20AL01Y Markedsplanlegging
20AL01Y Markedsplanlegging
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLedelsesfag
- Emnekode20AL01Y
- StudieprogramØkonomi og ledelse
- Studiepoeng6
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2024 Høst
Tema 1 Markedsføringsstrategi
- Rammebetingelser
- Strategisk planlegging
- Posisjonering
Tema 2 Markedsanalyse og prognoser
- Innsamling av data
- Utforming av undersøkelser
- Analyseteknikker
- Rapportering
Tema 3 Målgruppevalg
- Segmentering
- Personas
- Kundeverdi
- Kommunikasjon
Tema 4 Merkevareledelse
- Merkevare
- Omdømmebygging
- Relasjonsmarkedsføring/CRM
- Samfunnsansvar, etikk og lovverk
- Bærekraft og Sirkulærøkonomi
Kandidaten
- har kunnskap som er nødvendig for å utarbeide en strategisk og helhetlig markedsplan
- har kunnskap om segmentering, målmarkeder og posisjoneringsstrategier
- har kjennskap til ulike markedsstrategier og hvilke som kan være hensiktsmessige i ulike situasjoner og kontekster
- kjenner til hvordan globaliseringen påvirker bedriftenes rammebetingelser for å bli bedre i stand til å møte denne type utfordringer
Kandidaten
- kan utarbeide en markedsplan som viser hvilke muligheter og utfordringer virksomheten står overfor
- kan gjøre en grundig analyse av markedet og virksomhetens markedsføring, herunder markedsføringens effektivitet og lønnsomhet
- kan gjennomføre en markedsundersøkelse, vurdere markedsdata og anvende slik informasjon i arbeidet med å utarbeide markedsstrategi
- kan utarbeide en handlingsplan med hovedaktiviteter for markedsføringen
- kan utarbeide en kampanjeplan med tilhørende budsjett
Kandidaten
- evner å identifisere konkrete endringer i markedet og kan kommunisere disse i egen organisasjon
- kan beskrive etiske dilemmaer innen markedsføring
- forstår hvordan gode relasjoner til kunder og andre samarbeidspartnere kan bygges
Følgende arbeidskrav gjelder:
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle spesifikke arbeidskrav i emnet, som innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.