20HH04J Forståelse av rehabiliteringsprosessen
20HH04J Forståelse av rehabiliteringsprosessen
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH04J
- StudieprogramRehabilitering
- Studiepoeng9
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
Rehabilitering og habilitering
- Forståelsen av faget rehabilitering i et livsløpsperspektiv
- Forskjellige perspektiver på helse, f.eks Salutogenese
- Historisk perspektiv
- Forebyggende og helsefremmende arbeid
- Rehabiliteringsprosessen
- Rehabilitering og Tverrfaglig samarbeid
- Individets ansvar for aktivitet og deltakelse
Rehabilitering på ulike nivåer
- Rehabilitering på kommunalt nivå
- Rehabilitering i institusjon, spesialisthelsetjenesten og hjemmebasert omsorg
- Minoritets- og migrasjonshelse
- Aktuelle styringsdokumenter og lovverk
Å leve med funksjonsnedsettelse
- Identitet
- Kommunikasjon for motivasjon og endring (Løsningsfokusert terapi, motiverende samtale og personsentrert omsorg)
- Verdighet og deltakelse
- Brukermedvirkning
- Empowerment
- Fysisk betingede reaksjoner: personlig hygiene, ernæring, aktivitet
- Psykisk betingede reaksjoner: tap, sorg og krisereaksjoner, intimitet og traumer
- Mentale og kognitive reaksjoner
- Smerter og smertelindring
- ADL og mestring av daglige aktiviteter
- GAP-modellen: sammenheng og forskjeller på begrepet funksjonshemning og funksjonsnedsettelse
- Ulike funksjonshemminger
Hjelpemidler og tilrettelegging i hverdagen
- Universell utforming
- Velferdsteknologi/og helseteknologi
Pasient- og pårørendearbeid
- Familie og nettverk
- Samarbeid med skole og arbeid
- Sosialt samvær og deltagelse med jevnaldrende
- Veiledning
- Pasient- bruker- og pårørenderolle
Studenten:
- Har kunnskap om habilitering og rehabilitering i historisk-, nåværende- og fremtidsrettet perspektiv
- Har kunnskap om funksjonshemming og funksjonsnedsettelse
- Har kunnskap om fysiske- og psykiske betingede reaksjoner
- Har kunnskap om minoritets- og migrasjonshelse
- Har innsikt i hjelpemidler og tilrettelegging av disse
- Har innsikt i rehabiliteringsarbeid på ulike nivå og gangen i pasientforløp
- Forstå viktigheten av helsefremmende og forebyggende arbeid
- Forstår viktigheten av helsefremmende arbeid og forebyggende arbeid for å fremme mestring, selvstendighet og deltagelse
- Kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi/ og helseteknologi samt bruken av dette for å gi brukeren opplevelse av mestring og økt livskvalitet
Studenten:
- Kan anvende faglig kunnskap om smerter og smertelindring i observasjon, omsorg og sykepleie til brukeren
- Kan kartlegge hvordan funksjonsnedsettelse påvirker brukers aktivitet og deltagelse
- Kan finne informasjon om hvordan det er å leve med fysiske, psykososiale og kognitive konsekvenser/ følgetilstander
- Kan anvende kunnskap om veiledning i møte med bruker og pårørende i rehabiliteringsarbeidet
- Kan anvende kunnskap om rehabilitering slik at bruker kan gjenvinne og opprettholde best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse
Studenten:
- Har forståelse for hvordan et sammensatt sykdomsbilde kan påvirke pasientens behov for omsorg og sykepleie
- Kan bygge relasjoner med brukere og pårørende for å gi omsorg og pleie til pasienter som opplever fysiske- eller psykisk betingede reaksjoner
- Kan utføre rehabiliteringsarbeid som fremmer brukerens verdighet, deltagelse og mestring
1. Funksjonshemming og funksjonsnedsettelse
Skriftlig gruppeoppgave 3000 ord +/- 10% + muntlig framlegg
2. Aktivitet og deltakelse
Skriftlig individuell oppgave 2500 ord +/- 10%
3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet.
maks 1000 ord
Rammer
Skriftlige oppgaver leveres i Canvas.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav 1 og 2 vurderes karakter A-F. Arbeidskrav 3 vurderes med godkjent/ikke godkjent
Tuntland, Hanne og Nils Erik Ness (2014) Hverdagsrehabilitering
Normann, Trine, Sandvin og Thommesen (2013) Om rehabilitering, helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset
Lingås, Lars Gunnar (2013) Ansvar for likeverd - Etikk i tverrfaglig arbeid med habilitering og rehabilitering
Haugan, Gørill og Rannestad, Toril (2014) Helsefremming i kommunehelsetjenesten.
Bredland, Ebba, Linge og Vik (2011) Det handler om verdighet og deltagelse
Solvang, Per K (2019) (Re)habilitering - terapi, tilrettelegging, verdsetting. Fagbokforlaget. ISBN9788245023725
Generelle styringsdokumenter
Tilleggslitteratur
Fjerstad, Elin (2010) Frisk og kronisk syk – et psykologisk perspektiv på kronisk sykdom
Tuntland, Hanne (2011/2012) Grunnbok i ADL for sykepleiere.
ISBN 9788276349696