20AL01V Kostnadsstyring
20AL01V Kostnadsstyring
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLedelsesfag
- Emnekode20AL01V
- StudieprogramØkonomi og ledelse
- Studiepoeng4
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2025 Vår
Tema 1 Kalkyler
- Formål med for- og etterkalkyler
- Kalkylemetoder: divisjonskalkulasjon, selvkostmetoden, bidragsmetoden, ABC-kalkyler
- Kostnadsteori
Tema 2 Resultatbudsjett og driftsbudsjett
- Resultatbudsjettets oppbygging og formål
- Metoder for å budsjettere variable og faste kostnader
Tema 3 Driftsregnskap
- Driftsregnskapets formål og innhold samt hva som skiller driftsregnskapet fra finansregnskapet
- Oppbygging av driftsregnskapet
- Grunnleggende avviksanalyse (budsjettkontroll)
Tema 4 Økonomispill
En oppsummering av de viktigste elementene innen økonomistyring i en bedrift ved bruk av Økonomi Illustrator
Kandidaten
- har gode kunnskaper om kalkyler, herunder divisjonskalkulasjon, selvkostkalkyler, bidragskalkyler
- har kjenskap til ABC-kalkylens styrker og svakheter
- har kunnskap om forskjellen på driftsregnskap og finansregnskap
- har kunnskap om resultatbudsjett og likviditetsbudsjett
- kjenner til nullpunktsanalyse
- har kunnskap om metodikk for å budsjettere kostnader
Kandidaten
- kan lage en for- og etterkalkyle for en bedrift
- kan sette opp et driftsregnskap etter selvkost- og bidragsmetoden
- kan gjennomføre avviksanalyse i et driftsregnskap
- kan lage et enkelt resultatbudsjett for en bedrift
Kandidaten
- er i stand til å vurder hvilken kalkylemetode som egner seg best for en gitt bedrift og kunne argumentere for dette
- kan forklare avvikene i et driftsregnskap, relatere avvikene til bedriftens ulike funksjoner samt foreslå korrigerende tiltak
- forstår hvordan budsjetter brukes i bedriftens planlegging og resultatoppfølging
- forstår hvordan nullpunktsanalysen kan brukes i budsjettarbeidet
Følgende arbeidskrav gjelder:
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle spesifikke arbeidskrav i emnet, som innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.