Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

20AL01Y Markedsplanlegging

20AL01Y Markedsplanlegging

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Emnekode
      20AL01Y
    • Studieprogram
      Økonomi og ledelse
    • Studiepoeng
      6
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Tema

Markedsføringsstrategi

Markedsanalyse og prognoser

Målgruppevalg

Merkevareledelse

Emnets innhold

Tema 1 Markedsføringsstrategi

  • Rammebetingelser
  • Strategisk planlegging
  • Posisjonering

Tema 2 Markedsanalyse og prognoser

  • Innsamling av data
  • Utforming av undersøkelser
  • Analyseteknikker
  • Rapportering

Tema 3 Målgruppevalg

  • Segmentering
  • Personas
  • Kundeverdi
  • Kommunikasjon

Tema 4 Merkevareledelse

  • Merkevare
  • Omdømmebygging
  • Relasjonsmarkedsføring/CRM
  • Samfunnsansvar, etikk og lovverk
  • Bærekraft og Sirkulærøkonomi
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap som er nødvendig for å utarbeide en strategisk og helhetlig markedsplan
  • har kunnskap om segmentering, målmarkeder og posisjoneringsstrategier
  • har kjennskap til ulike markedsstrategier og hvilke som kan være hensiktsmessige i ulike situasjoner og kontekster
  • kjenner til hvordan globaliseringen påvirker bedriftenes rammebetingelser for å bli bedre i stand til å møte denne type utfordringer
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan utarbeide en markedsplan som viser hvilke muligheter og utfordringer virksomheten står overfor
  • kan gjøre en grundig analyse av markedet og virksomhetens markedsføring, herunder markedsføringens effektivitet og lønnsomhet
  • kan gjennomføre en markedsundersøkelse, vurdere markedsdata og anvende slik informasjon i arbeidet med å utarbeide markedsstrategi
  • kan utarbeide en handlingsplan med hovedaktiviteter for markedsføringen
  • kan utarbeide en kampanjeplan med tilhørende budsjett
Generell kompetanse

Kandidaten

  • evner å identifisere konkrete endringer i markedet og kan kommunisere disse i egen organisasjon
  • kan beskrive etiske dilemmaer innen markedsføring

forstår hvordan gode relasjoner til kunder og andre samarbeidspartnere kan bygges

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

  • aktiv deltakelse i opplæringen
  • bidra til læring i gruppen/klassen
  • aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
  • alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Pensumlitteratur
20AL01Y Markedsplanlegging