00TT05B Yrkesrettet kommunikasjon
00TT05B Yrkesrettet kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- FagområdeTeknologifag
- Emnekode00TT05B
- StudieprogramIndustriell teknologiledelse
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2024 Høst
Norsk
-
Studieteknikk
-
God skriftlig og muntlig kommunikasjon: godt og presist språk - sammenheng, flyt, skriveregler og kommunikasjonsmodellen
-
Struktur, leservennlig/visuell layout
-
Mål- og mottakerbevissthet
-
Benytte yrkesrelevante sjangre som f.eks. møteinnkalling og -referat, søknader, CV, logg, tekstreferat, artikkel, debatt, instruksjoner, veiledning, presentasjoner, prosjektrapport og visuelle sjangre
-
Argumentasjon og drøfting
-
Planlegge, gjennomføre, presentere og reflektere over tverrfaglige prosjekter
-
Prosjektarbeid: prosjektledelse, samarbeidslæring
-
Kritisk kildebruk
-
Søking, bearbeiding og presentasjon av teori og innsamlet data (metode)
-
IKT, herunder samhandlings-, tekstbehandlings- og presentasjonsverktøy
-
Konstruktive tilbakemeldinger
-
Refleksjon over egen læring
-
Etiske refleksjoner knyttet til yrkesutøvelsen
Engelsk
-
Grammatikk, setningsoppbygging og fagterminologi
-
Forståelse av tekster og produksjon av egne tekster
-
Tverrkulturell forståelse
-
Diskusjoner, presentasjoner og gruppearbeid
-
Refleksjon over egen læring
Kandidaten
-
har kunnskap om språket som verktøy for god kommunikasjon
-
kjenner til norsk og engelsk fagterminologi
-
har kunnskap om metode og datainnhenting
-
har kunnskap om hva som kjennetegner godt nettvett og kritisk bruk av kilder
-
har kunnskap om gruppearbeid og gruppeprosesser
-
har oppdatert kunnskap om relevante IKT-verktøy
Kandidaten
-
kan bruke engelsk og norsk skriftlig og muntlig i yrkesrelevante sjangre
-
Kan bruke relevante IKT-verktøy
-
kan arbeide tverrfaglig og prosjektorientert
-
kan holde presentasjoner og innlegg i ulike fora
-
kan instruere og veilede andre
Kandidaten
-
kan kommunisere tydelig og forståelig
-
kan samarbeide om, planlegge, gjennomføre og presentere et prosjekt
-
kan diskutere og argumentere rundt yrkesetiske problemstillinger
-
kan reflektere individuelt og i gruppe og relatere læringsarbeidet til eget fagområde
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.