hormonendringene de første dagene etter fødsel
-
Ammingens fysiologi på lang sikt
-
Årsaker og forebygging
-
Behandling
Hjelpemidler
-
Brystskjold
-
Hjelpebryst
-
Brystpumper
-
Matemetoder
Læringsaktivitetene inkluderer forskjellige metoder og arbeidsmåter. Det vil bli lagt opp til ulike aktiviteter der studenten har en aktiv rolle. Disse omfatter blant annet veiledningsøvelser, arbeid med arbeidskrav, presentasjoner, gruppearbeid og fagrelaterte diskusjoner. Ved hjelp av hverandre kan studentene få et økt utbytte av opplæringen. Dette kan for eksempel skje gjennom praktiske øvelser, gruppearbeid, diskusjoner og tilbakemeldinger. Et pedagogisk prinsipp er at studentene har ansvar for egen læring. Det innebærer blant annet at studentene aktivt må oppsøke læringssituasjoner og læringsarenaer. Lærerens rolle blir å tilrettelegge for læring og støtte/veilede studentene i læreprosessen. Dette krever at studentene har eller blir gitt et bevisst forhold til læreprosesser og egne læringsbehov.
Arbeidskrav I hvert emne arbeider studentene med arbeidskrav. De benyttes både som arbeids-, lærings og vurderingsform. Arbeidskravene skal være praksisnære og bygge på tema og læringsutbytte i emnene. De kan være skriftlige, muntlige, praktiske, eller en kombinasjon av dette. Det gis muntlig eller skriftlig veiledning og vurdering. Studentens egen vurdering av faglige og etiske problemstillinger, og læringsutbytte vektlegges i veiledning. Antall arbeidskrav vil variere avhengig av emnets temaer og omfang. Arbeidskrav spesifiseres i plan for hvert emne som utarbeides av faglærer.
Egenrefleksjon Bruk av refleksjonsnotater om eget læringsutbytte vil være sentralt i alle emnene.
Veiledning Studentene vil få veiledning og oppfølging både individuelt og gruppevis. Metaveiledning vil brukes for å øke refleksjon og egen bevissthet. Veiledning underveis i arbeid med arbeidskrav og emneoppgaver skal bidra til læring. Tilbakemelding vil bli gitt muntlig og/eller skriftlig via digital læringsplattform eller på fysiske samlinger. Målet er at det skal styrke studentens refleksjon i eget arbeid og bidra til at de ser sammenheng mellom teori og praksis.
Eksterne forelesere Skolen benytter eksterne forelesere innen aktuelle fagområder. Lærerne samarbeider med eksterne forelesere om faglig innhold og arbeidsformer.
Læringsplattformen Fagskolen Innlandet benytter digital læringsplattform. Den enkelte student får sin egen elektroniske arbeidsmappe der studenten og faglærere kommuniserer med hverandre. På læringsplattformen gjøres lærestoff tilgjengelig og arbeidskrav lastes inn for tilbakemelding og vurdering. Emnets fremdriftsplan og annen aktuell informasjon legges også ut sammen med intern informasjon fra skolen.
Selvstudium Det forventes at studentene setter av tid til egne litteraturstudier, arbeid med oppgaver og forarbeid/etterarbeid til samlinger. Et krav i studiet er at studentene gjennomfører et gitt antall veiledningsøkter mellom hver samling.
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger Det legges opp til både synkron og asynkron aktivitet. Dette kan være gruppearbeid, diskusjonsforum i læringsplattformene, veiledning både til enkeltstudenter, grupper og for klassen. De lærerstyrte aktivitetene bør støtte opp under kommunikasjon og dialog mellom lærer og studenter. Med «synkron» aktivitet mener vi aktivitet som foregår i nåtid: lærer og student ser/snakker med hverandre i sanntid. Dette kan være «live» forelesning med mulighet for kommunikasjon begge veier, nettmøter, eller chataktivitet mellom lærer og enkeltstudenter/gruppe av studenter. «Asynkron» aktivitet er eksempelvis at studenter ser opptak av en forelesning, kommuniserer digitalt med lærer og medstudent(er), svarer på elektroniske tester og undersøkelser, poster innlegg i tråder hvor man ikke forventer at andre deltakere er til stede, men er til og fra.
