20BP01A Digitale verktøy og mellommenneskelig samspill i egen bedrift
20BP01A Digitale verktøy og mellommenneskelig samspill i egen bedrift
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20BP01A
- StudieprogramDigitale verktøy og mellommenneskelig samspill i egen bedrift
- Studiepoeng7,5
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Vår
Digitale verktøy og tegningsforståelse
- Regneark
- Skriveprogram
- Samskriving og kommunikasjon, inkl noe teknisk engelsk
- Digitale møter
- Datastruktur, fillagring, back-up rutiner, aktiv bruk av internett, smarttelefon, og nettbrett til dokumentasjon og kommunikasjon
- Tegne- og modelleringsverktøy
- Tegningsforståelse
Produksjons - og prosessforståelse
- Produksjonsgrunnlag, inkl materiallære/ egenskaper og muligheter/ bygningsfysikk
- Prosessforståelse, maskinering
- Samhandling, samvirke konstruktør - operatør – montør
Kandidaten
- har kjennskap til relevante dataverktøy som benyttes ved kommunikasjon
- har kjennskap til norsk og engelsk fagterminologi innen sitt fagområde
- har kjennskap til kritisk bruk av kilder
- har kjennskap til enkle regnskapsprinsipper
- har innsikt i produksjonsprosessen i sin helhet og kjenner sin rolle og sitt eget arbeids betydning for prosessen og det ferdige produkt
- har forståelse for «riktig kvalitet» på produkt inn-, i - og ut av bedrift
- har kjennskap til materialene, kjemikalier og utstyr som benyttes i prosessen, og egenskaper med muligheter og begrensninger
Kandidaten
- kan grunnleggende bruk av regneark
- kan grunnleggende bruk av tekstbehandlingsprogram
- kan grunnleggende bruk av tegne- og modelleringsverktøy
- kan lese og tolke aktuelle tegninger og skisser og bruke dette i praktisk arbeid
- kan planlegge, bygge opp og vedlikeholde strukturer for lagring og deling av data som filer, mapper, disk- og skylagring
- kan kommunisere krav til eget produksjonsgrunnlag til foregående og etterfølgende ledd i verdikjeden
Kandidaten
- kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte
- kan planlegge og delta i deling av kunnskap
- kan utvise etikk og gode holdninger i arbeidslivet
- kan vurdere behov for utvikling av egen kompetanse
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Studiet har flere arbeidskrav. To er besvarelse på oppgaver som skal leveres etter hver av mellomperiodene mellom samlingene. Et tredje er at studenten skal levere et refleksjonsnotat mot slutten av utdanningen. Vurderingen av disse innleveringene danner grunnlag for emnekarakteren som kommer på vitnemålet.
Dessuten kan studenten bli trukket ut til en muntlig presentasjon av et eget arbeid som er gjort i løpet av studiet, noe som også vil inngå i vurderingen av emnekarakter.