20HH04L Orginiasjon, system og ledelse
20HH04L Orginiasjon, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH04L
- StudieprogramRehabilitering
- Studiepoeng6
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
Organisering og samhandling i pasientforløpet
- Organisering og ledelse av ulike oppgaver
- Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Saksbehandling
- Pasient- og pakkeforløp
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Yrkesrolle og identitet
- Kunnskapsbasert praksis
- Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
- Utviklingsarbeid
- Kulturmangfold og yrkesutøvelse
- Dokumentasjon og IKT
Kommunikasjon og veiledning
- Relasjons kompetanse
- Kommunikasjon- og veiledningsteknikker
- Grunnleggende pedagogiske prinsipper
- Etisk refleksjon
- Aktivitet og deltagelse
Studenten:
- Har kunnskap om pasient- og pakkeforløp
- Har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
- Har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
- Har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
- Forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Studenten:
- Kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
- Kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
- Kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
- Kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
- Kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
- Kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Studenten:
- Kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
- Kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
- Har forståelse for viktigheten av god dokumentasjon som arbeidsverktøy i yrkesutøvelsen
1. Organisering, system og ledelse
Skriftlig gruppeoppgave 3000 ord +/- 10% + undervisning for medstudenter og lærer, ca 20 min
2. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet,
maks 1000 ord
Rammer
Skriftlige oppgaver leveres i Canvas.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav 1 vurderes med karakter A-F. Arbeidskrav 2 vurderes med godkjent/ikke godkjent
Eide, Hilde og Eide, Tom (2017) Kommunikasjon i relasjoner. Samhandling, konfliktløsning og etikk
Disch Per Gunnar, Gro Lorentzen og Anders Midtsundstad (2017) Aktiv omsorg – samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel
Tveiten, Sissel (2013) Veiledning -mer enn ord
https://helsedirektoratet.no/velferdsteknologi
http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/