00TT56A Realfaglige redskap
00TT56A Realfaglige redskap
- Emnebeskrivelse
- FagområdeTeknologifag
 - Emnekode00TT56A
 - StudieprogramIndustriell digitalisering
 - Studiepoeng10
 - StudienivåFagskole
 - Startsemester2022 Høst
 
 
I henhold til Nasjonal plan – generell del skal emnet integreres i den aktuelle fagretningen, gjennom å anvende matematiske og fysiske temaer i relevante faglige problemstillinger gjennom hele studiet.
Algebra
- Regning med fortegn, behandling av bokstavuttrykk, brøkregning, tall på standardform, prefikser, potenser og røtter
 
Likninger
- Forskjellige grader, en og to ukjente, grafisk løsning av likningssett
 - Tilpassing og omgjøring av formler
 - Eksponentiallikninger, naturlige logaritmer
 - Ulikheter
 
Praktiske problemstillinger
- Areal, omkrets og volum
 - Måleenheter, bruk av SI-systemet
 - Prosentregning
 - Vurdering av nøyaktighet, usikkerhet og gjeldende siffer
 - Formlikhet
 
Funksjonslære
- Grafisk (GeoGebra) og analytisk behandling av lineære, rasjonale, eksponential- og polynom-funksjoner
 - Derivasjon og drøfting av polynomfunksjoner
 - Bruke GeoGebra til behandling av mer kompliserte funksjoner, integrasjon og regresjon
 
Trigonometri
- Pytagoras' setning
 - Sinus, cosinus og tangens
 - Ulike vinkelmål
 - Enhetssirkelen, sinussetningen, cosinussetningen og arealsetningen
 
Energi
- Kinetisk og potensiell energi
 - Beregning av arbeid, effekt og virkningsgrad
 
Termofysikk
- Faser og faseoverganger
 - Varme og indre energi
 - Loven om energibevaring og termofysikkens 1. hovedsetning
 - Varmekapasitet og kalorimetri
 
Kraft og bevegelse
- Kraftbegrepet
 - Newtons lover
 - Akselerasjon og fart
 - Rotasjon og sirkelbevegelse
 
Fysikk i væsker og gasser
- Trykk
 - Oppdrift
 - Tilstandslikning for gasser
 
Kandidaten
- har kunnskap om realfaglig terminologi, formler og prinsipper
 - har kunnskap om realfaglige beregninger og overslag med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagfeltet
 - har kunnskap om gyldighetsområdet til matematiske og fysiske lover innenfor pensumets rammer
 
Kandidaten
- kan vise til aktuelle tabeller og formelsamlinger for å løse realfaglige problemstillinger
 - kan gjøre rede for relevante regneoperasjoner og finne digitale verktøy til å presentere realfaglige problemstillinger, beregninger og løsninger samt grafiske fremstillinger
 - kan vurdere resultat av eget og andres arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover og prinsipper
 
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og løse realfaglige oppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe (i tråd med faglige og yrkesetiske krav og retningslinjer)
 
| Aktivitet | Varighet | Studieform | 
|---|---|---|
Undervisning/veiledning  | 187 Time(r)  | Heltid  |  
Selvstudium  | 73 Time(r)  | Heltid  |  
Undervisning/veiledning  | 150 Time(r)  | Deltid  |  
Selvstudium  | 110 Time(r)  | Deltid  |  
Undervisning/veiledning  | 50 Time(r)  | Nettbasert med samlinger  |  
Selvstudium  | 162 Time(r)  | Nettbasert med samlinger  |  
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger  | 48 Time(r)  | Nettbasert med samlinger  |  
Retningsgivende liste med forbehold om endringer. Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart og legges ut på skolens nettsider.
Ekern T. & Guldahl Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: Fagbokforlaget. ISBN: 9788256269518.
Ekern T. & Guldahl Ø. (2020). Matematikk for fagskolen (3.utg.). Oslo: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245034196.
Haugan J. & Aamot E. (2011). Gyldendals tabeller og formler i fysikk. Oslo: Gyldendal undervisning. ISBN: 9788205419193.
Anbefalt kalkulator: CASIO fx-991EX CLASSWIZ
Digitale verktøy: (Gratis studentlisens)
- MathType
 - GeoGebra
 - MS Excel
 - Aktuelle digitale sensor/måleverktøy til bruk i lab-øvelser