20HH04J Forståelse av rehabiliteringsprosessen

20HH04J Forståelse av rehabiliteringsprosessen

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH04J
    • Studieprogram
      Rehabilitering
    • Studiepoeng
      9
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Emnets innhold

Rehabilitering og habilitering

  • Forståelsen av faget rehabilitering i et livsløpsperspektiv
  • Forskjellige perspektiver på helse, f.eks Salutogenese
  • Historisk perspektiv
  • Forebyggende og helsefremmende arbeid
  • Rehabiliteringsprosessen
  • Rehabilitering og Tverrfaglig samarbeid
  • Individets ansvar for aktivitet og deltakelse

 

Rehabilitering på ulike nivåer

  • Rehabilitering på kommunalt nivå
  • Rehabilitering i institusjon, spesialisthelsetjenesten og hjemmebasert omsorg
  • Minoritets- og migrasjonshelse
  • Aktuelle styringsdokumenter og lovverk

 

Å leve med funksjonsnedsettelse

  • Identitet
  • Kommunikasjon for motivasjon og endring (Løsningsfokusert terapi, motiverende samtale og personsentrert omsorg)
  • Verdighet og deltakelse
  • Brukermedvirkning
  • Empowerment
  • Fysisk betingede reaksjoner: personlig hygiene, ernæring, aktivitet
  • Psykisk betingede reaksjoner: tap, sorg og krisereaksjoner, intimitet og traumer
  • Mentale og kognitive reaksjoner
  • Smerter og smertelindring
  • ADL og mestring av daglige aktiviteter
  • GAP-modellen: sammenheng og forskjeller på begrepet funksjonshemning og funksjonsnedsettelse
  • Ulike funksjonshemminger

 

 

 

Hjelpemidler og tilrettelegging i hverdagen

  • Universell utforming
  • Velferdsteknologi/og helseteknologi

 

Pasient- og pårørendearbeid

  • Familie og nettverk
  • Samarbeid med skole og arbeid
  • Sosialt samvær og deltagelse med jevnaldrende
  • Veiledning
  • Pasient- bruker- og pårørenderolle
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om habilitering og rehabilitering i historisk-, nåværende- og fremtidsrettet perspektiv
  • Har kunnskap om funksjonshemming og funksjonsnedsettelse
  • Har kunnskap om fysiske- og psykiske betingede reaksjoner
  • Har kunnskap om minoritets- og migrasjonshelse
  • Har innsikt i hjelpemidler og tilrettelegging av disse
  • Har innsikt i rehabiliteringsarbeid på ulike nivå og gangen i pasientforløp
  • Forstå viktigheten av helsefremmende og forebyggende arbeid
  • Forstår viktigheten av helsefremmende arbeid og forebyggende arbeid for å fremme mestring, selvstendighet og deltagelse
  • Kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi/ og helseteknologi samt bruken av dette for å gi brukeren opplevelse av mestring og økt livskvalitet
Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende faglig kunnskap om smerter og smertelindring i observasjon, omsorg og sykepleie til brukeren
  • Kan kartlegge hvordan funksjonsnedsettelse påvirker brukers aktivitet og deltagelse
  • Kan finne informasjon om hvordan det er å leve med fysiske, psykososiale og kognitive konsekvenser/ følgetilstander
  • Kan anvende kunnskap om veiledning i møte med bruker og pårørende i rehabiliteringsarbeidet
  • Kan anvende kunnskap om rehabilitering slik at bruker kan gjenvinne og opprettholde best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse
Generell kompetanse

Studenten:

  • Har forståelse for hvordan et sammensatt sykdomsbilde kan påvirke pasientens behov for omsorg og sykepleie
  • Kan bygge relasjoner med brukere og pårørende for å gi omsorg og pleie til pasienter som opplever fysiske- eller psykisk betingede reaksjoner
  • Kan utføre rehabiliteringsarbeid som fremmer brukerens verdighet, deltagelse og mestring
Arbeidskrav

1. Funksjonshemming og funksjonsnedsettelse

    Skriftlig gruppeoppgave 3000 ord +/- 10% + muntlig framlegg

2. Aktivitet og deltakelse

    Skriftlig individuell oppgave 2500 ord +/- 10%

3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet.

maks 1000 ord

 

Rammer

Skriftlige oppgaver leveres i Canvas.

Vurdering

Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav 1 og 2 vurderes karakter A-F. Arbeidskrav 3 vurderes med godkjent/ikke godkjent

Pensumlitteratur
20HH04J Forståelse av rehabiliteringsprosessen
Litteratur

Tuntland, Hanne og Nils Erik Ness (2014) Hverdagsrehabilitering

Normann, Trine, Sandvin og Thommesen (2013) Om rehabilitering, helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset

Lingås, Lars Gunnar (2013) Ansvar for likeverd - Etikk i tverrfaglig arbeid med habilitering og rehabilitering

Haugan, Gørill og Rannestad, Toril (2014) Helsefremming i kommunehelsetjenesten.

Bredland, Ebba, Linge og Vik (2011) Det handler om verdighet og deltagelse

Solvang, Per K (2019) (Re)habilitering - terapi, tilrettelegging, verdsetting. Fagbokforlaget. ISBN9788245023725

Generelle styringsdokumenter

www.lovdata.no

www.helsekompetanse.no

 

Tilleggslitteratur

Fjerstad, Elin (2010) Frisk og kronisk syk – et psykologisk perspektiv på kronisk sykdom

Tuntland, Hanne (2011/2012) Grunnbok i ADL for sykepleiere.
ISBN 9788276349696