Bruk av kunstig intelligens (KI)
Fagskolen Innlandet oppfordrer til en aktiv og reflektert tilnærming til bruk av kunstig intelligens som et hjelpemiddel i læringsprosessen.
Dette gir studentene muligheten til å utvikle en dypere forståelse av teknologiens potensial, samtidig som de lærer å forholde seg kritisk til dens begrensninger.
Gjennom veiledning og undervisning skal Fagskolen Innlandet sikre at studentene er godt rustet til å bruke KI på en måte som fremmer læring, innovasjon og etisk bevissthet.
Vi henviser videre til rutine 1.5.1.2 Retningslinjer for bruk av kunstig intelligens (KI) i undervisning og vurdering i Fagskolen Innlandets kvalitetssystem.
Med kunnskap menes en forståelse av teorier, fakta, begreper, prinsipper, prosedyrer innenfor fag, fagområder og/eller yrker.
Med ferdigheter menes evne til å anvende kunnskap til å løse problemer og oppgaver. De ulike typene ferdigheter kan være kognitive, praktiske, kreative eller kommunikative.
Med generell kompetanse menes å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i utdannings- og yrkessammenheng.
Kandidaten
- har kunnskap om anatomiske og fysiologiske prosesser som påvirker ammingen, og kan anvende relevante fagbegreper i vurdering av ammeforløp
- har kunnskap om betydningen av ammestarten for videre ammeforløp
- har kunnskap om ammeobservasjon som verktøy, og hvordan det brukes i faglig vurdering
- har kunnskap om årsaker til vanlige ammeproblemer
- har kunnskap om forebygging og behandling av vanlige ammeproblemer, og kan vurdere ulike tiltak
- har kunnskap om hjelpemidler ved ammeproblemer, og kan forklare deres funksjon og bruksområde
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter og hvordan oppdatere sin yrkesfaglige kompetanse
Kandidaten
- kan gjøre rede for egne faglige valg i ammeveiledning og begrunne disse med relevant teori og praksis
- kan anvende faglig kunnskap i praktisk ammeveiledning gjennom hele ammeperioden
- kan bruke relevante hjelpemidler i ammeveiledning og vurdere deres hensiktsmessighet
- kan undervise, veilede og gi råd ved ammeproblemer til mødre, familier og arbeidskollegaer
- kan finne og henvise til relevant fagstoff og vurdere dets relevans for problemstillinger knyttet til amming
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre oppgaver og prosjekter knyttet til ammeveiledning, alene og i samarbeid med andre
- kan bidra til utvikling og forbedring av praksis og rutiner på eget arbeidssted, med fokus på kvalitet og faglig refleksjon
Grunnlaget for opptak til denne modulen er at du har arbeidserfaring som barnepleier og fra fagfeltet.
Modulen forutsetter grunnkunnskaper om amming og ammeveiledning i henhold til innholdet i AmmE-Læring fra NTNU.
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
-
Aktiv deltakelse i opplæringen
-
Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
-
Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
-
Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
-
-
Bidra til læring i gruppen/klassen
-
Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
-
Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Spesifikke arbeidskrav:
1. Ammeobservasjon
2. Praksisnær oppgave med valgfritt tema
3.Faglig refleksjonsnotat i gruppe
4. Avsluttende prøve -Kasuistikkoppgaver fra klinikken
I modulen skal studenten arbeide med ulike former for obligatoriske arbeidskrav. Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriteriene for arbeidskravet.
| Aktivitet | Varighet | Studieform |
|---|---|---|
Undervisning/veiledning | 50 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 48 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 162 | Nettbasert med samlinger |