20HH07J Praksis

20HH07J Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH07J
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiepoeng
      14
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Introduksjon

Studenten kan velge mellom tre ulike former for praksis

1. Praksis gjennomført som prosjektarbeid på egen arbeidsplass - et endringsarbeid/utviklingsarbeid innen fagfeltet på egen arbeidsplass 

2. Praksisutplassering på ekstern arbeidsplass som tilbyr helsetjenester innen fagfeltet

3. Praksis som en kombinasjon mellom praksisutplassering på ekstern arbeidsplass og praksis på egen arbeidsplass.

Studentene må, i samarbeid med faglærer og praksisveileder, tilpasse læringsutbyttebeskrivelsene til praksisstedets egenart og eget læringsbehov.

  • Taushetsplikt

Studenter som gjennomfører sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv og blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13-13f). Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin opplæring ved fagskole

  • Politiattest

Alle som ansettes eller får oppdrag innenfor helse og omsorgstjenestene i kommunene, skal godkjennes av politiet. Attesten må ikke være eldre enn tre måneder når den fremlegges for skolen og studenten må selv framskaffe dette i god tid innen praksisstart.

Vurdering

  • Framføring, arbeidskrav og logg vurderes med godkjent/ ikke godkjent
  • Praksis vurderes med bestått/ ikke bestått (målsamtale, midtvurdering og sluttvurdering blir gjennomført) Ved fare for ikke bestått skal dette varsles innen 3 uker før praksis er slutt.
Tema

Praksis

Emnets innhold

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og er et eget emne med et omfang på 14 studiepoeng. Dette emnet skal til å styrke studentenes helhetlige kompetanse, selvfølelse og motivasjon for egen utvikling. Studentene utvikler evnen til refleksjon samt at de opplever seg selv som en viktig del av virksomheten. Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene.  

Forventninger til studenten

  • å gjennomføre praksisprogrammet
  • å planlegge og utarbeide turnusplan i samarbeid med praksisveileder
  • å utarbeide eget læringsutbytte for praksisperioden ut fra mulighetene som finnes på praksisstedet og utdanningens overordnede læringsutbytte
  • å avtale tid til å gjennomgå ønsket læringsutbytte med praksisveileder og lærer
  • å formulere veiledningsgrunnlag
  • å ta initiativ til å søke råd og veiledning ved behov utenfor fastsatte veiledningssamtaler
  • å kunne motta veiledning, være aktiv og vurdere egen innsats og egenutvikling under praksisperioden
  • å levere arbeidskrav innen frist (i Canvas)
  • Ved praksis på egen arbeidsplass:
  • Presentere utviklingsprosjektet for kollegaer og medstudenter

Forventninger til praksisveileder

  • ta imot studenten på en god måte og legge til rette for god praksis
  • samarbeide om å utarbeide turnusplan
  • gjøre seg kjent med læringsutbytte for praksis samt studentens egen læringsutbytte
  • delta i godkjenning av studentens læringsutbytte og arbeidsplan
  • legge forholdene til rette slik at studenten har mulighet til å nå ønsket læringsutbytte for praksisperioden
  • hjelpe til å velge ut relevante læresituasjoner
  • veilede studenten
  • i samarbeid med skolen, vurdere studentens praksis til bestått/ikke bestått
  • underskrive vurderingsdokumentet for praksis

Forventninger til lærer

  • veilede studenten i konkretisering av læringsutbytte
  • gjøre seg kjent med studentens eget læringsutbytte og arbeidsplan
  • samarbeide med student og praksisveileder om å legge til rette for veiledning og underveisvurdering etter avtale
  • gi studenten tilbakemelding på oppgaver/arbeidskrav
  • lede veiledning på fellessamling for erfaringsdeling ved utdanningsstedet
  • legge til rette for at praksis blir vurdert til bestått/ikke bestått
  • Ved praksis på egen arbeidsplass:
    • godkjenne tema og problemstilling for utviklingsarbeid
    • Veilede studenten i prosjektarbeid som prosess
    • veiledning av det oppgavetekniske, den skriftlige praksisrapporten
Arbeids- og læringsaktiviteter

Veiledning i praksisperioden

Veiledning og vurdering av studentens læringsutbytte i praksisperioden foregår kontinuerlig. Dette er en forutsetning for å nå formålet med praksis. Underveisvurdering skal ta hensyn til studentens læreforutsetninger, rammefaktorer og mål for praksisperioden, studentenes læringsutbytte, veiledningens innhold og valg av læresituasjoner. Formalisert veiledning og selvrefleksjon over tid, bidrar til å bevisstgjøre studenten på egen faglig utvikling og kompetanse. Veiledning på praksisstedet vil bli gitt individuelt av kvalifiserte veiledere med oppdatert kunnskap og erfaring fra praksisfeltet. I tillegg vil det være veiledning fra skolens lærere. Veiledningen skjer ut fra praksisstedets egenart, studieplanens læringsutbyttebeskrivelse samt studentens egne læringsmål.

