20HH04N Praksis
20HH04N Praksis
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
 - Emnekode20HH04N
 - StudieprogramRehabilitering
 - Studiepoeng14
 - StudienivåFagskole, nivå 5.1
 - Startsemester2021 Høst
 
 
Taushetsplikt
Studenter som gjennomfører sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv og blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13-13f). Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin opplæring ved fagskole
Studentene må, i samarbeid med faglærer og praksisveileder, tilpasse læringsutbyttebeskrivelsene til praksisstedets egenart og eget læringsbehov.
Studenten:
- har kunnskap om hva som kjennetegner pasienter med behov for rehabilitering
 - har kunnskap om hvordan kompleksitet rundt forskjellige helseutfordringer gir konsekvenser for omsorgsutøvelsen
 - har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå og helsesvikt hos pasienter med behov for rehabilitering
 - har kunnskap om organisering av omsorgstjenesten og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasientforløp
 - har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og kan oppdatere sin kunnskap om rehabilitering i utviklingsarbeidet i praksisperioden
 
Studenten:
- kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
 - kan anvende kunnskap om rehabilitering og habilitering i veiledning og individuell målsetting for å fremme mestring når helse og funksjonsevne endres (sett inn i neste vedlegg)
 - kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning til å informere og veilede brukere, pårørende og kollegaer
 - kan kartlegge tilstand, ressurser og behov hos pasienter/brukere ved hjelp av standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
 
Studenten:
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved å ivareta brukermedvirkning, pasient/ brukerens integritet og faglig forsvarlighet i praksis
 - kan utføre helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og/eller lindrende omsorg etter pasientens/ brukerens individuelle behov
 - kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til pasienter/ brukere
 - kan bidra til å utvikle konkrete tiltak for å bedre kvaliteten på tjenestetilbudet på arbeidsplassen
 - kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
 - har utviklet en etisk grunnholdning som viser seg i samhandling med pasient og pårørende preget av respekt, ydmykhet og medmenneskelighet
 
Leveres i Canvas.
Student med prosjekt på egen arbeidsplass
- Turnusplan
 - Signert praksisavtale
 - Signert skjema for midt –og sluttevaluering
 - Konkretisere egne læringsutbytter
 - 3 logger à maks 1000 ord
 - Framdriftsplan/prosjektplan
 - Prosjektrapport inkludert refleksjonsnotat for prosjekt på eget arbeidssted 5000 ord +/-10% gruppe, 4000 ord +/-10% individuelt
 - Muntlig presentasjon av prosjektet
 
Student på ekstern arbeidsplass
- Turnusplan
 
- Signert praksisavtale
 - Signert skjema for midt –og sluttevaluering
 - Konkretisere egne læringsutbytter
 - 3 logger à maks 1000 ord
 - To casebeskrivelser fra praksis à 1500 ord +/- 10%
 - Refleksjonsnotat maks 1000 ord
 
- Framføring, arbeidskrav og logg vurderes med godkjent/ ikke godkjent
 - Praksis vurderes med bestått/ ikke bestått ((målsamtale, midtvurdering og sluttvurdering blir gjennomført) Ved fare for ikke bestått skal dette varsles senest 3 uker før praksis er slutt.