20HH04K Rehabilitering og hverdagsmestring

20HH04K Rehabilitering og hverdagsmestring

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH04K
    • Studieprogram
      Rehabilitering
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Emnets innhold

Rehabilitering og habilitering av de mest vanlige pasientgrupper

  • Nevrologiske sykdommer
  • Brudd (hoftebrudd, lårhalsbrudd og komplikasjonsfrakturer i rygg)
  • Amputasjoner
  • Kroniske smerter
  • Sammensatte lidelser
  • Hjertelidelser
  • Kreftlidelser
  • Rus og psykiske lidelser
  • Demens

 

Ressurser i rehabiliteringsprosessen

  • Pårørende
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Samfunnets ressurser og tilbud
  • Frivillig arbeid
  • Nettverksgrupper og interesseorganisasjoner

 

Praktiske metoder og redskaper i rehabiliteringsprosessen

  • Personorientert omsorg (egenomsorg)
  • Individuell plan
  • Samtykkekompetanse
  • Aktuelle kartleggingsverktøy
  • Kommunikasjon knyttet til funksjonsnedsettelser hos brukers kommunikasjonsferdigheter
  • Målrettet miljøarbeid
  • Individuelle mål og tiltak (SMART modellen)
  • Aktiv omsorg

 

Rehabilitering

  • Hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
  • Hjelpemidler
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om hverdagsmestring
  • Har kunnskap om ulike fysiske og psykiske funksjonsnedsettelser
  • Har kunnskap om rehabilitering og habilitering av de mest vanlige pasientgrupper
  • Har kunnskap om hverdagsmestring i målrettet miljøarbeid
  • Kan oppdatere sin kunnskap om akutte og kroniske sykdommer og lidelser, diagnostikk og behandlingsprinsipper
Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende ulike kartleggingsverktøy i hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
  • Kan kartlegge behov, iverksette tiltak og veilede bruker og pårørende i rehabiliteringsprosessen
  • Kan finne informasjon og fagstoff om ulike stønader, tjenester og hjelpemidler
  • Kan anvende metoder for personorientert omsorg i rehabilitering- og habiliteringsarbeidet for å sette individuelle mål
Generell kompetanse

Studenten:

  • Har forståelse for viktigheten av aktivitet og deltagelse i arbeidet med hverdagsmestring
  • Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom bruker- og pårørendeperspektiv i rehabiliteringsarbeidet
  • Kan utføre målrettet miljøarbeid i rehabilitering- og habiliteringsarbeidet
  • Kan bygge relasjon med brukere, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere i rehabiliteringsarbeidet
Arbeidskrav

1. Kartleggingsverktøy

Skriftlig gruppeoppgave 2500 ord +/- 10% + undervisning for medstudenter og lærer, ca 20 min

2. Tverrfaglig samarbeid

    Skriftlig individuell oppgave 2500 ord +/- 10%

3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet,
maks 1000 ord

 

Rammer

Skriftlige oppgaver leveres i Canvas.

Vurdering

Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav 1 og 2 vurderes karakter A-F. Arbeidskrav 3 vurderes med godkjent/ikke godkjent

Pensumlitteratur
20HH04K Rehabilitering og hverdagsmestring
Litteratur

Romsland, Inga Grace, Dahl, Birgitta og Slettebø, Åshild (2015) Sykepleie og rehabilitering

Normann, Trine, Johans Tveit Sandvin, Hanne Thommesen (2013) Om rehabilitering, helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset

Tuntland, Hanne og Nils Erik Ness (2014) Hverdagsrehabilitering

Solvang, Per K (2019) (Re)habilitering - terapi, tilrettelegging, verdsetting. Fagbokforlaget. ISBN9788245023725

 

https://www.lhl.no/hjertesykdom/rehabilitering/

https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/mestre-livet-med-kreft/rehabilitering/

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/psykisk-helse-og-rus

https://www.lhl.no/lhl-hjerneslag/livet-etter/rehabilitering-etter-hjerneslag/

https://helsedirektoratet.no/demens/personsentrert-omsorg-og-miljobehandling-ved-demens

 

http://www.afasi.no/  

http://www.afasi.no/Nettbutikk/Bestill-fra-nettbutikken/Brosjyrer-og-hefter/Informasjonshefte-Hva-er-afasi

Helse og sosiallover www.lovdata.no  

Nasjonale planer fra departement og direktorat

 

Tilleggslitteratur

Almås Hallbjørg, Randi Grønseth og Dag-Gunnar Stubberud (2016) Klinisk sykepleie 1 og 2

Disch Per Gunnar, Gro Lorentzen og Anders Midtsundstad (2017) Aktiv omsorg – samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel

Fjerstad, Elin (2010), Frisk og kronisk syk – et psykologisk perspektiv på kronisk sykdom