20HH04L Orginiasjon, system og ledelse

20HH04L Orginiasjon, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH04L
    • Studieprogram
      Rehabilitering
    • Studiepoeng
      6
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Emnets innhold

Organisering og samhandling i pasientforløpet

  • Organisering og ledelse av ulike oppgaver
  • Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
  • Saksbehandling
  • Pasient- og pakkeforløp

 

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Yrkesrolle og identitet
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
  • Utviklingsarbeid
  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • Dokumentasjon og IKT

 

Kommunikasjon og veiledning

  • Relasjons kompetanse
  • Kommunikasjon- og veiledningsteknikker
  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper
  • Etisk refleksjon
  • Aktivitet og deltagelse
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om pasient- og pakkeforløp
  • Har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
  • Har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
  • Har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
  • Forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
  • Kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • Kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
  • Kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
  • Kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
  • Kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
  • Kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
  • Har forståelse for viktigheten av god dokumentasjon som arbeidsverktøy i yrkesutøvelsen
Arbeidskrav

1. Organisering, system og ledelse

Skriftlig gruppeoppgave 3000 ord +/- 10% + undervisning for medstudenter og lærer, ca 20 min

2. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet,
maks 1000 ord

 

Rammer

Skriftlige oppgaver leveres i Canvas.

Vurdering

Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav 1 vurderes med karakter A-F. Arbeidskrav 2 vurderes med godkjent/ikke godkjent

Pensumlitteratur
20HH04L Orginiasjon, system og ledelse
Litteratur

Eide, Hilde og Eide, Tom (2017) Kommunikasjon i relasjoner. Samhandling, konfliktløsning og etikk

 

Disch Per Gunnar, Gro Lorentzen og Anders Midtsundstad (2017) Aktiv omsorg – samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel

 

Tveiten, Sissel (2013) Veiledning -mer enn ord

www.lovdata.no

https://helsedirektoratet.no/velferdsteknologi

http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/

https://www.sintef.no/velferdsteknologi

https://www.helsedirektoratet.no/individuellplan