20HH04M Hovedprosjekt

20HH04M Hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH04M
    • Studieprogram
      Rehabilitering
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Introduksjon

Studentene skal i samråd med læreren konkretisere sin egen læringsutbyttebeskrivelse i henhold til tema for hovedprosjektet og den overordnede læringsutbyttebeskrivelsen for emnet. På studentenes vitnemål skal det stå en kort beskrivelse av fordypningsarbeidet/hovedprosjektet og dets innhold.

 

Studentene skal tilegne seg kunnskap og kompetanse og skrive hovedprosjekt om et selvvalgt tema innenfor læringsutbyttene for emnene og relatert til praksis. Gjennom arbeidet med hovedprosjekt skal studentene knytte teori og praktisk erfaring, drøfte og faglig begrunne sine tiltak og handlingsvalg. På denne måten blir de bevisst egne ferdigheter, kunnskaper og holdninger i arbeidet med brukere, deres pårørende, medarbeidere og andre samarbeidspartnere. At studentene selv velger tema for sitt hovedprosjekt er med å sikre faglig utbytte og engasjement.

Både skriftlig og muntlig presentasjon av eksamen bidrar til at alle studenter får like muligheter til å presentere sin oppgave uavhengig av eventuelle utfordringer relatert til skriftlig eller muntlig framstillingsevne.

Sensurordningen baserer seg på både en skriftlig del og påfølgende muntlig presentasjon. Studenten får også en foreløpig tilbakemelding på skriftlig del før gjennomføring av muntlig eksamen.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • Kan tilegne seg kunnskaper gjennom fordypning innenfor et valgt tema ved å innhente, vurdere og bearbeide teori og drøfte sammenheng mellom teori og praksis
  • Har innsikt i kunnskapsbasert praksis
  • Kan oppdatere sin kunnskap om faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeid med pasienter/brukere med behov for rehabilitering
Ferdigheter

Studenten:

  • Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til arbeid med pasienter/ bruker med behov for rehabilitering
  • Kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over en valgt problemstilling knyttet til arbeid med pasienter/brukere med behov for rehabilitering
  • Kan, innenfor eget ansvarsområde, planlegge, iverksette og evaluere tiltak og aktiviteter for pasienter/ brukere med behov for rehabilitering
Generell kompetanse

Studenten:

  • Har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen helse- og omsorgstjenesten
  • Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at etiske prinsipper begrunnes om drøftes i oppgaven
Arbeidskrav
  • Skriftlig fordypningsoppgave med påfølgende individuell muntlig eksamen
  • Logg
  • Mål, litteraturoversikt og fremdriftsplan skal godkjennes av skolen innen et fastsatt tidspunkt

Studentene/ basisgruppen har tilbud om fire veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav to er obligatoriske. I tillegg kan det arrangeres oppgaveseminar der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder/ faglærer. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig arbeide.

 

Rammer

Skriftlig gruppe-/ individuell besvarelse.

Omfang: 7500 ord +/- 10%

for å kunne fremstille seg til individuell muntlig eksamen må studenten ha bestått teorimodulene, praksis/prosjektperioden og fordypningsoppgave/ hovedprosjekt

 

Eksamen/hovedprosjekt gjennomføres etter følgende plan:

Hovedprosjekt/eksamen kan skrives individuelt eller i gruppe. Den skriftlige besvarelsen etterfølges av en individuell muntlig samtale/eksaminasjon.

Studenter som har fullført og bestått alle arbeidskrav i studiets emner og fått godkjent skriftlig eksamen kan framstilles for muntlig eksaminering.

Skriftlig del vurderes av hovedveileder/faglærer og sensor og gir en karakterantydning før gjennomgang av muntlig eksamen.

Følgende gjelder for fastsetting av endelig karakter etter gjennomført muntlig eksamen:

  • Oppjustering av karakter:

Studenten tar på eget initiativ opp svakheter ved skriftlig del og utdyper eller tilføyer vesentlige momenter.

  • Ingen endring av karakter:

Studenten har en god presentasjon og svarer godt på spørsmål fra faglærer/sensor.

  • Nedjustering av karakter:

Studenten svarer lite utfyllende, kan ikke svare eller svarer feil på spørsmål fra faglærer/sensor.

Dersom det ved muntlig eksamen kommer fram alvorlige mangler på kunnskap eller manglende innsikt i den skriftlige delen, kan dette føre til karakter F (Ikke bestått). Ikke bestått kan gis til tross for god karakterantydning på den skriftlige delen av eksamen.

Faglærer og sensor fastsetter den endelige karakteren og studenten blir meddelt dette umiddelbart.

Begrunnelse for endelig karakter fastsatt etter muntlig eksamen må fremstilles umiddelbart etter at karakter er meddelt. Eventuell klage på karakter følger rutine 1.5.3.5 Klage på sensurvedtak, eksamen. Dersom studenten klager på karakteren og får medhold i dette, må han/hun gå opp til ny muntlig eksamen.

På denne måten ivaretas studentenes mulighet for å presentere sin oppgave både muntlig og skriftlig for å sikre riktig vurdering av studentens læringsutbytte.

Vurdering
  • logg vurderes med godkjent/ikke godkjent
  • på bakgrunn av bestått skriftlig fordypningsoppgave gjennomføres en individuell muntlig eksamen
  • fordypningsoppgaven/ hovedprosjektet og muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor
  • individuell eksamenskarakter settes etter gjennomført muntlig eksamen med gradert karakter A-F
  • fordypningsoppgaven vurderes i forhold til kriteriene 1 - 6
Pensumlitteratur
20HH04M Hovedprosjekt
Litteratur

Dalland, Olav (2020), Metode og oppgaveskriving for studenter

Tilleggslitteratur:

Andersen, Erling S. og Schwenche, Eva (4. utgave 2014), Prosjektarbeid en veiledning for studenter

Selvvalgt litteratur (300 sider)