00TI02B BIM (Bygnings-Informasjons-Modellering)
00TI02B BIM (Bygnings-Informasjons-Modellering)
- Emnebeskrivelse
- FagområdeInformasjonsmodellering (BIM)
 - Emnekode00TI02B
 - StudieprogramBIM
 - Studiepoeng30
 - StudienivåFagskole, nivå 5.1
 - Startsemester2022 Høst
 
 
3D-modellering og bearbeiding av informasjon
IFC bearbeiding og modellkontroll
Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon, standarder og byggesøknad
Studenten
- kjenner til ulike BIM-program som er i vanlig bruk i bransjen og kan identifisere programmenes sterke og svake sider
 - kjenner til metoder for prosjektoppstart.
 - kjenner til hvordan BIM-modeller brukt i produksjon kan bedre kvaliteten på byggeplass
 - har kjennskap til hvordan modenhetsnivå (MMI/LOD) i digitale modeller påvirkes av fasene i et byggeprosjekt
 - har kunnskap om "åpen-BIM" som konsept for tverrfaglig samhandling med åpne standarder, og hvordan IFC-formatet kan anvendes til tverrfaglig samhandling
 - har kunnskap om 3-dimensjonale koordinatsystemer i programmene
 - har kunnskap om hvordan kvaliteten på en IFC-fil kan variere og har kjennskap til oppbygging av IFC-formatet
 - har en grunnleggende tegningsforståelse og skal kunne lese og tyde byggetegninger
 - kan benytte egen fagkompetanse, standarder og kunnskapssystemer i utviklingen av en BIM-modell
 - kjenner til kravene til tegningsgrunnlag i en søknadsprosess
 - kjenner til ulike kontraktsforhold og entrepriseformer
 - kjenner til merkesystemer i byggeprosjekter, deriblant TFM
 
Studenten
- kan ta i bruk flere ulike modelleringsprogrammer for å modellere først og fremst bygninger og noe teknisk installasjon
 - kan høste tegninger, skjemaer og informasjon som kan brukes til analyse ut fra BIM-modeller
 - kan benytte digitale underlag i ulike formater
 - kan framstille, anvende og berike BIM-modeller
 - kan tilrettelegge en modell for bruk på byggeplass samt for visning i AR og VR
 - kan kartlegge behov i et BIM-prosjekt for å gi råd om rasjonell anvendelse av BIM-metoder og verktøy i prosjekter
 - kan vurdere kvaliteten på en IFC-modell
 - kan anvende IFC-filer i analyseprogrammer
 - kan anvende IFC og andre relevante formater til kvalitetskontroll og modellsjekking
 - kan overføre filer fra BIM-programmer til andre programmer, med vekt på forarbeid/tilrettelegging i det programmet det eksporteres fra og etterarbeid/tilrettelegging i det programmet det importeres til
 - kan anvende modellviewere/-sjekkere for koordinering og kvalitetssikring
 - kan fra BIM-modellen lage entydige tegninger i riktig målestokk med relevant informasjon og målsetting
 - kan framstille enkle detaljtegninger
 - kan foreta valg i modelleringsprosessen basert på tabeller, aktuelle norske standarder og bransjenormer og oppslag i kunnskapssystemer
 - kan fra BIM-modeller framstille tegninger for en søknadsprosess
 
Studenten
- har utviklet spesialisert digital kompetanse i flere ulike BIM-program, særlig for modellering av bygninger slik at han/hun kan modellere raskt, effektivt og nøyaktig
 - kan veilede og støtte i bruk av BIM-programmer
 - har utviklet digital kompetanse i bearbeiding og høsting av informasjon fra BIM-modell
 - har utviklet kompetanse i allsidig og effektiv anvendelse av programvare for tverrfaglig modellkontroll og modellsjekking som hovedsakelig foregår innenfor åpne formater
 - kan utvikle arbeidsmetoder innen modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings-/byggeprosess etter kundens kvalitetskrav, etter det etterspurte BIM-detaljeringsnivået og etter de ulike målgruppenes behov
 - kjenner til bygningskroppens oppbygging og tekniske fagenes særegenhet slik at han/hun kan samarbeide effektivt og riktig med andre yrkesgrupper i en felles digital modell
 - har utviklet en forståelse og praksis for at en BIM-modell skal kunne dokumenteres med standarder, kunnskapssystemer el.l.
 
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
| Aktivitet | Varighet | Studieform | 
|---|---|---|
Undervisning/veiledning  | 561 Time(r)  | Heltid  |  
Selvstudium  | 219 Time(r)  | Heltid  |  
Undervisning/veiledning  | 150 Time(r)  | Nettbasert med samlinger  |  
Selvstudium  | 486 Time(r)  | Nettbasert med samlinger  |  
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger  | 144 Time(r)  | Nettbasert med samlinger  |