20HH04K Rehabilitering og hverdagsmestring
20HH04K Rehabilitering og hverdagsmestring
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH04K
- StudieprogramRehabilitering
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
Rehabilitering og habilitering av de mest vanlige pasientgrupper
- Nevrologiske sykdommer
- Brudd (hoftebrudd, lårhalsbrudd og komplikasjonsfrakturer i rygg)
- Amputasjoner
- Kroniske smerter
- Sammensatte lidelser
- Hjertelidelser
- Kreftlidelser
- Rus og psykiske lidelser
- Demens
Ressurser i rehabiliteringsprosessen
- Pårørende
- Tverrfaglig samarbeid
- Samfunnets ressurser og tilbud
- Frivillig arbeid
- Nettverksgrupper og interesseorganisasjoner
Praktiske metoder og redskaper i rehabiliteringsprosessen
- Personorientert omsorg (egenomsorg)
- Individuell plan
- Samtykkekompetanse
- Aktuelle kartleggingsverktøy
- Kommunikasjon knyttet til funksjonsnedsettelser hos brukers kommunikasjonsferdigheter
- Målrettet miljøarbeid
- Individuelle mål og tiltak (SMART modellen)
- Aktiv omsorg
Rehabilitering
- Hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- Hjelpemidler
Studenten:
- Har kunnskap om hverdagsmestring
- Har kunnskap om ulike fysiske og psykiske funksjonsnedsettelser
- Har kunnskap om rehabilitering og habilitering av de mest vanlige pasientgrupper
- Har kunnskap om hverdagsmestring i målrettet miljøarbeid
- Kan oppdatere sin kunnskap om akutte og kroniske sykdommer og lidelser, diagnostikk og behandlingsprinsipper
Studenten:
- Kan anvende ulike kartleggingsverktøy i hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- Kan kartlegge behov, iverksette tiltak og veilede bruker og pårørende i rehabiliteringsprosessen
- Kan finne informasjon og fagstoff om ulike stønader, tjenester og hjelpemidler
- Kan anvende metoder for personorientert omsorg i rehabilitering- og habiliteringsarbeidet for å sette individuelle mål
Studenten:
- Har forståelse for viktigheten av aktivitet og deltagelse i arbeidet med hverdagsmestring
- Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom bruker- og pårørendeperspektiv i rehabiliteringsarbeidet
- Kan utføre målrettet miljøarbeid i rehabilitering- og habiliteringsarbeidet
- Kan bygge relasjon med brukere, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere i rehabiliteringsarbeidet
1. Kartleggingsverktøy
Skriftlig gruppeoppgave 2500 ord +/- 10% + undervisning for medstudenter og lærer, ca 20 min
2. Tverrfaglig samarbeid
Skriftlig individuell oppgave 2500 ord +/- 10%
3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet,
maks 1000 ord
Rammer
Skriftlige oppgaver leveres i Canvas.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav 1 og 2 vurderes karakter A-F. Arbeidskrav 3 vurderes med godkjent/ikke godkjent
Romsland, Inga Grace, Dahl, Birgitta og Slettebø, Åshild (2015) Sykepleie og rehabilitering
Normann, Trine, Johans Tveit Sandvin, Hanne Thommesen (2013) Om rehabilitering, helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset
Tuntland, Hanne og Nils Erik Ness (2014) Hverdagsrehabilitering
Solvang, Per K (2019) (Re)habilitering - terapi, tilrettelegging, verdsetting. Fagbokforlaget. ISBN9788245023725
https://www.lhl.no/hjertesykdom/rehabilitering/
https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/mestre-livet-med-kreft/rehabilitering/
https://helsedirektoratet.no/folkehelse/psykisk-helse-og-rus
https://www.lhl.no/lhl-hjerneslag/livet-etter/rehabilitering-etter-hjerneslag/
https://helsedirektoratet.no/demens/personsentrert-omsorg-og-miljobehandling-ved-demens
Helse og sosiallover www.lovdata.no
Nasjonale planer fra departement og direktorat
Tilleggslitteratur
Almås Hallbjørg, Randi Grønseth og Dag-Gunnar Stubberud (2016) Klinisk sykepleie 1 og 2
Disch Per Gunnar, Gro Lorentzen og Anders Midtsundstad (2017) Aktiv omsorg – samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel
Fjerstad, Elin (2010), Frisk og kronisk syk – et psykologisk perspektiv på kronisk sykdom