20BP02A Forbedringsprosesser og mellommenneskelig samspill i egen bedrift
20BP02A Forbedringsprosesser og mellommenneskelig samspill i egen bedrift
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20BP02A
- StudieprogramForbedringsprosesser og mellommenneskelig samspill i egen bedrift - bransjeprogram
- Studiepoeng7,5
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Høst
Verdiskaping
- Verdikjeder
- Logistikk
- Kvalitet
- Prosessflyt, produksjonsplanlegging
- Tapsanalyser
- Forbedringspotensial
- Kalkulasjon
- Endringsprosesser
- Industriell produksjon
HMS
- HMS og arbeidsmiljøforhold ved bedrift i utvikling
Bærekraft og miljø
- Miljøaspekter
- Bærekraft
- Gjenbruk, resirkulering, avfallshåndtering
Organisasjon og roller
- Organisasjon, roller, ansvar, myndighet, vikarer og back-up
- Intern kompetanseoverføring, lære å lære bort
- Nyskaping og innovasjon
Kandidaten
- har forståelse for verdikjeden
- har kjennskap til organisasjonsteori og organisasjonskultur
- har kjennskap til enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger og budsjettering
- har kjennskap til bransjens økonomiske utvikling
- har kunnskap om kvalitet og HMS som en viktig del av planlegging og utførelse
- har kunnskap om registrering og oppfølging av avvik
- kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav
- har kunnskap om miljøpåvirkning og håndtering av de produkter og prosesser som produksjonen medfører
Kandidaten
- kan vurdere menneskelige, arbeidsmiljømessige, etiske og økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov
- kan formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan sette opp enkle kalkyler
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff angående aktuelle arbeidsoppgaver
- kan arbeide tverrfaglig og prosjektorientert
- kan instruere og veilede andre
Kandidaten
- kan, alene og i samarbeid med andre planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeidsoppgaver og prosesser
- kan utarbeide og følge opp planer
- kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte, og kan utveksle faglige synspunkter
- kan bidra til bedriftens utvikling ved å følge med på faglig og teknisk utvikling i bransjen og faget
- kan delta i planlegging og oppfølging av HMS og kvalitetskrav, i tråd med etiske krav og retningslinjer
- har et bevisst forhold til egne ferdigheter og kunnskaper og evner å vise en tverrfaglig forståelse
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Studiet har flere arbeidskrav. To er besvarelse på oppgaver som skal leveres etter hver av mellomperiodene mellom samlingene. Et tredje er at studenten skal levere et refleksjonsnotat mot slutten av utdanningen. Vurderingen av disse innleveringene danner grunnlag for om emnet blir bestått/ikke bestått.