20HH05K Praksis

20HH05K Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH05K
    • Studieprogram
      Kreftomsorg og lindrende pleie
    • Studiepoeng
      14
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Introduksjon

Studentene må, i samarbeid med faglærer og praksisveileder, tilpasse læringsutbyttebeskrivelsene til praksisstedets egenart og eget læringsbehov.

Taushetsplikt:

Studenter som gjennomfører sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv og blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13-13f). Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin utdanning ved Fagskolen Innlandet.

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om hva som kjennetegner pasienter med kreft og deres ulike behov for lindrende pleie
  •  har kunnskap om hvordan kompleksitet rundt kreftsykdom gir konsekvenser for omsorgsutøvelsen
  • har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå og helsesvikt hos pasienter med kreft og behov for lindrende pleie
  • har kunnskap om organisering av omsorgstjenesten og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasientforløp 
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og kan oppdatere sin kunnskap i utviklingsarbeidet i praksisperioden
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
  • kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid til å veilede personer med kreft og behov for lindrende pleie, i mestring når helse og funksjonsevne endres
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning til å informere og veilede brukere, pårørende og kolleger
  • kan kartlegge tilstand, ressurser og behov hos pasienter/brukere ved hjelp av standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved å ivareta brukermedvirkning, pasient/ brukerens integritet og faglig forsvarlighet i praksis
  • kan utføre helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og/eller lindrende omsorg etter den pasientens/ brukerens individuelle behov
  • kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til pasienter/ brukere
  • kan bidra til å utvikle konkrete tiltak for å bedre kvaliteten på tjenestetilbudet på arbeidsplassen
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
  • har utviklet en etisk grunnholdning som viser seg i samhandling med pasient og pårørende preget av respekt, ydmykhet og medmenneskelighet
Arbeidskrav

Student med prosjekt på egen arbeidsplass

  • Turnusplan
  • Signert praksisavtale
  • Signert skjema for midt –og sluttevaluering
  • Konkretisere egne læringsutbytter
  • 3 logger à maks 1000 ord
  • Framdriftsplan/prosjektplan
  • Prosjektrapport inkludert refleksjonsnotat for prosjekt på eget arbeidssted 5000 ord +/-10% gruppe, 4000 ord +/-10% individuelt
  • Muntlig presentasjon av prosjektet

Student på ekstern arbeidsplass

  • Turnusplan
  • Signert praksisavtale
  • Signert skjema for midt –og sluttevaluering
  • Konkretisere egne læringsutbytter
  • 3 logger à maks 1000 ord  
  • To casebeskrivelser fra praksis à 1500 ord +/- 10%
  • Refleksjonsnotat maks 1000 ord
Vurdering
  • Framføring, arbeidskrav og logg vurderes med godkjent/ ikke godkjent
  • Praksis vurderes med bestått/ ikke bestått
  • (målsamtale, midtvurdering og sluttvurdering blir gjennomført) Ved fare for ikke bestått skal dette varsles innen halvgått praksisperiode.
Pensumlitteratur
20HH05K Praksis
Litteratur

Dalland, Olav (2020), Metode og oppgaveskriving for studenter

Tilleggslitteratur:

Andersen, Erling S. og Schwenche, Eva (4. utgave 2012), Prosjektarbeid en veiledning for studenter