For ulike veiledningssituasjoner henvises til vedleggene:

  • Retningslinjer for praksisutplassering
  • Retningslinjer for praksis ved egen arbeidsplass
  • Retningslinjer ved praksis som en kombinasjon mellom praksisutplassering på ekstern arbeidsplass og praksis på egen arbeidsplass
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva som kjennetegner den naturlige fødselsprosessen, indikasjoner for assistert fødselshjelp og komplikasjoner som kan oppstå under en forløsning
  • har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå hos den fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet, det premature barnet og det syke barnet
  • har kunnskap om verdier, målrettet kommunikasjon og etiske prinsipper for å kunne bygge gode relasjoner til fødekvinnen, barselkvinnen, barnet, pårørende og kollegaer
  • har kunnskap om organisering av helsevesenet rundt den fødende, barselkvinnen, den nyfødte og det syke barnet og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidspartnere på forskjellige avdelinger
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og har kunnskap om utviklingsarbeid og kan oppdatere sin kunnskap om utviklingsprosjekter knyttet til barsel og barnepleie
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om kvinner i svangerskap, fødsel- og barseltid og barnet fra 0 – 18 år, for å delta i behandling og pleie ut fra deres individuelle behov og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
  • kan anvende observasjon for å delta i behandling og pleie til gravide med komplikasjoner, fødende, barselkvinnen, den nyfødte og det syke barnet
  • kan anvende veiledning, undervisning og rådgivning i stell og pleie av det nyfødte barnet og barselkvinnen og i forhold til amming
  • kan anvende kommunikasjonsformer, teknikker og samhandling for å skape tillit, forberede og veilede barselkvinnen, barn i ulik alder og modningsnivå og deres omsorgspersoner
  • kan kartlegge og observere det premature barnets behov og anvende neonatal utviklingsbasert stell og pleie ut fra disse
  • kan kartlegge og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak knyttet til den fødende, den nyfødte, barselkvinnen og det syke barnet
  • kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at studenten ivaretar pasientmedvirkning, den fødende, barselkvinnen og det syke barnet sin integritet og kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • kan utføre pleie og omsorg til den fødende, barselkvinnen, det nyfødte barnetog det syke barnet ut ifra individuelle behov
  • kan utføre neonatal utviklingstilpasset omsorg på en profesjonell og etisk forsvarlig måte, i samarbeid med omsorgspersoner og annet helsepersonell i praksis
  • kan bygge relasjoner med kollegaer og andre faggrupper for å kvalitetssikre og videreutvikle sin kompetanse i praksis
  • kan utvikle arbeidsmetoder og pleie til den fødende, barselkvinnen, den nyfødte og det syke barnet gjennom erfaring- og kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen
Arbeidskrav

Student med praksis som prosjekt på egen arbeidsplass

  • Turnusplan
  • Signert praksisavtale
  • Signert skjema for midt –og sluttevaluering
  • Konkretisere egne læringsutbytter
  • 3 logger à maks 1000 ord
  • Framdriftsplan/prosjektplan
  • Prosjektrapport inkludert refleksjonsnotat for prosjekt på eget arbeidssted 5000 ord +/-10% gruppe, 4000 ord +/-10% individuelt
  • Muntlig presentasjon av prosjektet

Student med praksisutplassering på ekstern arbeidsplass

  • Turnusplan
  • Signert praksisavtale
  • Signert skjema for midt –og sluttevaluering
  • Konkretisere egne læringsutbytter
  • 3 logger à maks 1000 ord  
  • To casebeskrivelser fra praksis à 1500 ord +/- 10%
  • Refleksjonsnotat maks 1000 ord
  • Muntlig presentasjon av caser

Student med praksis som en kombinasjon mellom praksisutplassering på ekstern arbeidsplass og praksis egen arbeidsplass.

  • Turnusplaner
  • Signerte praksisavtaler
  • Signert skjema for midt –og sluttevaluering
  • Konkretisere egne læringsutbytter
  • 3 logger à maks 1000 ord 
  • To casebeskrivelser fra praksis à 1500 ord +/- 10%
  • Refleksjonsnotat maks 1000 ord
  • Muntlig presentasjon av caser
Vurdering

Alle arbeidskrav vurderes med godkjent/ ikke godkjent

Praksis vurderes med bestått/ ikke bestått (målsamtale, midtvurdering og sluttvurdering blir gjennomført) Ved fare for ikke bestått skal dette varsles senest 3 uker før praksis er slutt.

Kriterier for ikke bestått praksis

Ikke bestått praksis innebærer at studenten har manglende kompetanse på ett eller flere av følgende punkter:

  • Viser manglende respekt for pasienter/brukere eller pårørendes integritet og autonomi, herunder brudd på taushetsplikten
  • Gir feilaktig informasjon til pasienter/brukere/pårørende
  • Viser manglende evne til samhandling og evne til å vise omsorg for pasienter/brukere
  • Mangler evner til å identifisere pasienter/brukernes generelle og spesielle behov
  • Anvender i liten grad teoretisk kunnskap i begrunnelse for sitt praktiske arbeid
  • Medvirker ikke i tverrfaglig samarbeid
  • Søker ikke råd og veiledning i vanskelige situasjoner
  • Overvurderer sin kompetanse og setter brukers liv og helse i fare
  • Mangler kritisk reflekterende holdning til egen yrkesutøvelse
  • Fravær i henhold til skolens retningslinjer utover 10% som ikke blir tatt igjen
  • Viser manglende evne, kunnskap og/eller vilje til å planlegge, organisere og gjennomføre praksis
Arbeidsinnsats

Praksisperioden beregnes til gjennomsnittlig 30 timer tilstedeværelse (4 vakter per uke), og én studiedag pr. uke i ti uker. Det er obligatorisk tilstedeværelse. Det forutsettes at studenten deltar aktivt i praksisfeltet for å kunne nå læringsutbyttet for praksis. For at praksisperioden skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte praksistiden. Fravær utover 10 % må tas igjen.

Pensumlitteratur
20HH07J Praksis
Litteratur

Pensumlitteratur fra gjennomførte emner

Tilleggslitteratur:

Andersen, Erling S. og Schwenche, Eva (5. utgave 2020), Prosjektarbeid en veiledning for studenter