20HH04L Orginiasjon, system og ledelse
20HH04L Orginiasjon, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
 - Emnekode20HH04L
 - StudieprogramRehabilitering
 - Studiepoeng6
 - StudienivåFagskole, nivå 5.1
 - Startsemester2021 Høst
 
 
Organisering og samhandling i pasientforløpet
- Organisering og ledelse av ulike oppgaver
 
- Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
 - Saksbehandling
 - Pasient- og pakkeforløp
 
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Yrkesrolle og identitet
 - Kunnskapsbasert praksis
 - Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
 - Utviklingsarbeid
 - Kulturmangfold og yrkesutøvelse
 - Dokumentasjon og IKT
 
Kommunikasjon og veiledning
- Relasjons kompetanse
 - Kommunikasjon- og veiledningsteknikker
 - Grunnleggende pedagogiske prinsipper
 - Etisk refleksjon
 - Aktivitet og deltagelse
 
Studenten:
- Har kunnskap om pasient- og pakkeforløp
 - Har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
 - Har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
 - Har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
 - Forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
 
Studenten:
- Kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
 - Kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
 - Kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
 - Kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
 - Kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
 - Kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
 
Studenten:
- Kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
 - Kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
 - Har forståelse for viktigheten av god dokumentasjon som arbeidsverktøy i yrkesutøvelsen
 
1. Organisering, system og ledelse
Skriftlig gruppeoppgave 3000 ord +/- 10% + undervisning for medstudenter og lærer, ca 20 min
2. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet,
maks 1000 ord
Rammer
Skriftlige oppgaver leveres i Canvas.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav 1 vurderes med karakter A-F. Arbeidskrav 2 vurderes med godkjent/ikke godkjent
Eide, Hilde og Eide, Tom (2017) Kommunikasjon i relasjoner. Samhandling, konfliktløsning og etikk
Disch Per Gunnar, Gro Lorentzen og Anders Midtsundstad (2017) Aktiv omsorg – samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel
Tveiten, Sissel (2013) Veiledning -mer enn ord
https://helsedirektoratet.no/velferdsteknologi
http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/