20HH05K Praksis
20HH05K Praksis
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH05K
- StudieprogramKreftomsorg og lindrende pleie
- Studiepoeng14
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
Studentene må, i samarbeid med faglærer og praksisveileder, tilpasse læringsutbyttebeskrivelsene til praksisstedets egenart og eget læringsbehov.
Taushetsplikt:
Studenter som gjennomfører sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv og blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13-13f). Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin utdanning ved Fagskolen Innlandet.
Kandidaten:
- har kunnskap om hva som kjennetegner pasienter med kreft og deres ulike behov for lindrende pleie
- har kunnskap om hvordan kompleksitet rundt kreftsykdom gir konsekvenser for omsorgsutøvelsen
- har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå og helsesvikt hos pasienter med kreft og behov for lindrende pleie
- har kunnskap om organisering av omsorgstjenesten og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasientforløp
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og kan oppdatere sin kunnskap i utviklingsarbeidet i praksisperioden
Kandidaten:
- kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
- kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid til å veilede personer med kreft og behov for lindrende pleie, i mestring når helse og funksjonsevne endres
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning til å informere og veilede brukere, pårørende og kolleger
- kan kartlegge tilstand, ressurser og behov hos pasienter/brukere ved hjelp av standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
Kandidaten:
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved å ivareta brukermedvirkning, pasient/ brukerens integritet og faglig forsvarlighet i praksis
- kan utføre helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og/eller lindrende omsorg etter den pasientens/ brukerens individuelle behov
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til pasienter/ brukere
- kan bidra til å utvikle konkrete tiltak for å bedre kvaliteten på tjenestetilbudet på arbeidsplassen
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
- har utviklet en etisk grunnholdning som viser seg i samhandling med pasient og pårørende preget av respekt, ydmykhet og medmenneskelighet
Student med prosjekt på egen arbeidsplass
- Turnusplan
- Signert praksisavtale
- Signert skjema for midt –og sluttevaluering
- Konkretisere egne læringsutbytter
- 3 logger à maks 1000 ord
- Framdriftsplan/prosjektplan
- Prosjektrapport inkludert refleksjonsnotat for prosjekt på eget arbeidssted 5000 ord +/-10% gruppe, 4000 ord +/-10% individuelt
- Muntlig presentasjon av prosjektet
Student på ekstern arbeidsplass
- Turnusplan
- Signert praksisavtale
- Signert skjema for midt –og sluttevaluering
- Konkretisere egne læringsutbytter
- 3 logger à maks 1000 ord
- To casebeskrivelser fra praksis à 1500 ord +/- 10%
- Refleksjonsnotat maks 1000 ord
- Framføring, arbeidskrav og logg vurderes med godkjent/ ikke godkjent
- Praksis vurderes med bestått/ ikke bestått
- (målsamtale, midtvurdering og sluttvurdering blir gjennomført) Ved fare for ikke bestått skal dette varsles innen halvgått praksisperiode.