00TE13B Yrkesrettet kommunikasjon
00TE13B Yrkesrettet kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- FagområdeElektro
- Emnekode00TE13B
- StudieprogramElkraft
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2025 Høst
I henhold til Nasjonal plan – generell del skal redskapsemnene integreres i de øvrige emnene.
Norsk
-
Studieteknikk
-
God skriftlig og muntlig kommunikasjon: godt og presist språk - sammenheng, flyt, skriveregler og kommunikasjonsmodellen
-
Struktur, leservennlig/visuell layout
-
Mål- og mottakerbevissthet
-
Benytte yrkesrelevante sjangre som f.eks. møteinnkalling og -referat, søknader, CV, logg, tekstreferat, artikkel, debatt, instruksjoner, veiledning, presentasjoner, prosjektrapport og visuelle sjangre
-
Argumentasjon og drøfting
-
Planlegge, gjennomføre, presentere og reflektere over tverrfaglige prosjekter
-
Prosjektarbeid: prosjektledelse, samarbeidslæring
-
Kritisk kildebruk
-
Søking, bearbeiding og presentasjon av teori og innsamlet data (metode)
-
IKT, herunder samhandlings-, tekstbehandlings– og presentasjonsverktøy
-
Konstruktive tilbakemeldinger
-
Refleksjon over egen læring
-
Etiske refleksjoner knyttet til yrkesutøvelsen
Engelsk
-
Grammatikk, setningsoppbygging og fagterminologi
-
Forståelse av tekster og produksjon av egne tekster
-
Tverrkulturell forståelse
-
Diskusjoner, presentasjoner og gruppearbeid
-
Refleksjon over egen læring
Kandidaten
-
har kunnskap om språket som verktøy for god kommunikasjon
-
kjenner til norsk og engelsk fagterminologi
-
har kunnskap om metode og datainnhenting
-
har kunnskap om hva som kjennetegner godt nettvett og kritisk bruk av kilder
-
har kunnskap om gruppearbeid og gruppeprosesser
-
har oppdatert kunnskap om relevante IKT-verktøy
Kandidaten
-
kan bruke engelsk og norsk skriftlig og muntlig i yrkesrelevante sjangre
-
kan bruke relevante IKT-verktøy
-
kan arbeide tverrfaglig og prosjektorientert
-
kan holde presentasjoner og innlegg i ulike fora
-
kan instruere og veilede andre
-
kan finne, vurdere, bruke, henvise og framstille informasjon og fagstoff
Kandidaten
-
kan kommunisere tydelig og forståelig
-
kan samarbeide om, planlegge, gjennomføre og presentere et prosjekt
-
kan diskutere og argumentere rundt yrkesetiske problemstillinger
-
kan reflektere individuelt og i gruppe og relatere læringsarbeidet til eget fagområde
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 187 Time(r) | Heltid |
Selvstudium | 73 Time(r) | Heltid |
Undervisning/veiledning | 50 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 48 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 162 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Retningsgivende liste med forbehold om endringer.
Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.
Andersen og Schwencke: Prosjektarbeid – en veiledning for studenter, Fagbokforlaget. Siste utg.
Understanding Human Communication, Oxford University Press Inc B. Adler, Ronald Rodman, George du Pré, Athena Cook Overton, Barbara.
Nettbaserte læremidler.